Hej
Jeg kan desvære ikke give et svar der dækker alle med stomi, de mange forskellige sygdomme der kan medføre stomi, er ikke alle kroniske og det er der det springende punkt er. om man skal have gult eller også det blå.
Borgerservice i kommunen kan udstede og vejlede om det blå.
Stomien er i sig selv ikke og bliver ikke regnet for en kronisk sygdom.
hvis tyktarmen og endetarmen er fjernet pga CU, er man som udgangs punkt rask, er endetarmen bevaret er man i princippet stadig i risiko for udbrud i denne.
på
www.sundhed.dk står følgende
Dækker rejsesygesikringen, hvis jeg havde en sygdom, da jeg tog af sted?
Udgifter i forbindelse med kronisk sygdom eller sygdom, der var opstået før afrejsen, dækkes kun, hvis det på afrejsetidspunktet ikke med rimelighed kunne forventes, at der ville blive behov for behandling i udlandet. Denne vurdering foretages af rejsesygesikringen. Det er derfor ikke dit eget eller din læges skøn, der er afgørende.
Hvis du er kronisk eller alvorligt syg, bør du derfor i god tid inden afrejsen undersøge om lægeregninger, sygehusophold med videre dækkes, hvis du får behov for behandling under rejsen.
I tvivlstilfælde kan du kontakte SOS International, der i nogle tilfælde kan give et bindende forhåndstilsagn om dækning. Et bindende forhåndstilsagn gives typisk skriftligt. Det betyder, at du også er dækket af rejsesygesikringen for den specifikke sygdom, som forhåndstilsagnet vedrører.
på dette link
http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155 ... 0421112409 kan man læse meget mere, er man det mindste i tvivl så kontakt SOS og spørg.