hvor mange poser og hvordan/hvor tømmer man på stranden

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
just
Indlæg: 19
Tilmeldt: 8. jan 2008 23:07

hvor mange poser og hvordan/hvor tømmer man på stranden

Indlægaf just » 19. jun 2008 09:27

Ferien står for døren og jeg rejser til Kreta om en uge. Jeg er sådan kommet i tvivl om hvor meget, jeg skal have med af bandager og hvordan man gebærder sig på stranden.
Jeg bruger for tiden 1-dels SenSura fra Coloplast, men har også 2-dels fra Hollister.
Hvor længe kan man bade med 1-dels, før den evt. begynder at løsne sig?
Jeg ved, at der på nogle strande er toilethuse (med et hul). Det virker på forhånd ikke særlig hygiejnisk at skulle forsøge at tømme uden at det sprøjter ved siden af og ned ad en, så skal man i virkeligheden skifte HELE bandagen og sætte en ny på, hver gang man føler behov for tømning? Eller er det bedre at bruge 2-dels, når man skal bade. Jeg skiftede for nylig til 1-dels, da jeg fik hudproblemer af de andre.
Da det er første gang, jeg skal rejse med stomi, er jeg ved at blive lidt nervøs.
Jeg håber, at der er nogle gode råd at hente fra alle jer, der allerede har prøvet det.

Venlig hilsen

just årg. 45

monica
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. nov 2007 22:19
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf monica » 19. jun 2008 09:43

Hej, jeg er glad for at høre der er andre som har det ligesom mig.
Jeg skal også på ferie til Kreta i næste mdr. Jeg bruger også 1- dels sensura fra coloplaster.
Jeg spurgt min stomi syglep. om det samme, men syndes ikke jeg har fået en konkret svar. Jeg er også bange for pose ikke holder i vand og varme :(


Monica

Peter Sørensen

poser

Indlægaf Peter Sørensen » 19. jun 2008 10:11

Hej

Jeg ville tage både et dels og 2 dels bandager med.
2 dels klæber bedre, og holder dermed længere på huden.
hvor længe en plade kan holde i vandet og varmen er meget individuelt, det afhænger af hudtype og aktivitet.
Det gode er at varmen i Grækenland og sydeuropa ikke er så fugtig som herhjemme, så man ikke sveder så meget.

Med hensyn til at tømme på stranden eller på "pedal lokum" ,så er der et hjælpemiddel på vej, jeg tør ikke sige noget om ,hvornår det er i handelen, men det er noget der kaldes easydrain, det er udviklet og testes af global papir A/S og er i sin enkelthed et papirrør til at tømme igennem.

Jeg ville nok bruge 2 dels på stranden, fordi du så kan skifte selve posen, istedet for at tømme ,hvis det er nødvendigt.

God ferie

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 19. jun 2008 10:29

Hej Just

Jeg har selv fået et godt råd til rejser.

Lav nogle små flade pakker som indeholder:
1 pose
1 plade
nogle kleenex
nogle non-wowen
1 affaldspose (sort/grå eller anden mørk gennemfarvet)

Det hele kan pakkes i affaldsposen som man kan have i baglommen eller i en dametaske.

Det eneste som du nu behøver er en flaske kildevand.

Affaldsposen sættes i linningen på bade- eller underbukser og stomipose og indhold kan tømmen direkte ned i affaldsposen.
Når er færdig, kan du komme alt affaldet i affaldsposen slå en knude på den og tage den med ud og smide i nærmeste affaldsbeholder
Med venlig hilsen ;-)

Steen

just
Indlæg: 19
Tilmeldt: 8. jan 2008 23:07

Indlægaf just » 19. jun 2008 21:20

Tak for svarene til Peter og Steen. Som altid gode og velmenende.
God tur til Kreta, Monica.

Venlig hilsen
Just - 1945

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Indlægaf Dorte73 » 19. jun 2008 21:44

Hej Just

Jeg giver dig lige mine erfaringer, som du måske eller måske ikke kan bruge som inspiration. Jeg har altid brugt to-dels - Convatec, Combehiesive. Jeg har ikke haft problemer med vand og varme, men det er altid en god ide at have rigtigt meget ekstra med. Især nu det er første gang og du ikke ved,hvordan din krop og plader vil reagere på varmen og vandet.

Jeg tager bare posen af og tømmer ned i toilettet/hullet og sætter den på igen. Tørrer den evt. med toiletpapir på kanten, hvis der nødvendigt. Det sviner ikke. Hvis du har problemer med at der kommer afføring, mens posen er af, kan du evt. sætte et stykke toiletpapir på stomien, så løber det ikke ned af dig. Eller du kan bare læne stomien over toilettet/hullet og lade tyngdeloven klare resten. Som sagt har det aldrig været et problem for mig...men måske har jeg bare øvelsen...jeg har altid gjort det på den måde - gider ikke skulle skfite pose 10 gange om dagen og spekulere over affaldsproblemet :-)

Nogen gange tror jeg, at tanken om eventuelle problemer og frygten for det ukendte er langt værre end at løse problemet, når man står i situationen. Det skal nok gå på den eller den anden måde.

God tur.
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

monica
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. nov 2007 22:19
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf monica » 19. jun 2008 22:43

Hej, Just

Tak og i lige måde.

tak alle sammen.

Monica

just
Indlæg: 19
Tilmeldt: 8. jan 2008 23:07

Indlægaf just » 20. jun 2008 11:09

Hej Dorthe.
Tak for dit positive svar. Det lyder jo enkelt og ligetil. Du har nok ret i, at det er frygten for den nye situation, der gør, at jeg er nervøs.
Jeg er glad for de gode råd, jeg har fået.

Med venlig hilsen
just årg. 45


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster