rejse

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Gitte

rejse

Indlægaf Gitte » 23. feb 2008 11:33

Hej,jeg har ileostomi hvilket jeg er meget glad for,men jeg mangler lige at lære at rejse med stomien.

Ved godt mange af jer spiser stort set alt,men jeg får tit ondt i maven,var også dårlig i nat med smerter og kvalme..men heldigvis holdt op nu :)

Jeg skal til Rom og ved da godt at folk i andre lande også har vores sygdomme.
Men i hvilke lande huserer vores sygdomme,kender hospitalerne til stomi i Italien???
(hvis man får et stop)
Ved godt mit spørgsmål måske lyder helt tåbeligt,men jeg murer med det i mit hoved...har brug for ro i mit indre.
Jeg spiser meget ensformet hvilket heller ikke er sjovt,når man skal rejse.

Bare et eks. så fordøjer jeg meget bedre mit hvide brød hvis det er ristet.

Nå men jeg vil jo gerne glæde mig til turen ,også for min mand og søns skyld.

Gitte

Gitte

rejse

Indlægaf Gitte » 23. feb 2008 11:39

Glemte lige at spørge om nogen her har styr på det med det blå sygesikringskort.
Skal jeg ha det??

Gitte

pige med stomi

Rejse

Indlægaf pige med stomi » 23. feb 2008 11:56

Hej Gitte

jeg har efterhånden rejst en del med min ileostomi, og har endnu ikke haft de store problemer. Mest har jeg rejst i Europa(både øst og vest), men har også været en tur i Afrika.

Lige som dig, så har jeg vise ting min mave hellere vil fordøje end andre. Og i Italien er det ihvert fald muligt at få maden som man gerne vil have den, deres mad kultur ligger tæt op af det vi spiser i Danmark. Jeg er begyndt at tage nogle piller med, som stabiliserer maven (tror det er nogle mælke kulturer eller noget i den stil, kan ikke huske hvad de hedder, men man kan få dem i håndkøb på apoteket for ikke ret mange penge), og de er super gode.

Jeg fik en folder fra COPA, da jeg meldte mig ind hvor der står oversættelsen fra de udtryk vi bruger på dansk om vores sygdom og stomi. Den har jeg altid med for en sikkerheds skyld.
Men du skal nu ikke være bekymret, hospitalerne og lægerne I Italien er dygtige, hvis uheldet skulle være ude. :)

Et sidste råd, som gælder for alle - ikke kun os med stomi, lad være med at købe mad fra gadesælger og drik masser af vand! :)

Håber du kunne bruge noget af det :)

Pernille

osmania
Indlæg: 49
Tilmeldt: 30. nov 2005 13:31
Årgang: 1957
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlægaf osmania » 23. feb 2008 11:59

Hej Gitte.

Jeg tror bestemt ikke at du får nogen problemer i Italien. Det blå sygesikringskort skulle kun være nødvendigt, hvis man er i et EU-land mere end 1 md. men husk en rejseforsikring, da det gule sygesikringskort nu er blevet lidt forringet. En rejseforsikring kan du få lavet billigt der hvor du har dine forsikringer, man kan som regel få lavet en der dækker hele familien.

Jeg er sikker på, at du kan få ristet dit brød, når du skal have morgenmad. Hoteller lever jo af at give god service.

Jeg har selv været i UK (et par gange) og i Tyskland med min stomi og alt er forløbet meget fint. Men jeg kan godt forstå, at du er bekymret, når du har problemer med smerter osv.

Få evt. et brev fra din læge på engelsk, det kan du vise på sygehuset hvis det skulle blive nødvendigt.

Rigtig god ferie
Pia

Peter Sørensen

rejse

Indlægaf Peter Sørensen » 23. feb 2008 13:28

Hej Gitte

http://www.copa.dk/brochurer-og-materiale/ her kan du downloade og printe stomiordbogen.

Du kan trygt rejse i EU landene, ja faktisk i langt de fleste lande verden over, stomi er verdenskendt, der er omkring 1,3 millioner opererede verden over.

http://www.ostomyinternational.org/ her kan du se alle de lande der har stomiforeninger.

Hvis du tænker på crohn eller colitis, så er det også sygdomme der findes overalt, men mest i den rige del af verden.

Du er dækket med dit gule kort, bortset fra hjemtransport ,der ophørte 1/1 2008

God tur

Gitte

rejse

Indlægaf Gitte » 23. feb 2008 22:24

Hej ,tak for jeres svar!:)

Pige med stomi:Tar du de der mælkekulturer på hele turen uanset hvad,eller kun hvis du får noget vrøvl med maven?
Har du noget stoppende medicin med også i tilfælde af uheldet er ude?

Hvorfor ikke købe noget fra gadesælger??Mener du sandwich??


Peter jeg har klikket mig ind for at se på de lande,har kikket i alle grønne emner,men der står bare en masse ikke noget om hvilke lande.
Men nu er jeg heller ikke så god til det der.Måske ka du bare nævne dem for mig???:)
Jeg har desværre ingen printer.

Jeg har fået et girokort fra copa,betaler her den første så jeg også er medlem.Og vil så også gerne have sådan en folder.Hvad hedder den folder???

Gitte

Peter Sørensen

rejse

Indlægaf Peter Sørensen » 24. feb 2008 00:51

Hej Gitte

her under regionale stomiforeninger kan man se hvilke der er i de forskellige verdensdele.

http://www.ostomyinternational.org/Regional.htm

Men sammenfattet er der i europa stomiforeninger i alle landene, nogle f.eks italien har 2, pga størrelsen på landet

ring på mandag til kontoret på 5767 3525
og få tilsendt stomiordbogen, som du så kan have med.

Med hensyn til at købe mad på gaden, så mener man lad være at købe mad , hos en gadehandler, hvor du ikke ved præcis, hvad det er du får, hvordan det er tilberedt og hvordan der ser ud ,der hvor det blev tilberedt, da man kan risikere at få en mave infektion.

Restauranter cafeer og cafeteriaer, er normalt ikke et problem i europa, da der er rimelig god kontrol i EU landene , generelt er det vandet fra hanen man skal undgå, man kan sagtens bade ,børste bisserne og vaske sig uden problemer ,men drik flaskevand eller sodavand for at slukke tørsten og undgå isterninger.

paraghurt er navnet på de tabletter man kan anvende forebyggende eller til at behandle turistmave.
Hvis din læge ikke har indvendinger, kan du godt bruge stoppende midler hvis du skulle være uheldig.

Gitte

ferie

Indlægaf Gitte » 24. feb 2008 12:27

Hej Peter mange tak for hjælpen,det gir alt sammen en tryghed,både til denne ferie,men også hvis jeg næste gang vil til et andet land i europa. Det blir nu helt sikkert en god ferie jeg vil glæde mig til. :)

Gitte

Gitte Lund P
Indlæg: 30
Tilmeldt: 30. jul 2007 16:42
Årgang: 1957
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Gitte Lund P » 25. feb 2008 17:13

hej Peter
et spørgsmål.
Du skriver at man ikke behøver det blå sygesikringskort, men jeg læste i copa for noget tid siden at det skulle man have når man havde stomi, da det er en kronisk sygdom og så er man ikke rigtig dækket af kun det gule. Er jeg gal informeret eller hvad.
Er man ikke på den sikre side hvis man har det??
glp

Peter Sørensen

gult - blåt

Indlægaf Peter Sørensen » 25. feb 2008 18:00

Hej

Jeg kan desvære ikke give et svar der dækker alle med stomi, de mange forskellige sygdomme der kan medføre stomi, er ikke alle kroniske og det er der det springende punkt er. om man skal have gult eller også det blå.
Borgerservice i kommunen kan udstede og vejlede om det blå.

Stomien er i sig selv ikke og bliver ikke regnet for en kronisk sygdom.
hvis tyktarmen og endetarmen er fjernet pga CU, er man som udgangs punkt rask, er endetarmen bevaret er man i princippet stadig i risiko for udbrud i denne.

www.sundhed.dk står følgende
Dækker rejsesygesikringen, hvis jeg havde en sygdom, da jeg tog af sted?
Udgifter i forbindelse med kronisk sygdom eller sygdom, der var opstået før afrejsen, dækkes kun, hvis det på afrejsetidspunktet ikke med rimelighed kunne forventes, at der ville blive behov for behandling i udlandet. Denne vurdering foretages af rejsesygesikringen. Det er derfor ikke dit eget eller din læges skøn, der er afgørende.

Hvis du er kronisk eller alvorligt syg, bør du derfor i god tid inden afrejsen undersøge om lægeregninger, sygehusophold med videre dækkes, hvis du får behov for behandling under rejsen.

I tvivlstilfælde kan du kontakte SOS International, der i nogle tilfælde kan give et bindende forhåndstilsagn om dækning. Et bindende forhåndstilsagn gives typisk skriftligt. Det betyder, at du også er dækket af rejsesygesikringen for den specifikke sygdom, som forhåndstilsagnet vedrører.

på dette link

http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155 ... 0421112409 kan man læse meget mere, er man det mindste i tvivl så kontakt SOS og spørg.

Mor til kronikker

Det gule og sygesikring

Indlægaf Mor til kronikker » 27. feb 2008 17:50

Det blå dækker altid som landets egne borgere er dækket! Så hvis man tager til Italien og det ville være gratis for en italiener er det gratis for dig med det blå, men hvis det ikke er gratis for en italiener er det heller ikke gratis for dig! Når det er sagt kan det altid som kronikker betale siog med det blå (bare for en sikkerheds skyld og det er jo gratis at få det)
Det gule dækker kun som tidligere nævnt hvis man ikke med rimelighed kunne forudse at der ville opstå problemer. Dette betyder bl.a. at der ikke må være foretaget ændringer i evt medicin eller være ikke faste læge besøg inden for 2 måneder inden afrejse. Derudover er det en god ide at bede om et bindende forhåndstilsagn fra Europæiske (administrer rejsesyge dækningen på det gule kort) dette koster 400 kr men garanterer at de dækker hvis der sker noget! Husk at det godt kan tage 4 uger eller mere at få et sådant tilsagn!

Peter Sørensen

Re: Det gule og sygesikring

Indlægaf Peter Sørensen » 27. feb 2008 18:19

Mor til kronikker skrev:Derudover er det en god ide at bede om et bindende forhåndstilsagn fra Europæiske (administrer rejsesyge dækningen på det gule kort) dette koster 400 kr men garanterer at de dækker hvis der sker noget! Husk at det godt kan tage 4 uger eller mere at få et sådant tilsagn!


OBS: Europæiske adminstrerer pr. 1/1 2008 ikke længere den offentlige rejsesygesikring, det er overgået til SOS International


Forhåndstilsagn ved kronisk sygdom og rejser:
Tilrådes skriftligt, hvis man er i tvivl om, om forsikringen dækker.
Kontakt den offentlige sygesikring ved SOS og dit private forsikringsselskab, og tal med behandlende læge herom i god tid, gerne 3 måneder før afrejse og senest 14 dage før rejsestart. Du skal selv betale den skriftlige forhåndserklæring. Prisen er 400 kroner (2006) ved rejser uden for Europa.
Yderligere information fås på SOS International A/S tlf. 7010 5055
fax 7010 5059, e-mail: assist@sos.dk


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster