MC og stomi

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Brille
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. dec 2008 18:29
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Vestsjælland

MC og stomi

Indlægaf Brille » 18. apr 2012 19:46

Hej Herinde

jeg har haft stomi i godt 4 år, jeg står nu og skal på en længere mc tur og vil høre om andre har prøvet det, jeg kører jævnligt mc pga mit erhverv, men det er under 5 min prøvetur og uden mc bukser, (bruger dog jakke), men nu er der 2x600 km forude og på sådan en lang tur vil jeg godt have sikkerheden i top, og vil høre om der er andre som kører mc herinde og hvad de har af "fiduser", jeg overvejer at lade bukserne stå åbne og så bruge seler, men er det en holdbar løsning.

Brille
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. dec 2008 18:29
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: MC og stomi

Indlægaf Brille » 18. apr 2012 19:51

vil lige tilføje at mine mc bukser ikke sidder som normale cowboybukser, men er5-10 cm højere og sidder derfor lige over ileostomien med kanten, og kan ikke lukke dem efter jeg fik stomi da der er brok bagved, så derfor frygter jeg de vil "gnave" på posen så den bliver utæt. skal jeg ofre et par nye der passer til min krop nu pga brokken eller lade dem stå åbne og bruge seler?

Peter Sørensen

Re: MC og stomi

Indlægaf Peter Sørensen » 18. apr 2012 20:36

Hej Brille

Måske kan bæltet fra helly hansen med lomme til stomiposen bruges

http://shop.mediqdanmark.dk/katalog/53/ ... okbaelter/

eller stomiskjoldet der forhindrer tryk mod posen

http://www.focuscare.dk/produkter/tilbe ... omiskjold/

Man kan købe dem via sin normale leverandør.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: MC og stomi

Indlægaf Steen Samuelsen » 18. apr 2012 21:14

Hej Brille.

Jeg har tidligere kørt MC, men har nu solgt hjulene.

Jeg tænker i første omgang på at den sammenbøjede siddestilling kan give et øget pres på klæbepladen, og at du for at undgå læk skulle forstærke med den elastiske stomiring fra Coloplast, den benytter jeg selv når jeg ønsker øget sikkerhed i forbindelse med sport og lignende.

Jeg har ikke problemer med MC-dragten, bortset at posen kan fylde lidt når der kommer noget i den. Det eneste jeg ville være opmærksom på at linningen ikke trykker direkte på stomien, men det kan afhjælpes med stomiskjold som nævnt af Peter.

Til sidst ville jeg ikke bryde mig om at køre med åbentstående bukser, det bliver koldt for maven, så hellere nye bukser, og det er vel ikke den eneste gang du skal ud at køre.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Brille
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. dec 2008 18:29
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: MC og stomi

Indlægaf Brille » 19. apr 2012 12:45

Tak for svarerne

Peter, Skjoldet havde jeg ikke tænkt på, det kunne godt være en løsning.
Steen, jeg kommer nok ikke lige på langtur igen, jeg har nemlig ikke mc længere selv, så derfor med at købe nye bukser holder jeg lidt igen med, men er absolut med i overvejelserne da sikkerhed frem for andet, mine nuværene bukser er lukkede selv om de står åbne, så det vil ikke kunne trække ind, det er afprøvet på en kortere tur, men frygter det netop ville klemme på posen, jeg bruger coloplast ringene til dagligt pga brok bag stomien i forvejen, det sker dog af og til at de ikke holder tæt. det sker i 9 ud af 10 gange når jeg går med brokbæltet selv med ringene.

men endnu engang tak for svarene det gjorde mig lidt klogere så jeg kommer nok frem til en løsning inden turen :)


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster