Alzheimers og stomi-operation; - erfaringer?

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Datteren

Alzheimers og stomi-operation; - erfaringer?

Indlægaf Datteren » 1. jul 2009 15:22

Min mor er 81 år gammel, og fik fjernet tyktarmen (eller noget af den. Jeg ved det ikke helt) for 3 år siden. Efter et par operationer, har hun helt mistet kontrollen over sin lukkemuskel, og går med ble. Problemet er, at hun også har Alzheimers, og har mistet sin sans for renlighed: Hun er fuldstændig ligeglad med med om hun (undskyld) skider i bukserne, eller sådan noget. Det er heller ikke rart at hun lugter af afføring, når hun har noget i bleen, eller har svinet sig til.

Da hun fik operationen, sagde hun og far nej til en stomioperation. Hun bryder sig ikke om nye ting/ændringer. Nu er far efterhånden kommet dertil, at han ikke kan holde ud at gå og gøre rent efter hende hele tiden. Derfor overvejer vi/han at overtale hende til at blive opereret.

Mit spørgsmål er: Er der nogen der har erfaring med demente og stomioperationer?
Jeg ved godt ingen kan fortælle mig om mor vil pille posen af selv, eller prøve at skifte den uden hjælp, men jeg vil meget gerne høre om jeres erfaringer. Jeg vil også gerne høre om nogen har ideer til andre steder jeg kan søg information.
Mvh
Datteren
(PS: Jeg er anonym fordi det er mine forældres privatliv jeg skriver om, ikke kun mit eget!)

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Alzheimers og stomi-operation; - erfaringer?

Indlægaf Steen Samuelsen » 1. jul 2009 17:37

Hej datter

Jeg kan se dit dilemma for mig. Men tror du ikke at problemet måske kan løses med en special bandage. Se for eksempel mulighederne her: http://www.stomibandager.dk/
Firmaet laver specielle bandager til særlige formål. Prøv at kontakte dem og spørge til deres erfaringer på dit problem.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Alzheimers og stomi-operation; - erfaringer?

Indlægaf Peter Sørensen » 1. jul 2009 17:57

Kære datter

Det er en svær situation,det er svært at forudse, hvordan det vil gå med en stomi.

I kan kontakte stomiambulatoriet på det sygehus din mor er opereret på, man kan så forsøge at sætte en pose på din mor ,evt med vand i ,så den tynger lidt ,inden operation kommer på tale, for at finde ud af, hvordan hun vil reagere på den.
Man kan i samarbejde med stomisygeplejerske på sygehuset ,også undersøge om det er muligt med et elastisk bælte ,der dækker stomibandagen ,eller ekstra sikring med bælte koblet til bandagen,hvis din mor vil pille den af.

Din far kan som du skriver ikke blive ved, og opgaverne med hjælp til personlig hygiejne og rengøring, ved uheld ,er en opgave man bør overlade til hjemmeplejen, det bør også gælde stomipleje/skift af bandage og pose efterfølgende.
Som jeg forstår det, vil din mor ikke kunne erkende ,når posen skal skiftes eller tømmes, og der vil der så opstå lækage hvor afføringen pressser sig ud under bandagen.
Få din mors læge til at kontakte visitationen i kommunen ,så din far kan blive aflastet.

Jeg har haft nogle henvendelser fra plejehjem for demente, og kommunal hjemmepleje, hvor klienten hev posen af ustandseligt eller rev sig til blods omkring bandagen, i forsøg på at få den af, det foregik både nat og dag og medførte at klienten ofte lå i sengen smurt ind i afføring, selv med øget tilsyn.
Man havde forsøgt med forskellige råd og hjælp fra ambulatorier og sygehus, og det viste sig at der var juridiske problemer ved nogle af de foreslåede metoder, fiksering af arme om natten, var et forslag man havde fået, og det er jo bestemt heller ikke holdbart.
Men desværre kunne jeg heller ikke komme med de vises sten, i disse tilfælde.

Jeg håber i kan finde en brugbar løsning, men i første omgang få kommunens hjælp til at aflaste din far, så han ikke slider sig op.

Gæst

Re: Alzheimers og stomi-operation; - erfaringer?

Indlægaf Gæst » 2. jul 2009 09:40

To gode svar inden et døgn! Jeg er imponeret og glad.

Har allerede været inde og se på bandager. Der er måske en løsning der.
Tak for hjælpen.
Datteren


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster