Tips til busturs-danse-rejse søges

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Miranda2

Tips til busturs-danse-rejse søges

Indlægaf Miranda2 » 27. jun 2012 15:54

Hej
Jeg har fået mulighed for at komme med et 30-mands stort band på sommerturné i Frankrig som danser. Det er en chance, jeg ikke kan takke nej til, men jeg er godt nok en smule nervøs pga. stomien. De største udfordringer jeg forestiller mig rent praktisk, er:

1) Vi skal køre i bus derned og rundt i landet = mange, laaange ture uden de bedste toiletforhold (der er vist nok toilet i bussen, men jeg har hørt, at det tit stopper til).

2) Vi skal muligvis ofte optræde lige efter en lang bustur = Jeg kan ikke være sikker på, at jeg har mulighed for at tømme posen, inden jeg skal danse.

- Har I herinde nogle gode idéer til, hvordan jeg tackler udfodringerne?

Jeg har overvejet at investere i noget kantsikring, men har ikke erfaring med det, da jeg til hverdag ikke har brug for det. Vil det være en idé at købe sådan noget (og præcis hvad?) til turen?

Det skal tilføjes, at jeg kun kender én i bandet, og selvom jeg er meget åben om min stomi, har jeg ikke lyst til, at det er det første alle i bandet skal vide om mig.

Jeg håber, at I kan komme med nogle gode fif og forslag, så jeg kan tage af sted en lille smule tryggere end nu :)

Peter Sørensen

Re: Tips til busturs-danse-rejse søges

Indlægaf Peter Sørensen » 27. jun 2012 17:03

Hej Miranda.

jeg formoder at i skal køre motorvej det meste af vejen, og motorvejs toiletterne er generelt ok i nord og vesteuropa, jeg har hørt at nogle tager et stort sylteglas 2½ liter med skruelåg med som nødtoilet ,hvis de er usikre på forholdene, så kan man tømme i det ved en vejkant hvis det er nødvendigt.

Det kan også anvendes på selve bustoilettet, hvis den rokker eller kører ustabilt kan det være nemmere at styre.

Husk en ½ liter kildevand + aftøringsmateriale hvis du skal skifte et sted uden ordentlige forhold.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tips til busturs-danse-rejse søges

Indlægaf Steen Samuelsen » 27. jun 2012 19:33

Hej Miranda.

Når jeg skal steder hvor toiletforholdene er usikre, medbringer jeg plasticposer (de blå fra Coloplast), små klemmer, aftørringsmateriale (engangslommetørklæder) og håndsprit.
Når jeg "bliver trængende" tømmer jeg stomiposen ned i plasticposen og tørrer efter med engangslømmetørklæder. Det kan klares bag en busk eller også i bussen selv om toilettet er stoppet. Når jeg er færdig slår jeg en knude på posen, som senere kan dumpes diskret i en affaldsspand. Hænderne renses i håndsprit.

Hvis du ikke har problemer med læk under pladen til daglig skulle der ikke være større risiko på din tur. Mange gange opstår en læk indefra, så pladen starter med at løsne sig omkring stomien. Hvis du vil sikre dig mod dette skal du have en plade med større klæbeevne, spørg din stomisygeplejerske om dette.
Kantsikring anvendes til at sikre yderkanten, især hvis man har problemer med at (bade)vand eller evt. sved løsner pladen fra yderkanten
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Miranda2

Re: Tips til busturs-danse-rejse søges

Indlægaf Miranda2 » 2. jul 2012 20:55

Tak for jeres svar og for gode råd, som jeg vil tage til mig :)
Jeg har også talt med min stomisygeplejerske, så gav mig noget kantsikring, så jeg kan tage det med blot for en sikkerheds skyld.
Nu ser jeg frem til en spændende og forhåbentlig uproblematisk tur :)

hilsen Miranda

Peter Sørensen

Re: Tips til busturs-danse-rejse søges

Indlægaf Peter Sørensen » 2. jul 2012 21:00

God tur :D


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster