Hvor meget må man løfte når man har en stomi

Her kan du debatere arbejde, sport og fritidsaktiviteter
Forumregler
Læs mere om livet med stomi. Husk også at Stomiforeningen COPA tilbyder gratis rådgivning
Marianne
Geografisk sted: Holte

Hvor meget må man løfte når man har en stomi

Indlægaf Marianne » 20. apr 2007 13:29

Hej med jer.

Jeg har en ileo-stomi og har tit tænkt på hvor meget man egentlig
må løfte? Kan der ske noget med stomien eller det indvendige hvis man
bærer for tunge ting?

Hav en rigtig dejlig week-end :D
Marianne

Belle

Indlægaf Belle » 20. apr 2007 14:43

Jeg er blevet opereret 2 gange nu og lukket op i samme ar. Jeg startede på arbejde igen efter 8 ugers sygemelding og kaster nu rundt med mælkekasser og sodavandskasser uden problemer. Men sikkert forskelligt fra person til person, tror man skal mærke efter og lytte til kroppen.

Peter Sørensen

løft

Indlægaf Peter Sørensen » 21. apr 2007 18:37

Hej

Der er ikke nogle faste vægtgrænser.
normalt er det kun de første 3 måneder lægerne, fortæller at man skal passe på med at løfte, mere end et kilo, indtil musklerne er vokset godt sammen igen.
Nogle kan få et brok af at stå ud af sengen, eller løfte ½ kilo, andre kan løfte ølkasser og andre tunge ting på deres job.
Der er ingen rød tråd i det.

det hele beror i at løfte korrekt holde sine mavemuskler trænede og selvfølgelig, at stomien er optimalt lavet af kirurgen, samt at lytte til sin krop.
Man forsker rundt omkring i verden i forebyggelse af brok, og prøver forskelligt, trænings programmer før og efter operationen, indlæggelse af net for at styrke bugvæggen, og forskellige operations teknikker, men kan jo ikke komme uden om at hullet til stomien er en svækkelse af muskulaturen, så forebyggende støttebind er også på tale.

god weekend

Tilbage til "Leve med stomien"