Stomi og job som frisør

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Lea1

Stomi og job som frisør

Indlægaf Lea1 » 5. dec 2014 15:04

Hej jeg har brug for lidt hjælp og gode råd.

Jeg skal efter et længere sygeforløb tilbage på min arbejdsplads i virksomhedspraktik. Jeg har fået en midlertidig kolostomi og jeg har det ikke godt med den.

Jeg arbejder som frisør og jeg kommer til at stå med kunder, som har deres hoved/og ører lige ved min mave/stomi og vil kunne høre hver gang den beslutter sig for at te sig, som den finder det bedst. Højlydt eller ej.

Jeg har det virkelig dårligt med situationen og jeg vil høre om der er nogen herinde der også er frisør med stomi eller som har et lignende arbejde.

Selvom jeg bruger irrigation, er det ikke altid det virker, og jeg kan regne med det, så det er ikke altid jeg kan have en prop i. Mit problem er, at jeg skal sælge mig selv og mine kundskaber for hver enkelt kunde. De er så tæt på mig og jeg vil ikke kunne gå væk eller dække for lyden, når den kommer. Det er alt for personligt for mig at skulle blotte mig for hver enkelt kunde, der kommer ind hver 45. eller 30. minut. Det er fint at gamle kunder, der ved jeg har været syg får at vide på et eller andet tidspunkt, at jeg har fået en stomi, men det er ikke okay for mig at en helt ny kunde, jeg skal sælge mine evner til og overbevise at hun eller han skal komme igen til mig næste gang, kan risikere at blive pruttet lige i øret under en behandling. Det synes jeg er dybt uprofessionelt, for mig. Og det er ikke sådan jeg vil sælge mig selv.

Er der nogen der har haft eller har det på samme måde i deres job? Og hvad gør I?

Lea
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26. nov 2014 22:06

Re: Stomi og job som frisør

Indlægaf Lea » 8. jan 2015 21:56

167 har set mit indlæg, men ingen svar.. :( Øv.
Er der så i det mindste nogen der bare vil fortælle hvad de arbejder med og hvordan det er i forhold til at have stomi?

Jeg kunne godt bruge lidt ord fra jer. :( Tak. :)

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: Stomi og job som frisør

Indlægaf GR » 11. jan 2015 20:05

Hejsa. Jeg er ikke selv frisør, jeg læser og det har min stomi ikke rigtig indflydelse på.

Jeg vil lige fortælle, at Copa har en facebook gruppe, måske er der personer derinde der er inde for dit fag.

Jeg kan godt se dit dilemma nu har jeg personlig et afslappet forhold til, at være opereret og har det fint med det. Men bryder mig ikke om, at folk kan høre jeg prutter og slet ikke i hovedhøjde. Jeg kan godt forstå du er synes situationen er træls.

Jeg synes at jeg prutter mere på tom mave, jeg har ileostomi. Jeg var mere opmærksom på det, da jeg lige var opereret. I dag er mit forhold til det mere afslappet, men synes stadig at prutte er lidt privat. Nok et lævn fra før min stomi tid.

Jeg kan godt mærke, når jeg skal af med luft så lægger jeg lige en hånd over min stomi.

Håber du finder en løsning, så du kan vende tilbage og du befinder dig tilpas med det som godt som man nu kan, når man ikke er så vild med det at have stomi.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

sps
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. jan 2015 16:43

Re: Stomi og job som frisør

Indlægaf sps » 27. jan 2015 17:13

Hej Lea
Jeg har også stomi og irrigerer, for det meste fungerer det fint.
jeg er også helst fri for evt. lyde når jeg er sammen ned nogle jeg ikke kender så godt
jeg har købt et Stomibælte som jeg så bruger, det forhindre evt. lyde jeg mærker kun at der kommer luft.
Håber det er noget du evt. kan bruge jeg har købt mit i seniorshoppen, det kan også købes på nettet
MVH
Søren

sps
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. jan 2015 16:43

Re: Stomi og job som frisør

Indlægaf sps » 27. jan 2015 17:13

Hej Lea
Jeg har også stomi og irrigerer, for det meste fungerer det fint.
jeg er også helst fri for evt. lyde når jeg er sammen ned nogle jeg ikke kender så godt
jeg har købt et Stomibælte som jeg så bruger, det forhindre evt. lyde jeg mærker kun at der kommer luft.
Håber det er noget du evt. kan bruge jeg har købt mit i seniorshoppen, det kan også købes på nettet
MVH
Søren

Stomien
Indlæg: 26
Tilmeldt: 1. nov 2013 14:30
Kontakt:

Re: Stomi og job som frisør

Indlægaf Stomien » 3. maj 2015 20:12

Hej Lea

Jeg synes lydene er noget af det værste for så kan man ikke rigtig skjule sin stomi. Jeg nævner ikke noget for alle dem hvor jeg kan slippe men nævner det for dem jeg "prutter" for. Jeg har skrevet lidt om det her

http://stomien.dk/lyde-og-prutter-fra-min-stomi

Håber du får det okay med din stomi.

God aften

Tonny
Blogger om det at leve med en stomi på www.stomien.dk Prøver at skrive det så ærligt og realistisk som muligt.


Tilbage til "Leve med stomien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster