SU tillæg eller revalidering?

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

SU tillæg eller revalidering?

Indlægaf martin85 » 17. aug 2010 20:18

Hej.

Jeg er en fyr på 25 år, jeg fik konstateret CU i april måned i år. Der fik jeg så noget lokalbehandling og blev egentligt rask igen, så her i juni måned brød sygdommen ud igen. Denne gang virkede medicinen ikke på mig og det endte med at jeg blev opereret akut. Jeg fik fjernet hele tyktarmen og har nu en Ileostomi. Efter jeg har fået stomien har jeg fået det meget bedre igen, jeg har energi til at løbe og til at lave en masse ting som jeg kunne før jeg blev syg. Så det er rigtig rart. Til næste år i sommerferien er planen at jeg skal have lavet en pouch operation.

Jeg er uddannet murer og derefter blev jeg konstabel i hæren og var udsendt. Jeg skal nu til at læse til bygningskonstruktør. Her kommer mit spørgsmål så. Er der nogen som ved, om det er muligt at få revalidering da jeg vel ikke kan bestride mit gamle job som hverken soldat eller murer? Har også hørt en masse snak om et SU tillæg er der nogen som ved om det er noget jeg er berettiget til?

Håber at høre fra nogle:)
Mvh Martin

Peter Sørensen

Re: SU tillæg eller revalidering?

Indlægaf Peter Sørensen » 17. aug 2010 21:17

Hej Martin

Du kan se reglerne for at søge revalidering her http://www.vidensnetvaerket.dk/ordninger/revalidering

Du skal kontakte jobcenteret og høre om hvordan du griber det an, med hensyn til læge udtalelser etc.

hvis uddannelsen er Su berettiget, kan man søge om et handicaptillæg til SU,
For at få det skal man modtage SU, og gå på en videregående uddannelse, der er SU-berettigende, og
kunne dokumentere, at du har en varig funktionsnedsættelse (lægeerklæringer og udtalelser)

Det er ikke stomien alene der normalt udløser tillægget, men de følgesygdomme der kan følge med som f.eks ledsmerter,træthed og medicinsk behandling.

Vejledning og skema kan du læse om her: www.borger.dk

og http://www.su.dk kan give supplerende oplysninger

Brugeravatar
Lasse
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13. dec 2009 12:03
Årgang: 1981
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: SU tillæg eller revalidering?

Indlægaf Lasse » 17. aug 2010 22:09

Hej Martin

Jeg er ligesom dig blevet udstyret med en ileostomi for nyligt (februar), dog permanent grundet crohn...

Faktisk er jeg lige blevet uddannet bygningskonstruktør på UCN i Aalborg, jeg fik bevilget handicap tillæg da kommunen ikke mente jeg var berettiget til revalidering. Men det var selvfølgelig under andre omstændigheder.

Hvilken by skal du studere i ?

Mvh. Lasse
Mvh. Lasse Bønnerup

martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Re: SU tillæg eller revalidering?

Indlægaf martin85 » 17. aug 2010 22:28

Jeg skal studere i Århus.
Har du andre følgesygdomme af dit crohn?
For jeg har det egentligt ret godt igen og jeg får ingen medicin længere, så derfor er jeg også meget i tvivl om jeg kan få noget ekstra. Men det vil da være dumt ikke at undersøge om jeg er er berettiget til noget af det :)

Brugeravatar
Lasse
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13. dec 2009 12:03
Årgang: 1981
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: SU tillæg eller revalidering?

Indlægaf Lasse » 18. aug 2010 12:46

Jeg har stadig lidt led gener, med derudover er alting også blevet meget bedre...

Jeg tør ikke lige sige hvordan mulighederne er, som Peter siger er der nok ikke andet for du får fat i en social rådgiver for at høre om mulighederne. - Og det skal du helt sikkert gøre, for det gør altså livet noget nemmere ikke at skulle passe et studiejob ved siden af. - du bliver til tider ret presset på netop det studie. Jeg fik tillæget bevilget da jeg var ret syg for 3½ - 4 år siden på baggrund af en udtalelse fra min læge fra sygehuset.

Vi er forresten et par stykker der mødes en aften engang imellem og tager en bytur, hvis du har interesse i at møde andre unge med stomi ? ... Ikke fordi vi snakker så meget om det med sygdom og stomi, men det er rart nok at have personer i netværket der forstår problemstillingerne der kan følge med.

Mvh. Lasse
Mvh. Lasse Bønnerup


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 4 gæster