et skræk eksempel

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Peter Sørensen

et skræk eksempel

Indlægaf Peter Sørensen » 1. jan 2011 13:45

sidder lige og læser http://ekstrabladet.dk/ferie/article1478683.ece

Det var tider med poser uden filter :) eller med meget dårlige filtre,set i forhold til i dag, de fleste patienter på riget i 1996 -1998, havde selv en kanyle med blandt hjælpemidlerne, til at udføre samme stunt, et prik og en klistermærkat , :mrgreen: så var der luftet ud.


- Jeg sad i et fly ved siden af en tilsyneladende sød ældre dame, der spurgte mig, om jeg havde en nål. Jeg var ung, det var 90-erne, så jeg havde nogle sikkerhedsnåle på min håndtaske. Så jeg tog en af og gav den til hende, mens jeg undrede mig over, hvad hun skulle med den, skriver Kweena på hjemmesiden.

- Nå, hun sagde, hende stomipose blev mere og mere fyldt med luft, og hun havde brug for at prikke den, før den sprængte. Hun lettede trykket og den mest forfærdelige stank fyldte hele flyet. Alle troede, det kom fra mig.

Qvinde_27
Indlæg: 24
Tilmeldt: 8. nov 2011 15:24

Re: et skræk eksempel

Indlægaf Qvinde_27 » 14. nov 2011 01:42

Eiw.. Må have været i et fly uden toiletter og en lufthavn uden sikkerhedskontrol... Man kan sikkert godt slå folk ihjel med en sikkerhedsnål..

Gæst

Re: et skræk eksempel

Indlægaf Gæst » 15. nov 2011 16:57

Vil det sige, at der først fra 1998 kom udluftningshul med filter på poserne?

Det må have været en fæl tid for alle!

Peter Sørensen

Re: et skræk eksempel

Indlægaf Peter Sørensen » 15. nov 2011 17:09

Hej gæst
Der var filtre, men de virkede meget dårligt i forhold til dagens bandager.
Så man havde ofte en ballon på maven,så med en-dels bandager ,brugte man cowboy tricket med kanylen.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: et skræk eksempel

Indlægaf migo » 15. nov 2011 22:54

Filtrerne virkede sikkert også dengang, problemet dengang, og nu (der findes stadigvæk poser der har samme problem) er at luften i posen ikke kan kommet til filteret.

Problemet er at producenterne gerne vil undgå at der kommer afføring til filteret, og derfor laver forskellige former for beskyttelse af filteret. Den jeg har set flere gange er at have overlappende lag af plastik, som kræver man leger gymnast eller lignende for at afføringen kan sno sig forbi for at komme til filteret. Men der skal meget lidt til før luften heller ikke kan komme samme vej, og deraf følgende ballon, selv med moderne poser.

Og er der først gået ballon i posen er der effektivt spærret af for at luften kan komme til filteret da plastik lagene lukker tæt når de bliver mast samme af luften i posen. Ligesom lidt selvmodsigende i funktion. Jo mere luft i posen, jo mindre slipper der ud gennem filteret.

Qvinde_27
Indlæg: 24
Tilmeldt: 8. nov 2011 15:24

Re: et skræk eksempel

Indlægaf Qvinde_27 » 16. nov 2011 23:43

Ja, jeg oplever det tit selv at posens luft ikke forsvinder. Hvis jeg ikke skal til fest så beholder jeg posen på. Men hvis jeg skal ud og køre eller til fest, så skifter jeg altid - for at undgå ballon-effekten ;)

Men når man mærker at der er ved at være fyld i, så er det mest almindelige da altid at lede efter et toilet... jeg har stor erfaring med offentligetoiletter og kan finde dem fra Gilleleje til København :D

Har dog et andet skræmme eksempel:

På Lyngby station for to år siden, jeg står ud af en bus, ser noget på jorden... ... en brugt stomipose... med pladen opad lå ved siden af skraldespanden... Jeg tænker bare.. Stakkels den person som har tabt den! og håber at det ikke kommer til at overgå mig!


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster