Busrejse

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Busrejse

Indlægaf Mette_musen85 » 25. okt 2007 08:31

Hej.

Jeg har lige været på ferie i Spanien, turen i bus tog 28 timer, og da ve nåede til Spanien, var min hud under min plade helt rød, og meget irriteret, helt øm.. Det gik over da jeg fik noget saltvand på huden et par gange, men nu hvor vi er kommet hjem ser huden sådan ud igen.

Er der nogen der kan gi mig en forklaring på hvorfor dette sker?
Mette Kristensen

Peter Sørensen

øm hud

Indlægaf Peter Sørensen » 25. okt 2007 10:42

Hej mette

Det kan godt være fordi du har siddet,inaktiv, i mange timer i bussen.
Når man sidder vil stomien ofte ændre form, i forhold til ,når man står op og skifter, det kan gøre at der siver lidt ud på huden, fordi pladen ikke slutter helt tæt. Selve slimen fra tarmen er også lidt hudirriterende.

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 25. okt 2007 13:33

Okay...

Tak, så ved jeg at næste gang vi skal afsted skal jeg sørge for at stå ofte i busen og få gået en masse når bussen holder...
Mette Kristensen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 25. okt 2007 14:06

Til januar skal jeg selv på en lang flyrejse til New Zealand, hvor jeg kunne risikere de samme problemer.

Kan man forebygge problemet ved at smøre huden med barriere film ved sidste pladeskift før bus-/flyturen?
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

beskyttelse

Indlægaf Peter Sørensen » 25. okt 2007 14:26

Hej Steen

Ja det kan man godt, man kan selvfølgelig også prøve at tætne ekstra omkring stomien, med pasta eller charya ringe.

Nogle ville formentlig også have gavn af den nye plade fra Convatec, der formes med fingrene, og skulle følge stomiens form, når den forandrer sig.

Prøv evt. at se på stomien, når i ikke har plade på, og se hvordan den forandrer størrelse og form, når i bevæger kroppen i forskellige stillinger.
Det kan give et fingerpeg om hvor man skal tætne lidt mere, eller måske klippe anderledes.

Husk at måle stomien, med jævne mellemrum,livet igennem, lidt vægt stigning/tab ændrer også på form og størrelse, stomiambulatoriet hjælper gerne med til at lave en nøjagtig skabelon. (kan kræve en henvisning, fra egen læge,hvis i ikke har været forbi længe).

God rejse.


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster