Puh det er varmt under posen

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Dorte NJ
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2007 17:25
Geografisk sted: Silkeborg

Puh det er varmt under posen

Indlægaf Dorte NJ » 22. apr 2008 12:08

Hej allesammen,

Så har jeg brug for nogle gode råd/erfaringer igen.

Det er jo et fantastisk vejr, men det giver desværre nogle problemer. Selv om det ikke ligefrem er sommertemperaturer endnu, så sveder jeg allerede på maven. Det er noget, jeg altid har haft tendens til, så det er ikke nyt, men nu sidder der en stomi med pose, og der bliver meget varmt under posen

:(

Da min hud er ufattelig sart (som beskrevet i andre indlæg), frygter jeg sommeren, som de jo lover skulle blive fantastisk. I går blev min hud fugtig under posen, og det vil jeg for alt i verden undgå, da det helt sikkert vil få mine hudproblemer til at blusse op igen.

I dag har jeg så posen uden på undertøjet, men det er stadig lidt varmt og det vil jo blive værre hen på sommeren. Samtidig kunne jeg også forestille mig problemer med at få pladen til at sidde fast. Jeg har allerede problemer med at den går fra i kanten øverst oppe.

Så jeg søger nogle gode råd til at komme igennem de varme måneder, uden at ens hud går amok.

Jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe :)

Hav en god dag.

Dorte 1978

Peter Sørensen

varmt

Indlægaf Peter Sørensen » 22. apr 2008 14:21

Hej Dorte

Nu ved jeg jo ikke hvordan du har det med at sy ,men et bomuldsbetræk over posen kan suge fugt og afgive den igen.

Har også selv sat posen uden på underbowserne, det hælper på ,at man ikke er fugtig på huden.

Du kan også pudre huden ,uden om pladen og under posen med babypudder ,til at tage fugten.

Jeg har selv i perioder, med meget fugtig varme vænnet mig til at duppe huden tør, under posen, ligesom når man dupper panden.

Nu ved jeg ikke om du har et stort output, men ellers kan du også bruge en mindre pose i varmt vejr.

jeg vil ikke begynde at foreslå dig at anvende klæber til fugtige stomier, når du har en meget sart hud, for de sitter meget fast.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 23. apr 2008 12:33

Hej Dorte,

Da jeg havde stomi havde jeg samme problem med at blive fugtig/svede under posen, hvilket var meget ubehageligt. Jeg gik altid med maxiposer af ren dovenskab...

Men jeg fik altså min mor til at sy en slags hagesmække i posens størrelse (uden velkro el.lign, bare med et hul, så en 2-dels plades øverste del (den del der ikke sætter fast på huden) lige præcis kunne komme igennem). De var af bomuldssilke, noget stof hun havde købt lidt af hos en stofhandler, og de fungerede virkeligt godt. De dækker altså ikke hele posen, men ligger bare mellem huden og posen.

Min hud, som også er MEGET sart, kunne sagtens acceptere stoffet. Jeg brugte sådan et stofstykke en eller to dage, hvor efter det bare røg til vask med undertøjet.

Jeg brugte som sagt et 2.dels system, så ved ikke om de kan virke med et 1.dels system, men med lidt snilde burde de også kunne virke ved dem.

Ja, det var hvad jeg gjorde ved mit svede-problem, håber at du kan bruge det. Det er jo både en nem, billig og ligetil løsning - synes jeg.

Hilsen Louise


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster