Til kontrol

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Mette Jenny

Til kontrol

Indlægaf Mette Jenny » 12. jun 2014 13:05

Hejsa med jer. Jeg skal til kontrol og skal flyve til Kbh. Er meget nervøs over flyveturen og al den sikkerhed. Skal fra Bornholm og ved at rigtig mange bliver visiteret der. Hvad gør jeg når de mærker min stomi? Har læst på nogle af siderne og det er en god ide og tømme lommerne for alt! selv stomiposer, klude og lommetørklæder. Skal jeg lægge alt frem og hvad siger jeg. PANIK PANIK.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Til kontrol

Indlægaf Steen Samuelsen » 13. jun 2014 10:10

Hej Mette

Der er ikke noget at være bange for. Du er en rejsende som alle andre, og skal igennem den samme sikkerhedskontrol som alle andre rejsende.
Du skal ikke gøre noget særligt fordi du har stomi, andet end at vide at du ikke må have en spids saks med i tasken. Men en stomisaks med afrundede ender er ok.
Hvis kontrolpersonalet bemærker at du har stomi og spørger til den, så svar ærligt at du har en stomi, så plejer der ikke at være mere problem med det.
Hvis de insisterer på at kropsvisitere dig, hvilket sker meget sjældent, kan du forlange, at der er en læge eller sygeplejerske til stede.
Husk at det er ikke ulovligt at have stomi og det er ikke nogen sikkerhedsrisiko.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Ketty

Re: Til kontrol

Indlægaf Ketty » 14. jun 2014 10:34

Halløjsa Mette.
Rolig nu. Det skal nok gå. Du tager det bare stille og roligt. En dyb indånding og så afsted. Som udgangspunkt skal du jo ligge alt frem, hvad du har i lommerne. Og ja du kan ligeså godt ligge dit lommetørklæde frem. Jeg ved ikke om du må beholde det i lommen, men er det fremme gør du da intet galt. Er der nogen af i andre kvinder, der læser dette, der ved om man må beholde det i lommen?

Gæst

Re: Til kontrol

Indlægaf Gæst » 20. jun 2014 14:10

Hej. Jeg har haft stomi siden 1985. Jeg har kun een gang været ude for, at Security "faldt over" min stomi. Bukkede da bukserne lidt ned, og så kunne hun se hvad det er, no problem. Hvad skulle der dog en læge eller andet til for det!!!!!!


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster