Diskrimination

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Diskrimination

Indlægaf Steen Samuelsen » 12. feb 2011 13:22

Hej

Hvorfor skal jeg den ene gang efter den anden føle mig diskrimineret på COPA Forum?

Jer er 60+ men hver gang der spørges til folk med stomi, sættes der aldersgrænser, der gør at jeg bliver udelukket, hvorfor? Er mit liv med stomi så meget anderledes end andres, bare fordi de er 5 - 10 - 20 år yngre end mig. Hvor går egentlig grænsen?
Jeg lever et lige så aktivt liv som alle andre. Aktiv sportsudøver, tager på fisketure, passer hus og have som alle andre, og rejser når jeg har lyst. Hvorfor er jeg uønsket?
Men det kan være at holdningerne til 60 årige ændrer sig, hvis efterlønnen fjernes og pensionsalderen sættes op til 72. Det er måske mit håb for at blive accepteret som ligestillet borger.

I 2008 blev der efterlyst yngre sportsaktive mænd til en fotoserie om stomi. Jeg "forstod" ikke definitionen og meldte mig alligevel, og kom som eneste mand med i fotoreportagen (som blev belønnet som bedste fotoreportage i 2008 (ikke på grund af mig, men en dygtig fotograf)).

Den ene gang efter den anden sættes der aldersgrænser uden at der følger en seriøs begrundelse.
Se for eksempel den studerende der søger mænd mellem 20 - 40 til et batchelorprojekt om seksualitet. Mig bekendt har mænd et seksualliv fra 15 - 100+ og ikke kun mellem 20 og 40. Hvad er begrundelsen andet end diskrimination.

For stomister der søger jævnaldrende til støtte-/interessegrupper er aldersafgrænsninger forståelige, men pas på at grænserne ikke bliver for snævre.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Diskrimination

Indlægaf Peter Sørensen » 12. feb 2011 14:50

Hej Steen

Nu kender vi jo ikke ordlyden, på den stillede opgave, sygeplejeskolerne har et katalog af opgaver, som man kan vælge som studerende, og i den forbindelse kan der være formuleret, fra skolens side,at opgaven skal omfatte en bestemt gruppe patienter, alders og køns defineret.
Mange af opgaverne bygger på patient historier(cases) ,hvor der skal besvares ud fra de givne oplysninger.
Det er jo helt normalt ,indenfor mange områder som statistik ,befolknings undersøgelser , markeds analyser etc. , at begrænse grupperne ,udfra forskelllige kriterier.

BTS
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. nov 2010 15:35

Re: Diskrimination

Indlægaf BTS » 12. feb 2011 15:45

Jeg vil bare sige, at jeg er enig med Steen. Det er bare meget typisk for vores tid, at man fokuserer på ungdommen, og det er vi nogle der godt kan blive lidt trætte af en gang imellem.
Men jeg tror dog ikke der ligger ond mening bag, bare måske lidt ubetænksomhed ?
Da jeg selv er sygeplejerske, vil jeg også mene at de studerende selv bestemmer ordlyden af deres bachelor.
Så Steen, du må bare fortsætte med at gøre oprør !
Venlig hilsen Birgit

Gittar
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12. dec 2010 15:05

Re: Diskrimination

Indlægaf Gittar » 12. feb 2011 20:48

Steen Samuelsen skrev:Den ene gang efter den anden sættes der aldersgrænser uden at der følger en seriøs begrundelse.
Se for eksempel den studerende der søger mænd mellem 20 - 40 til et batchelorprojekt om seksualitet. Mig bekendt har mænd et seksualliv fra 15 - 100+ og ikke kun mellem 20 og 40. Hvad er begrundelsen andet end diskrimination.

Jeg forstår såmænd godt hvad du mener, men på den anden side så burde jeg jo føle mig dobbelt diskrimineret......jeg er både for gammel og af det forkerte køn og mig bekendt, har selv kvinder over 40 også et sexliv. :wink:

At hun kun søger mænd til projektet, opfatter jeg ikke som udtryk for, at hun regner med at kvinder ikke har et sexliv. På samme måde tror jeg nu heller ikke, at du skal opfatte alders-intervallet som et udtryk for, at hun ikke regner med, at mænd over 40 ikke har et sexliv.

mofriha
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. aug 2008 15:43
Årgang: 1974
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Eskilstrup, Falster

Re: Diskrimination

Indlægaf mofriha » 13. feb 2011 00:57

Jeg må blankt erkende, at jeg ganske enkelt ikke forstår denne kritik. Ikke bare fordi jeg tilfældigt er en del af den målgruppe der søges her, men fordi der endnu engang rettes kritik af personer udefra, der vil sætte fokus på livet med stomi.

Gang på gang tales der i COPA om, hvor rart det ville være, hvis samfundet omkring os kunne sætte sig ind i livet med stomi. Når der så endelig er nogle udefra, der vil sætte fokus på de problemer vi slås med, skal de bankes i hovedet med alle mulige ting, der generer enkelte brugere af dette forum. Manglende navne, uddannelsessteder, forkortelse osv. Der er vel efterhånden ikke noget at sige til, hvis udenforstående løber skrigende bort.

Som Peter skriver kender vi jo ikke ordlyden af den stillede opgave, og endelig kunne det jo være, at man ønskede at undersøge hvordan unge mennesker har det med stomien, når de skal møde personer af det modsatte køn. Alt andet lige er der jo nok flere personer på 60+ der har fundet "den eneste ene", end "yngre" mennesker omkring de 30. Ens mand/kone gennem 30 år forstår nok bedre ens kvaler ved den ændrede krop, end den mand/kvinde man mødte for kort tid siden.

Hvis vi vil øge fokus på livet med stomi er vi, efter min mening, nødt til at "klappe hesten", og ikke hele tiden hidse os op, hver eneste gang en "uvidende" træder lidt ved siden af. Jeg hidser mig jo heller ikke op og føler mig diskrimineret, fordi en producent ikke kan bruge mig som testperson, fordi jeg har en meget sart hud. Al fokus på stomi, om det så er fra studerende, producenter, journalister, komikere eller lignende, er i min verden positivt, da det er med til at fjerne mystikken ved vores "handicap".

Vi kræver forståelse fra omverdenen, derfor må vi også vise forståelse overfor et samfund, hvor afføring stadig er et tabuemne. Kun på den måde tror jeg på en mere åben dialog om vores situation.

Morten

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Diskrimination

Indlægaf Henning Granslev » 17. feb 2011 23:57

Hej alle.

Vedr.diskrimination om stomi og sex for unge mænd.

Jeg har skrevet til en sygeplejerske, der efterlyste mænds historie om stomi og sexoplevelse. Aldersgruppen var fra 20 til 40 år. Da det åbenbart er svært at komme i kontakt med dennne målgruppe, foreslog jeg at efterlyse sexoplevelse fra garvede stomiopererede, der også var mellem 20 og 40 år, da de fik deres stomi. Selv om det er længe siden, er jeg sikker på, at vi alle har haft nogle tanker vedr. om der nu også var et sexliv efter stomioperationen.
Stomiforeningen COPA har "gamle og garvede" gråhårede mænd, der helt sikkert kan berette, at vi ikke har glemt denne periode - selv efter mange år.
Jeg var 22 år, og har haft stomi siden 1973. Og jeg mener stadig at kunne huske, hvad sex var og er.
Hvis man ikke kan finde den rette målgruppe til en undersøgelse, må man måske prøve at udvide kreterierne for at få lavet undersøgelsen.
Selvfølgelig skal vi være glade for, at der bliver vist interesse for vores område, uanset hvilken undersøgelse/opgave en fagperson vil skrive om. Og det er frivilligt at deltage.

Jeg vil ønske alle jer, der laver undersøgelser om stomi rigtig god arbejdslyst.

Henning Granslev :)
Henning Granslev


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster