Rejse råd - igen

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Rejse råd - igen

Indlægaf Ginger » 18. mar 2012 15:29

Hej.. :)

Jeg skal for første gang til udlandet med ileostomi (Maj md). Jeg skal til Cypern = varme.
Andre der har rejst til varme lande med stomi? Hvordan har det fungeret? Og hvad med badning?
Min største frygt af alt er, at min plade ikke kan klare varmen og går op :shock: - det oplevede jeg 2 gange sidste sommer, med 1dels system... Heldigvis bare derhjemme, efter jeg havde ligget ude i haven og solet mig... Skiftede derefter over til Sensura flex-2 dels, og oplevede det ikke med dem. Men frygten er der stadig.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rejse råd - igen

Indlægaf Steen Samuelsen » 18. mar 2012 19:51

Hej

Du kan roligt tage af sted og du kan roligt bade. Få måneder efter jeg blev opereret tog jeg på en lang rejse bl. andet til Dubai og til andre steder hvor jeg badede i varme vulkanske kilder, så det er ikke problemet. I øvrigt er der ikke så voldsomt varmt på Cypern i maj måned, der er en af de rareste måneder at være på Cypern både klima og naturmæssigt. (har selv været der i 1½ år)

Omkring det at rejse så læs COPA's rejsebrochure. Den indeholder mange gode råd. http://www.copa.dk/download/at_rejse_me ... ok_web.pdf

Jeg vil foreslå at du tager et møde med din stomisygeplejerske for at få kontrolleret om du kan forbedre din procedure ved bandageskift, så den ikke falder af i utide. Så kan du samtidig spørge om andre tvivlsspørgsmål i forbindelse med rejsen.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Ginger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 27. apr 2011 21:02
Årgang: 1988
Stomi siden: 2011

Re: Rejse råd - igen

Indlægaf Ginger » 18. mar 2012 21:29

Tusind tak for dit svar og linket :-)
Nej, maj skulle ikke være enormt varm, men jeg frygter også sommer varmen her i DK fordi det ville være et mareridt hvis den gik op blandt andre mennesker. Men jeg er mere rolig efter dit svar :)

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: Rejse råd - igen

Indlægaf Merete Møller » 19. mar 2012 11:24

Hej Ginger!
Glæd dig bare til rejsen til Cypern, det bliver sikkert alle tiders. Og så et lille godt råd ud over alle de andre, du har fået: Lad være med at spekulere på, om pladen/posen falder af midt i folkemængden :D Varmen her hjemme udebliver måske, det gjorde den i hvert fald sidste år. Min ileostomi har fulgt mig i 40 år gennem tykt og tyndt - også på varme ferier, i hav- og bassinbade, og det har ikke været det store problem. Hav nu en rigtig fin tur!
Mange hilsener :)
Merete
copa-rådgiver

Hanne Andersen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 6. aug 2007 21:28

Re: Rejse råd - igen

Indlægaf Hanne Andersen » 30. mar 2012 10:09

Hej Ginger
hvis du vil sikre dig lidt ekstra så køb Mefix det er en slags gagse plaster som ligger i ruller af 10cmx10 m så man selv kan klippe det til i den brede man har brug for dette bruger min mand når det er varmt og han går og laver noget hvor han måske skal bukke sig meget eller når vi er på ferie og går i vandet (det var hans stomisygeplejerske der anbefalede) han bruger 2 delt systen og har ilestomi han klipper 4 stykker i ca 2cm brede og sætter rundt ved plade kanten så der er ca halvt inde på pladen og halvt ude på huden og siden han har begyndt med det har han ikke haft problemer men ellers havde han problemer med at pladen gik løs når det var varmt og han gik og lavede noget(mefix fås på apoteket og en rulle gav han omkring 40 kr for )

Og Ginger husk at hvis du skal ud at flyve må du ikke havde stomisaks med i din håndbagege så forkilp dine plader hjemmefra og pak så evt. saksen ned i kufferten og hvis det du skal bruge vejer mere end det du må havde med som håndbagage skal du bare kontakte flyselskabet så er der mulighed for at få lov til at tage det med i en ekstra taske min mand har fået lov til at havde dette med som ekstra håndbagege (ud over de 5 kg som man normalt må havde)da det jo er noget i skal være sikre på i hele tiden har ved jer :wink: vi har prøvet at komme frem til feriestedet uden den ene kuffert den kom først 2 dage efter :?
Håber dette var til lidt hjælp God ferie tur mvh Hanne :roll:

Peter Sørensen

Re: Rejse råd - igen

Indlægaf Peter Sørensen » 30. mar 2012 11:09

Man må godt have saksen med i kabinen, stomisakse er undtaget for forbud .
TSA: der samler reglerne har lavet en undtagelse i 2005 der tillader saksene sammen med hjælpemidlerne, saksen må maximalt måle 10, 16 cm = 4 inches fra håndtag til spids og skal have duppede ender, som de fleste af dem også har.

http://www.tsa.gov/press/releases/2005/ ... _0617.shtm

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rejse råd - igen

Indlægaf Steen Samuelsen » 30. mar 2012 17:27

Jeg er i princippet enig, men tænk på hvilke lande man vil besøge. I nogle lande er stomi et næsten ukendt begreb og i andre lande tolker man sikkerhedsbetemmelser anderledes end vi er vant til.
Jeg har selv ubehagelige oplevelser fra Dubai.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Hanne Andersen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 6. aug 2007 21:28

Re: Rejse råd - igen

Indlægaf Hanne Andersen » 13. apr 2012 11:57

Hej Peter
det vedr. stomisaksen er noget vi fik at vide af stomisygeplejesken da hun havde hørt at der var mange der havde problemer i lufthavnen mest på hjemvejen men også ved udrejse fra DK og så heller pakke den i kufferten end at få problemer for tager de den får du den jo ikke igen men har du den i kufferten har du den når du kommer frem men ellers er problemet vel heller ikke så stort ved at forklippe dem man skal bruge +lidt ekstra min mand plejer at klippe så han har til plade skift hverdag med det gør man jo ikke nornalt

Peter Sørensen

Re: Rejse råd - igen

Indlægaf Peter Sørensen » 13. apr 2012 13:30

Man kan selvfølgelig gøre som man vil :) , men jeg ved at security i Københavns lufthavn ved alt om stomi, da en ansat derude selv er indhaver af en sådan og har undervist de andre medarbejdere.

Og hvis man står i situationen er det jo rart at vide at saksen med duppede spidser og den tilladte længde er lovliggjort, så kan man henvise til lovgivningen desangående.


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster