Over- eller undertryk i fly

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
jeve1956
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. aug 2010 22:14
Årgang: 1956
Stomi siden: 2007

Over- eller undertryk i fly

Indlægaf jeve1956 » 15. aug 2010 18:13

Hejsa,
Har læst de fleste indlæg om rejser her - og de fleste drejer sig om sikkerhedskontrol o.lign.

Har er derfor et andet spørgsmål: Fra tiden før de strenge væske-restriktioner kan jeg huske plastik-flasker, som suger sig sammen eller udvidder sig, når trykket i kabinen ændrer sig.

Jeg er kommet til at tænke på, om en stomipose kan opføre sig på samme måde - eller om den er i stand til at trykregulere "gennem kroppen".

Jeg gætter på, at det ikke er et problem, siden det ikke er drøftet her, men vil gerne lige have det vendt, eftersom jeg i efteråret skal på to længere flyrejser - de første siden jeg fik min ileostomi.

mvh
Jens V

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf jk » 15. aug 2010 18:52

hej . jeg har aldrig oplevet noget i den retning til dato med de moderne trykcabiner i dagens fly
Venlig Hilsen JK-1958

Peter Sørensen

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf Peter Sørensen » 15. aug 2010 19:00

Hej jens

Luften i tarmene påvirkes, så undgå for mange drikkevarer med kulsyre, da det kan give larm i posen når luften udvider sig i tarmen.
Selve poserne påvirkes ikke, de trykudligner gennem filteret.

jeve1956
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. aug 2010 22:14
Årgang: 1956
Stomi siden: 2007

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf jeve1956 » 15. aug 2010 19:35

Peter Sørensen skrev:Selve poserne påvirkes ikke, de trykudligner gennem filteret.


Jow, men jeg har da flere gang oplevet en helt oppustet pose med stort set udelukkende luft - der var i hvert fald ikke tale om trykudligning.

mvh
Jens V

Peter Sørensen

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf Peter Sørensen » 15. aug 2010 20:04

hej igen
Så er der tale om at filteret ikke virker optimalt, så luften passerer for langsomt eller er stoppet .
prøv evt. poser/bandager fra forskellige producenter, hvis det er et hyppigt problem, der findes poser med 2 filtre og forskellige placeringer af disse, det kan være et detektiv arbejde at finde den pose der opfylder den enkeltes behov.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf Steen Samuelsen » 15. aug 2010 21:25

Jeg har ikke haft problemer under flyrejser, men undgå de ting som du erfaringsmæssigt ved giver luft i tarmene: øl, sodavand, tyggegummi m.m.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Gæst

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf Gæst » 9. sep 2010 17:12

Hej
Jeg skal ud at flyve (ca. 4 timer) første gang efter operation (kolostomi)
Kan det være en god ide at sætte en prop i under turen ?
jeg er begynt at irrigere
mvh Søren

Peter Sørensen

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf Peter Sørensen » 9. sep 2010 18:04

Hej Søren

Hvis du kan nøjes med prop, efter irrigation og er sikker på at der ikke kommer afføring ,indenfor det døgn du flyver, kan du godt isætte prop.
Selv ville jeg nok anvende en pose for at gå med både livrem og seler, hvis der skulle komme lidt aktivitet, i tarmen , forventningens glæde over en ferie,kan jo godt sætte lidt sommerfugle i tarmene.

God tur

Ingibjørg

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf Ingibjørg » 9. sep 2010 20:55

Jeg vågner mindst en gang hver nat hvor posen er totalt fyldt op med luft. Hvilket mærke har poser med to filtre?

Peter Sørensen

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf Peter Sørensen » 9. sep 2010 21:17

Hej

coloplast assura og sensura ,kan fås med dobbeltfilter.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf migo » 10. sep 2010 09:12

Peter Sørensen skrev:hej igen
Så er der tale om at filteret ikke virker optimalt, så luften passerer for langsomt eller er stoppet .
prøv evt. poser/bandager fra forskellige producenter, hvis det er et hyppigt problem, der findes poser med 2 filtre og forskellige placeringer af disse, det kan være et detektiv arbejde at finde den pose der opfylder den enkeltes behov.

Hvor hurtigt burde luften sive ud gennem filteret ? For jeg har ogsaa mange gange oplevet at have en "ballon" paa maven specielt om morgenen naar jeg vaagner.

Proevede ogsaa en dag at puste en hel ny pose op (Dansec) og saette den fast paa bordet og se hvor hurtigt man kunne trykke luften ud af posen (og selvfoelgelig undgaa at spaerre filteret naar man lagde tryk paa). Der skete absolut intet. Intet luft sivede ud i de minuter jeg proevede.

Klippede bagefter posen op paa langs for at se hvordan den var opbygget. Og med den konstruktion kunne det ikke undre at filteret ikke ville virke i mange/nogle situation. Problemet var den "skillevaeg" der er indbygget i posen for at beskytte filteret mod affoering (har efterfolgende klippet flere forskellige maerke poser i stykker og flere havde samme problem med en "skillevaeg"). Problemet bestaar i at hullerne/aabningen i "skillevaeggen" sidder en par centimeter over filteret. Saa hvis "skillevaeggen" ligger fladt ud mod filteret, lukkes der effektivt af, saa intet luft kan komme i naerheden af filteret og ud.

Man vill tro det var muligt at lave "skillevaeggen" ligesom f.eks. boelgepap or bubble-plast saa den aldrig var taetsluttende ud mod filteret.

Peter Sørensen

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf Peter Sørensen » 10. sep 2010 10:19

Hej Migo

hvis du konstaterer fejl og mangler ved et hjælpemiddel, er det en god ide at kontakte producenten og oplyse dem om LOT nummeret på æsken, så kan de spore produktionen og trække partiet tilbage, hvis der er tale om en produktionsfejl.

firmaerne er også glade for henvendelser fra brugere, med gode ideer og forslag til forbedringer.

Der findes formentlig formler for den optimale hastighed, gassen skal passere med, men det er vanskeligt
at lave et produkt der fungerer optimalt for alle, for hurtig gennemstrømning så klapper posen sammen med vacuum, og når ikke at optage lugten, for langsomt kan give ballon effekt , samtidig afhænger det også af hvad vi spiser og drikker, så det er individuelt om et produkt man bruger også er ideelt for andre.
Jeg har selv med stomi igennem 14 år kun prøvet at vågne med ballon 1- 2 gange årligt, da jeg fandt det produkt der virker for mig.

tisoe
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10. jun 2009 21:21
Årgang: 1976
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Islands Brygge

Re: Over- eller undertryk i fly

Indlægaf tisoe » 27. sep 2010 12:50

Jeg har efterhånden fløjet en del gange med pose på maven. Har hverken oplevet over eller undertryk. Ikke det mindste tegn på forandring. Selvom jeg både tygger tyggegummi og drikker cola. Og jeg bliver nødt til at stå op om natten og tømme posen - hvor det primært er luft.
Ileo siden okt. 2008


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster