Hvordan gør man på stranden??

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
zab

Hvordan gør man på stranden??

Indlægaf zab » 17. jul 2009 14:26

Hvordan gør i andre når i tager på stranden eller poolen???
Kan man bare går i vandet i længere tid uden at pladen løsner sig?? og hvad så efter badet?? ja man skifter selvfølgelig posen, men hvad så med pladen?? Kan den godt bare være våd uden at falde af??
HAr været et par gange på stranden med mine drenge men jeg har endnu ikke turde at hoppe i vandet med min stomi pose!!!!
Håber nogle vil komme med nogle gode fifs :)

karinaa

Re: Hvordan gør man på stranden??

Indlægaf karinaa » 17. jul 2009 16:35

hej

Har ikke været på stranden men tænker det er noget lign karbad, hvor jeg beholder pose og plade på og skifter når jeg kommer op. Det er jeg også nødt til efter brusebad så tænker det er helt det samme ved stranden, men måske man skal vente med at bade til sidst på turen!

karina

Peter Sørensen

Re: Hvordan gør man på stranden??

Indlægaf Peter Sørensen » 17. jul 2009 17:46

Hej
Du kan sagtens nyde en dag på stranden med svømmeture, sørg for at have en frisk plade på .
Man kan sikre kanten på pladerne ekstra hvis man har behov, med f.eks Welland HydroFrame, mikroporøse ringe fra coloplast vandfast plaster som Sleek vandtæt fikseringstape .
Hvis du er på en strand uden toiletadgang , så sørg for at have vand på flaske og evt fugtede klude med ,så du kan skifte pladen,i det fri, hvis det skulle blive nødvendigt.

Gæst

Re: Hvordan gør man på stranden??

Indlægaf Gæst » 17. jul 2009 22:48

Hej...
Jeg har også stomi, og kan nemt være på stranden. Jeg vil helst være et sted hvor jeg ved der er et toilet. men jeg har enten min høje ikine på eller badedragt og altid en lidt stor og lang top eller andet med. Jeg plejer at skifte plade og pose hjemmefra så den er ny og sidder godt, og så have med til back up. når jeg så har været i vandet så ligger jeg mig bare op eller sidder med et håndklæde omkring mig og tøre lidt, hvis jeg ved jeg ikke vil mere i vandet, går jeg op og bare skifter posen, da min plade almenligvis holder til et par dage. så hvis den ikke er meget våd i kanten skifter jeg den ikke. ellers kan den øvereste del måske klippes lidt af, hvis den sidder og flager lidt. Så skifter jeg bare til en strandkjole eller andet jeg ønsker at have på og tage sol i... Syntes ikke det er så slemt.
Det samme er når jeg er i svømmehallen. ny pose og plade hjemmefra og i Svendborg har det er seperat baderum, hvis man ønsker det, ellers er det bare ud i bad og skylles, skifte til badedragt og i poolen og svømme, efter en time eller to går jeg alm. i bad, og går ud på wcet og skifter det hele. Jeg har altid min undertøj og en top med der ud for gider ikke gå rundt i et rum med andre mennesker og vise min pose frem... Men var bange for det i starten, men ville gerne prøve så hoppede bare ud i det med stranden, svømmehal og træningscenter, for er godt for vores selvtilid og livskvalitet og have disse oplevelser og sejre.
Jeg har aldrig oplevet at min pose eller plade er gået fra mens jeh har været i vandet, da jeg virkelig søre for den sidder som den skal inden. og hvis noget føltes forkert hopper jeg ikke i.
Håber det kunne give mod på at prøve. :)
Og som min veninde siger: Det er snyd jeg kanflyde, det er posen som holder mig ovenvande :lol:
Ditte

just
Indlæg: 19
Tilmeldt: 8. jan 2008 23:07

Re: Hvordan gør man på stranden??

Indlægaf just » 18. jul 2009 10:57

Jeg har lige været på Kreta i 17 dage og har badet både ved stranden og poolen - og ofte i mange timer, og jeg har IKKE oplevet, at plade eller pose løsnede sig.
Jeg pakker små poser med det nødvendige til et fuldstændigt skift (plade, pose, lidt toiletpapir til rengøring og selvfølgelig affaldspose. Jeg har dog KUN følt det nødvendigt at skifte pose, hvilket jeg gjorde i min lejede bil uden problemer. En strandkjole kan også bruges.
Jeg bruger Easyflex fra Coloplast, hvilket er det bedste produkt for mig. Pladen sidder rigtig godt fast og posen er næsten ikke til af flå af. Kun fordi den blev fyldt, blev den skiftet.
Det er iøvrigt en god ide at have en todelt badedragt. Karin Bonnesen sælger badehipster, der er fantastiske, fordi de kan åbnes forneden som en body.

mvh just

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvordan gør man på stranden??

Indlægaf Steen Samuelsen » 18. jul 2009 20:32

Hej

Jeg har været ved stranden flere gange i sommer, helt uden problemer. Pladen bliver lidt blød i kanten, men den løsner sig overhovedet ikke, og når den er tør sidder den som normalt. Posen tørrer jeg med et håndklæde så den er overfladetør og skifter den når jeg kommer hjem, hvis den ikke er helt tør.

Jeg har tidligere brugt microporøse ringe fra Coloplast, men jeg har fundet ud af at det ikke er nødvendigt for mig.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Hvordan gør man på stranden??

Indlægaf Henning Granslev » 21. jul 2009 11:04

:D Hej.

Jeg har badet både i svømmepøl og ved havet masser af gange uden problemer. For min egen sikkerhed har jeg dog altid ekstra pose og pasta, m.m. med. I de over 30 år jeg har haft stomi, har der ved badning kun være små lækager ganske få gange. Jeg sætter tape - 3m micropore - omkring hele klæbefladen, så føler jeg, det er lidt mere sikkert, at posen ikke løsner sig.
Nogle gange efter lang tid badning over flere gange er det somme tider lidt mere besværligt at få klæberesterne af huden.
Jeg skifter aldrig posen lige inden jeg bader. Jeg syntes, at posen sidder bedre fast nogle timer senere, efter den er skiftet. Men sådan er vi jo vidt forskellige.
Tøv ikke - gå blot til stranden, tag ekstra pose/plade m.m. og prøv så, hvordan du klarer denne sag.

Når jeg solbader, lægger jeg altid mit håndklæde eller min t-shirts på mine badebukser lige over posen.
Posen kan ellers blive maget varm . Vi har alle vore mærkelige ideer, hvorledes man klarer sig.

Nyd stranden og svømmeturen

God sommer

Henning Granslev
Henning Granslev


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster