Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Frøken P

Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Frøken P » 14. dec 2008 02:01

Hejsa

Jeg er stomist på 6. år (er 25 år). Jeg har været mange gange i svømmehal og har altid taget min badedragt på inden jeg gik under bruseren. Det må man jo egentlig ikke i en svømmehal. Men har sq da ikke lyst til at folk står og stirrer. Så jeg ville bare høre hvad i andre gør?

Hilsen frøken P

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Steen Samuelsen » 14. dec 2008 11:22

Hej Frøken P

Jeg følger reglerne og går under bruseren uden badetøj.

Det er ikke mig der har et problem, det er de andre, hvis de ikke kan tåle at se at jeg har en pose på maven. For ikke at genere dem unødigt vender jeg diskret ryggen mod de andre i baderummet, så jeg ikke virker provokerende.
Senest rettet af Steen Samuelsen 14. dec 2008 21:01, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Peter Sørensen » 14. dec 2008 14:14

Hej frøken P
jeg gør også hvad man skal efter reglerne.
Min erfaring er at det er dem der skiller sig ud ved at være påklædt, der fanger blikkene,og man risikerer meget mere opmærksomhed, hvis der er en der tilkalder bademester eller starter en diskussion.
På stranden kan jeg ikke lade være at kigge når folk prøver at skifte dækket til af badekåber eller store håndklæder, det går næsten altid galt.

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Dorte73 » 14. dec 2008 20:45

Hej Frøken P.

Jeg er meget enig med de to tidligere indlæg. Jeg plejer også at gå under bruseren uden badetøj i svømmehallen. Jeg har faktisk aldrig været ud for, at nogen stirrer eller peger eller lignende. Folk er meget høflige i den retning...ligesom du jo heller ikke stirrer på andre i badet, som ser anderledes ud fx meget tykke eller meget tynde mennesker.

Jeg plejer at tage badetøjet med ud under bruseren og tage det på derude. Du kan også diskret holde badedragten foran posen, mens du går gennem omklædningen. Så er det kun under bruseren, at du er uden dækning. Der kan du som Steen skriver stå med ryggen til, så det ikke ses så meget. Jeg tror også, at det er de færreste, der står og kigger på andre under bruseren - der er man jo igang med at vaske sig.

Du kan jo prøve at tage chancen en gang uden badetøj og se, hvad der sker :-)
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

Brugeravatar
Sass
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6. dec 2008 12:06
Årgang: 1978
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Nørreundby (9400)
Kontakt:

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Sass » 14. dec 2008 23:10

Hej frøken P.

Jeg bader godt nok også efter reglerne, men tager mine badebukser på indtil jeg kommer ud under bruseren, hvor jeg så lidt diskret vender ryggen til og vasker mig og tager så badebukserne på.

Jeg oplever at folk kigger meget i den svømmehal jeg går i, så det er nok forskelligt fra by til by men sikkert også afhængig af de andre mennesker der lige er i bad på det tidspunkt, med hensyn til alder og så videre, så er forskelligt hvor meget folk bider mærke i forskellen..

Men tag afsted og prøv at ignorere dem som kigger meget, selv om det kan være svært, men skal de have lov til at holde os fra at tage i svømmehallen.. Nej vel.. :D
Venlig hilsen Kim

Frøken P

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Frøken P » 20. dec 2008 12:29

Hejsa
Tak for svarene, men kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad kvinderne/pigerne gør??..Kan godt forstå i følgerne reglerne. Men jeg er nok ikke så afslappet med min stomi at det er ok for mig at folk bare kan kigge. En af mine veninder som også har stomi, fortalte om at hun var i svømmehal, og selvfølgelig ville hun følge reglerne og tog badedragten af. Men der var så mange der kiggede mærkeligt på hende at hun blev enormt ked af det og aldrig gør det igen. Det har jeg heller ikke lyst til at opleve. Derfor skåner jeg mig selv for det, og beholder badedragten på for så kan folk spekulere nok så meget de vil om hvorfor jeg ikke tager den af. Altså dvs, jeg tager kun det nederst på og overdelen tager jeg af i badet. Hvis jeg tog den af ved jeg godt hvad folk tænker..."hold da op, synd for hende", "hvad er det!?!?", "Klamt hun har lort på maven". Ja jeg bryder mig altså om hvad andre tænker, måske noget jeg kommer over med tiden, men gider ikke konfronteres med det i en svømmehal hvor man bare har lyst til at slappe af og svømme, og egentlig har man ikke en chance for at forklare dem der kigger hvad det egentlig er man har der på maven.

Hej igen

Peter Sørensen

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Peter Sørensen » 20. dec 2008 12:34

Frøken P skrev: men kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad kvinderne/pigerne gør


Dorte73, er en pige :D

TC
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. jul 2004 14:23

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf TC » 20. dec 2008 16:22

Kære Frøken P.
Når jeg går i svømmehallen (Greve) så benytter jeg altid handicapomklædningen. Findes der evt. sådan et der hvor du svømmer?
mvh
TC

Hanne Andersen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 6. aug 2007 21:28

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Hanne Andersen » 21. dec 2008 20:38

Hej P
ja jeg har ikke selv stomie men har en mand der har ( men jeg er lidt kraftig str 46) :?
men når jeg går i svømme hallen tager jeg altid og svøber mit bade håndklæde om mig hen til bruserkabinen vor jeg inten lægger det fra mig eller hænger det afhænig af mulighedderne og så tager jeg min bade dragt på inde under brugseren efter badet derefter holder jeg håndklædet lidt op foran mig ind til basinget så du er ikke den eneste der gerne vil dækkes lidt det er der mange andre der også gerne vil men jeg tror at det er dinne egne tanker om at andre kikker på grund af stomien du skal overvinde for vi er mange der gerne vil dækkes lidt når man går fra omklædningen til basinget

når jeg går på stranden eller polen når vi rejser på ferie har jeg lavet en strand kjole at to tynde /lette håndklæder som jeg holder sammen på skulderen med et par knapper og i siden et par binde bånd
god jul håber at du finder en løsning der passer dig :wink:

jule hilsen Hanne

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Henning Granslev » 1. jan 2009 21:05

Hej Frøken P

Hvis du bor i nærheden af Århus, kan du tage med til svømmeaften i Århus lokalforening. Her arrangeres der 2 gange årligt svømmeaften for stomi/reservoiropererede. Der er altid COPA rådgivere med til disse aftener - både mænd og kvinder.
Det kan være svært at tage i svømmehallen som nyopereret og tilmed en pose på maven. Men som regel er der ikke nogen, der "gider" se på os. Formålet med COPAsvømmeaftener er, at man ikke er alene, når man skal klæde om, tage brusebad eller gå i sauna.
Det har været en stor hjælp for mange nyopererede med disse COPA svømmearrangementer.
Når man føsrt har overvundet denne "skræk" for at andre skal se på ens krop med en pose på maven, vil det herefter være meget lettere at tage i svømmehallen med kæresten, børn eller vennerne.

Held og lykke med at tage en tur i svømmehallen.

Hilsen og godt nytår.

Henning Granslev :wink:
Henning Granslev

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Steen Samuelsen » 2. jan 2009 21:36

Hej

Kan lige oplyse at lokalafdeling Sydøstjylland har svømning en gang om måneden i Horsens.
Se mere her: http://www.copa.dk/lokal/sydoestjylland/
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Sanne & Stomy
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23. jun 2008 16:21

Re: Svømmehal - tager i badetøjet af inden i bruser?

Indlægaf Sanne & Stomy » 5. jan 2009 20:15

Hej frøken P. - Jeg er en kvinde (som du efterlyste), som nu har haft min Ileostomi i et år. Jeg svømmer to gange om ugen - og står selvfølgelig nøgen og vasker mig! Sødeste ven, du skal simpelthen bare ikke tage dig så meget af de andre, når du står i badet! - Du er jo DIG - bare med en pose på maven! - Jeg er simpelthen ligeglad hvad andre synes - eller om de glor (hva' søren, folk registrerer jo altid lige i et kort glimt hinanden - men ellers er folk jo bare høflige og står ikke og glor, hvis én er for tyk, for tynd eller er "ét eller andet" andet - f.eks. handicappet)!
Jeg mener selv, at min situation føles helt naturlig nu og er helt afklaret med det- og svarer derfor bare frejdigt og ærligt og forklarer gerne stomifunktionen, hvis nogen spørger! - Forleden var der f.eks. et barn (der jo er så dejligt ligefremme), som sagde "hva' er det?" og pegede på posen! - Og så fortalte jeg jo hende, som den mest naturlige ting i verden, om den smarte indretning, som har reddet mit liv (når afføringen nu ikke længere kan komme den rigtige vej ud)! - Det syntes barnet så bare, var helt logisk! Dér gjorde jeg så lige barnet og et par tilhørere til mit lille "foredrag" meget klogere! - Og dermed mindre fremmedgjorte over for sådan nogle som OS! - Og jo gladere og naturligere du er omkring det - jo mere trygge og naturlige blir folk så også i deres syn på det!

Gå nu bare i bad og vær helt dig selv! - Du er garanteret skide køn - også med posen!

(I øvrigt kan det tænkes, at de gloede ekstra på dig - netop fordi du ikke tog badedragten af (og vaskede dig ordentligt i numsen)! - Den slags er nemlig meget ildeset i svømmehallen, hvor man jo, af hygiejniske årsager, skal være helt ren når man går i bassinet!)

De varmeste hilsner
fra Sanne


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster