Rejse - sikkerhed - kropsvisitering

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
brianh
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. nov 2006 18:46
Geografisk sted: københavn amager

Rejse - sikkerhed - kropsvisitering

Indlægaf brianh » 4. jan 2008 15:08

Hej

Jeg har flere gange berørt emnet rejse i flere af mine indlæg.
Jeg kan mærke at usikkerheden der ligger i at komme på "udebane" og væk fra vante rammer fylder meget, når jeg skal rejse.
Jeg har flere gange været gennem security i lufhavne hvor jeg har været totalt nervøs. Man har bla kunnet se på den måde jeg har tygget tyggegummi! Jeg har nærmest skubbet kæben UD AF LED EFTER 7000 TYGNINGER I MIN..
Det der har fyldt på min tallerken er : hva nu hvis man bliver stoppet og skal kropsvistiteres og hva kan der ske...??
I virkelighedens verden sker der nok ikke det store, da man kan jo tale selv den mest emsige kontrollant til besindelse og vise posen og - og indhold! - frem uden det helt store drama - og dermed aflive myten om at man er Al Quada med plastisk sprængstof på sig.

Er der nogen her i forummet der kan og vil dele evt. erfaringer med mig?
Mange hilsner
Brian

Peter Sørensen

rejse

Indlægaf Peter Sørensen » 4. jan 2008 17:02

Hej Brian

Der er ingen grund til bekymring, bandagerne giver ikke udslag på scannere etc, og man kan ikke forlange at du skal strippe i offentlighed for at fremvise en stomi/eller bandage, som du selv nævner er det uanset hvor i verden du er muligt ,at fortælle at man har stomi, og skulle der af en eller anden grund være ønske om at visitere yderligere, har man krav på at det foregår i et separat rum ,hvor der er adgang til toilet.

Copa har et stomikort som medlemmer kan få, det er ment som en hjælp i lufthavne og kan forklare, at man har brug for et handicap toilet.

på hjemmesiden kan man også downloade stomiordbogen, med stomi udtryk på mange forskellige sprog.

se evt også dette link http://copa.dk/forum/viewtopic.php?t=251


I Copa bladet der udkommer om 14 dage er der info om bla. de nye forsikringsregler for rejsesygeforsikringen

brianh
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. nov 2006 18:46
Geografisk sted: københavn amager

Indlægaf brianh » 4. jan 2008 18:32

Hej igen..
Tak for svaret - man får jo svar som man spørger. :roll:
Jeg er klædt på til rejser med stomiordbog, Ostomy Card og kender mine rettigheder ved visitering bla. fordi at jeg har taget mod tilbuddet om at få en Copa rådgiver hjem og tale med mig da jeg fik stomi.
Han hed iøvrigt Peter :lol:
Men det jeg fiskede efter var egentligt om der var nogle der kunne fortælle om de havde stået i den situation hvor de er blevet visiteret.. og hvordan gik det?
Er det, det kaos jeg forestiller mig, når angstens svedperler løber hen over panden eller er det her - også - en håndterbar situation?
Er det heeelt udramatisk eller har nogle derude haft dårlige ubehagelige erfaringer?
Mange hilsner
Brian

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Indlægaf Dorte73 » 4. jan 2008 18:46

Hej Brian

Det lyder som om du er tæt på at få udviklet en forbi mht. kropsvisitation :-)

Jeg har rejst rigtigt rigtigt meget både i Europa og diverse u-lande. Jeg har aldrig været ude for at blive kropsvisiteret (jeg har dog hørt, at det er standard, hvis man rejser til Israel).

Umiddelbart tænker jeg, at der vil ske det, at de hiver dig til side i et aflukket rum. Du smider tøjet. Manden/kvinden ser din stomipose og dør af af pinlighed, fordi han/hun garanteret ikke har set det før og ikke aner, hvordan han/hun skal reagere. Altså det er HANS/HENDES problem og ikke dit!

Jeg har engang vist min pose frem hos posten i Dar Es Salaam i Tanzania, som ikke ville udlevere min pakke med poser og plader, før han vidste, hvad det skulle bruges til. Han var målløs ...jeg fik pakken uden problemer... hehe....

God rejse!

Mange hilsner
Dorte (tidligere xDortex)
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

Peter Sørensen

rejse

Indlægaf Peter Sørensen » 4. jan 2008 19:58

Hej igen

Jeg har prøvet at følge lidt med i de forskellige internationale stomi nyhedsbreve, for at se om der skulle dukke historier op omkring stomiopererede og visitation, og er faktisk kun stødt på en konkret historie, indenfor et år, fra Grækenland, hvor en ikke engelsktalende security mand, var emsig og havde forlangt at se hvad ,der var gemt under tøjet

Der hvor der har været bøvl, har været omkring væske i håndbagagen, og hjælpemidler ,som rensevæsker, enkelte stomister har behov for i forbindelse med et skift.
Disse kan klares ved at få en attesteret information om produktet fra sin læge.


Jeg kan godt følge dig med nervøsiteten, jeg er dog først nervøs når jeg skal gennem told slusen ved hjemkomst, også selvom jeg ikke har et gram for meget, og ved det 100 % :lol:

Det er rigtigt som Dorte skriver at man kan komme ud for at skulle forklare, hvad hjælpemidlerne er til, hvis de støder på dem ved gennemsyn af en taske,men igen det er sjældent.

Flemming
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. jan 2008 17:12

Indlægaf Flemming » 8. jan 2008 17:51

Hej.

Jeg arbejder i Security i Københavns Lufthavn, og samtidig har jeg været stomi-opereret i mange år, så måske kan jeg hjælpe med svar på div. spørgsmål!

Detektorkarmen man går igennem, når man skal have screenet sin håndbaggage, giver ikke udslag på bandage m.v. Dog giver den udslag på "tilfældige", så man kan godt risikere at blive "håndsøgt". Hvis posen er tom, er det ikke sikkert, at den vil blive "opdaget". Skulle det ske - kan man altid fortælle securitymedarbejderen, hvad det skyldes, og det burde i de fleste tilfælde være nok. Da vi jo beskæftiger os med sikkerhed, kan man som stomi-opereret risikere, at security vil se nærmere på det! Det kommer i så fald til at foregå i et seperat lokale og altid med en securitymedarbejder af samme køn som en selv!!
Så alt i alt - mener jeg ikke, der er noget at være bange for!

Vedr. væsker skal man huske, at det er tilladt at tage beholdere på under 100 ml. med, og at al medicin også er tilladt.

Håber det svarer lidt på spørgsmålene - ellers bare spørg løs.

Venlig hilsen / Flemming.

Peter Sørensen

security

Indlægaf Peter Sørensen » 9. jan 2008 00:18

Hej Flemming

tak for dit indlæg, det er altid rart når en der arbejder indenfor området, kan rådgive og forklare, og at du så selv har stomi gør jo din indsigt endnu bedre :lol:


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster