Udlandsophold og stomi

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Frøken P
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. dec 2008 12:36

Udlandsophold og stomi

Indlægaf Frøken P » 5. maj 2010 23:14

Hej med jer

Jeg har tænkt mig at tage et ½ års praktik i udlandet i forbindelse med studie. Er der nogen er jer der har erfaring med længere ophold og er det nogle bestemte ting man skal tage i betragtning? Jeg ved endnu ikke hvilket land, og jeg tænker at der måske er nogle lande jeg skal holde mig væk fra, fordi deres hygiejne eller hospitalsvæsen måske ikke er så udviklet. Jeg tænker bare hvis jeg skulle få et stomistop/tarmslyng. Der er vel også stor risiko for at få dårlig mave..ja og hvordan skal man forholde sig til det hvis man sidder i ødemarken i Gaana:O Hehe måske har i noget erfaring der kan hjælpe?

I er velkommen til at skrive svar her eller til mig privat

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Udlandsophold og stomi

Indlægaf Steen Samuelsen » 7. maj 2010 13:00

Hej Frøken P

Det er et svært spørgsmål du stiller, og det gør det ikke nemmere at man ikke i din profil kan se hvor gammel du er, hvor længe du har haft stomi og af hvilken årsag.

Jeg har år tilbage (før jeg fik CU og stomi) selv været et halvt år i Sudan, og selv om der er gået nogen tid siden har jeg indtryk af, at det er begrænset hvad der har været af udvikling. Mine bemærkninger er derfor skrevet ud fra mine personlige erfaringer og kendskab til sundhedsvæsnet i Sudan. Du må så selv afgøre om det er noget du kan bruge.

For det første skal du være fuldt fortrolig med din stomi, det vil efter min opfattelse sige at du skal have haft stomi i mindst et måske endda to år, således at du måske også har prøvet at have hudproblemer og/eller klæberproblemer samt at du har dyrket sport og svømning og på den måde prøvet at ”belaste” både stomien og klæberen.

Derudover forventer jeg at du er så moden og erfaren, at du har stået på egne ben i nogle år. Når du tager til Langtbortistan er det nemlig således at størrelsen på eventuelle problemer bliver ganget med afstanden til hjemlandet, og der er kun dig selv til at træffe beslutninger.

I udviklingslande har de som du selv antyder ikke et sundhedssystem, der ligner det vi kender i Danmark. Der findes lægeklinikker i de større byer og i de største byer findes der også hospitaler med en rimelig standard. Derudover findes der privatsygehuse som ofte anvendes af de der har råd til det, herunder personer der er udsendt af firmaer eller organisationer. Hvis du vil rejse ud bør du undersøge, hvordan den organisation du vil rejse ud med har arrangeret en sundhedsordning. Du skal være sikker på at de vil ofre det der skal til for at du kan føle dig sikker.
I udviklingslande findes der, som du selv antyder, ikke ret mange personer med stomi, og derfor heller ikke ret meget sundhedspersonale med stomierfaring, hverken læger eller stomisygeplejersker. Derfor skal din egen stomierfaring være så stor at du kan klare mindre hudproblemer og simpel forstoppelse selv.
Du skal selvfølgelig også have rigeligt af materialer med og dertil også hjælpemidler som du ikke bruger til dagligt. Det kan være tætningsringe, kantsikring, barrierefilm, barrierecreme, sårsalve, metylrosalin og hvad din stomisygeplejerske ellers kan anbefale. Det er også stomisygeplejersen som du kan bede om et kursus i hudproblemer og hvordan man kan skylle stomien ved forstoppelse.
Jo længere væk du vil fra civilisationen, desto mere selvhjulpen skal du være.

Du skal være ekstra opmærksom på diarreer. ALLE der rejser ud får diarre, nogle får det oftere end andre, men der er næsten ingen der kan undgå det. Når man har stomi er diarre en ting der skal tages alvorligt, fordi man har lettere ved at tabe væske og sværere ved at genvinde væske. Også på dette område skal du sikre dig en grundig vejledning fra stomisygeplejersken. Vejledningen skal indeholde anbefalinger til hvordan man undgår diarre, hvordan man stopper diarre, og hvordan man opretholder væskebalancen.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Udlandsophold og stomi

Indlægaf Peter Sørensen » 9. maj 2010 11:38

Hej frøken P.

https://www.borger.dk/Sider/default.aspx her kan du læse regler og sagsgange vedr. ophold i udland

Du kan som dansk statsborger, frit tage midlertidigt studieophold inden for EU, og beholde din bevilling på hjælpemidlerne, kommunens sagsbehandler skal udfærdige de relevante papirer , i en del tilfælde er det nemmeste, at man bestiller et stort parti hjælpemidler og sender dem med post eller kurerfirma, til den nye adresse,nogle laver aftale med den normale leverandør i DK ,der sender nyt afsted ,hvis det behøves evt mod at man selv betaler den ekstra porto og eventuelle forsikring af pakken.
Du skal huske at du ikke er dækket af sygesikringen ved længere ophold,mere end 1 måned.
Så du skal sørge for forsikring inden for EU ,i de tilfælde.

Hvis du bevæger dig uden for EU, er der andre forhold gældende, som du skal tale med kommunen om.
Nogle lande har ikke de bandager vi bruger , men kun adgang til begrænset udvalg og nogle steder kan man ikke forvente et fungerende postvæsen så man er sikker på at kunne få nye materialer.
Oveni kommer rejseforsikringen som er det allervigtigste, hvis du rejser ud som græsrods/nødhjælps arbejder, skal du undersøge forsikringsforholdene og om organisationen har nogle procedurer ved sygdom
og postpakker.


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster