Hvilke spørgsmål havde i?

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Hvilke spørgsmål havde i?

Indlægaf geniebambi » 10. aug 2009 12:54

Hej,

Jeg er ileostomi-opereret og er blevet ringet op af mit sygehus om jeg vil komme og snakke med en jævnaldrende patient der skal have stomi og SELVFØLGELIG vil jeg det.. :!:

MEN...så er det jeg sidder og prøver på at komme i tanke om hvilke spørgsmål og fortvivelser jeg havde inden JEG skulle opereres og det er lidt ligesom det ligger meget langt væk (selvom det kun er 9 mdr siden :oops: )

Så jeg tænkte om i vil fortælle om hvilke tanker i havde så jeg kan forberede mig mere end jeg bare kommer og fortæller om min hverdag... :wink:

På forhånd tak!

/Genie
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

Peter Sørensen

Re: Hvilke spørgsmål havde i?

Indlægaf Peter Sørensen » 10. aug 2009 13:45

Hej Genie

Det er jo meget individuelt hvilke spørgsmål man har, forud for operationen.
Det afhænger meget af hvorfor man skal have stomien og om den er permanent eller midlertidig.
Selvfølgelig kan man give råd til en anden stomiopereret, ligesom det foregår i forskellige fora,men der er en grund til, at man uddanner rådgivere i de forskellige patientforeninger, og det er vigtigt at man er klar over, hvad det indebærer at give en god rådgivning.

Som udgangspunkt skal man være 100% afklaret og have accepteret sin stomi,og være klædt på som rådgiver, så man kan rumme de ting man hører og ser,man er underlagt tavshedspligt. Man bør have basis viden om psykologi og hvordan man gennemfører en svær samtale,generel anatomi bør man også kende til, samt reglerne for bevilling af hjælpemidler og de muligheder der er for støtte indenfor patientforeninger,og det offentlige system.

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Hvilke spørgsmål havde i?

Indlægaf geniebambi » 10. aug 2009 14:37

Hej Peter,

Jeg skal ikke rådgive patienten, men nærmere fortælle at det ikke er verdens undergang at få stomi som ung. Altså fortælle, at man sagtens kan have en kæreste, sex, gå i svømmehallen osv. udfra mine egne erfaringer og ikke fortælle om produkter, anatomi osv... :wink:

Det kan være jeg skal specifisere mit spørgsmål lidt mere så:
Hvilke spørgsmål havde du omkring det at være ung og have stomi i hverdagen..?!
Hvad kunne du godt tænke dig at have fået at vide inden du blev opereret?



Jeg føler mig fuldt ud klar til at fortælle om min oplevelse og er (igennem mit job på et sygehus) godt klar over at det er nogle barske ting og at man har tavshedspligt.

/genie
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

karinaa

Re: Hvilke spørgsmål havde i?

Indlægaf karinaa » 10. aug 2009 15:54

hej

nu kom min stomi jo meget pludseligt, men kan da godt fortælle lidt, håber det er ok selvom den skal lægges tilbage!
Jeg ville meget gerne have haft af vide at når man mærker det presser på bag til så må man gerne gå på toilet og presse ud og at det er normalt at der kommer noget ud! Jeg sad en hel dag og holdt mig ikke særlig fedt!
For mig kunne jeg bedst lide de poser hvor man tømte i starten, for så skulle jeg ikke se på min tarm hver gang, hvilket jeg havde det rigtig skidt med. Nu er jeg kun til udskiftelige poser da konsistensen er mere fast og synes det er lettere at skifte dem.

Håber du kunne bruge dette, kan ikke lige komme i tanke om andet, synes bare jeg havde det rigtig skidt og i starten havde jeg det skidt med at have den og jeg fik kvalme af at skifte den. Senere blev det bedre og nu lægger jeg næsten ikke mærke til lugten. HVis jeg oplever den siger lyde nu når jeg er ude så lægger jeg lige en hånd over og det hjælper.

karina

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvilke spørgsmål havde i?

Indlægaf GR » 10. aug 2009 17:05

Hejsa... Jeg var 24 år, da jeg fik min første stomi, som var en kolostomi. Jeg mødte bla. en stomist inden. Min venindes mor, har en i sin vennekreds der har stomi.

Mit største spørgsmål, var faktisk om, jeg sprit stiv i byen, kunne tømme min stomipose. :lol:
Svaret til mig var, kan du skifte din tampax sprit stiv, kan du også tømme din pose. :mrgreen:
Jeg har altid godt kunne lide, at gå i byen og danse og til koncert og ville jo nødig, at posen skulle besværligøre det for mig. :D

Jeg var personlig glad for mødet med den anden stomist og jeg så også hendes stomi.
Jeg har selv ind imellem talt med patienter, der skulle have stomi eller lige havde fået. Det er lidt forskellig hvad vi taler om. Det kommer sommetider også an på grunden til stomien.
Jeg bruger både egne og andres erfaring, da folks stomiliv er forskellige.

For nogle mennesker er det nærmest verdens undergang, at blive stomist, det skal du lige have i baghovedet synes jeg. Det gælder alle aldre. Lige så godt stomilivet, kan være for en, lige så træls kan det være for andre.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster