Stomi og ridning

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
secher
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. jan 2010 23:53
Årgang: 1984
Stomi siden: 2010

Stomi og ridning

Indlægaf secher » 4. maj 2010 22:15

Jeg er blevet opereret i jan 2010 og har en ileostomi, jeg har desværre har en del problemer efterfølgende, fik en blodprop for 2 mdr siden, døjer stadig med mange smerter og forhøjet crp ( pga Morbus Chron) Jeg er amatør westernrytter og skulle have startet mit første stævne her i weekenden, men har desværre måtte aflyse da min læge mente det var en for stor risiko at løbe. Ville bare hører om der var andre ryttere som har stomi og ved hvordan jeg skal forholde mig til mit ridning? Forsøger at få et normalt liv til at fungere efter sådan en opration, men det er s.. ikke nemt når der hele tiden kommer noget nyt, som sætter en stopper for det hele.... Tak for i gad hører på mit brok.

Hilsen Line

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stomi og ridning

Indlægaf Steen Samuelsen » 5. maj 2010 10:20

Hej Line

Da jeg blev opereret havde jeg stærke smerter på grund af blodsamlinger indtil 3½ måned efter, men de forsvandt derefter meget hurtigt, så jeg var helt smertefri efter 4 måneder.
Jeg synes at du skal få undersøgt årsagen til dine smerter, så du kan få vished om årsagen, og om det er noget der vil fortage sig af sig selv, eller om det kræver behandling.

Rent fysisk følte jeg mig først helt på toppen efter 6 - 8 måneder efter operationen, men det har også noget med at man mentalt skal vænne sig til de store ændringer i kroppen.

Når du er fuldt restitueret burde der ikke være noget til hinder for at du kan genoptage din hobby.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

VibekeN
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. sep 2009 11:26
Årgang: 1985
Stomi siden: 2009

Re: Stomi og ridning

Indlægaf VibekeN » 5. maj 2010 11:36

Hej Line.

Jeg er også selv rytter ( rider dressur) og for mig gik der ca 6 mdr før jeg ku sætte mig op på hesten igen. For mig var det vigtigt at det ikke gjorde ondt når jeg red, og at mine mavemuskler ku holde til det igen. Jeg startede stille og roligt op, når man er blevet opereret i maven og tager det tid for musklerne at komme op på det niveau man var inden operationen og jeg synes også at jeg skulle vende mig til at have stomien siddende når jeg var fysisk. Nu har jeg ingen problemer og kan ride det jeg har lyst til, så giv dig selv tid selvom det er svært nogle gange.

Jeg havde problemer med at mine bukser sad og generede, Jeg søgte derfor om at få et stomiskjold. Jeg havde brug for det til mit arb da det er meget fysisk og jeg ramte hele tiden stomien, men det viste sig også at være til stor gavn for min fritid. Jeg kan bruge mine ridebukser igen uden at det genere på nogen måde.

Hilsen Vibeke

Peter Sørensen

Re: Stomi og ridning

Indlægaf Peter Sørensen » 9. maj 2010 11:19

Hej Line

Det er vigtigt at du lytter til din krop,hvis det gør ondt skal du tage det roligt.
Det tager tid for tarmene at finde på plads og ved de stød ridning giver, påvirkes de ved at flytte på sig, det kan give smerter.
Stomiskjold kan beskytte din stomi mod stød, og et støttebælte kan også være relevant, samt naturligvis en optræning af dine korset muskler(mave og bækken bunds muskler).
Dansac har lavet et hæfte kom i form du kan hente eller bestille på http://www.dansac.dk/Default.asp?Action ... s&Item=202

Tal med stomisygeplejersken om skjold eller støttebælte, kan være en løsning for dig.


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst