rejse med stomi

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
hannav
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. jun 2009 17:48

rejse med stomi

Indlægaf hannav » 3. jun 2009 17:55

hejsa jeg skal ud på en længere flyrejse og har lidt problemer med at min pose vil gå fra.. er der nogen der har et godt råd hvordan jeg sikrer mig at det ikke sker 10.000 km i luften. (har ikke haft ilieostomi mere end en måned og er ikke så erfaren endnu..
hilsen hannav

Peter Sørensen

Re: rejse med stomi

Indlægaf Peter Sørensen » 3. jun 2009 19:32

Hej Hanna

hvis du anvender et dels bandage, var det måske en mulighed at bruge 2 dels bandage under selve flyve turen, de sidder bedre fast.

Brug evt bandager med bælteører, det er 2 øjne ,hvor du kan fastgøre et elastisk bælte der holder tingene fast på maven.

Brug plaster eller de special ringe og vinger ,der findes til at sikre kanten på bandagerne.
Prøv at høre din leverandør om evt at få nogle prøver tilsendt eller kontakt producenterne som du kan se her http://www.copa.dk/andet/links/ Producenter af bandager og få tilsendt vareprøver

Tag et smut forbi stomiambulatoriet, og få checket om din bandage er korrekt tilpasset og om du skal anvende pasta eller caraya ringe for at tætne omkring selve stomien, for at du ikke skal opleve den slår fra.
Stomisygeplejersken vil kunne ansøge om ekstra bevilling, hvis du har brug for ekstra sikring omkring din stomi.

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Re: rejse med stomi

Indlægaf jk » 5. jun 2009 12:38

Følg først Peters råd og få styr på bære tiden inden afrejsen.
Derefter husk at have alt du skal bruge i din HÅNDBAGAGE + extra i den ind tjekede bagage. Vær også OBS på reglerne for væsker i håndbagagen .Max 100ml pr fl og det skal kunne være en en flybag plastpose. Rejser du ikke alene kan du evn.t bede en du rejser med om at tage et skifte sæt med i dennes håndbagage også Rather safe than sorry!. Stomi kortet fra copa kan være en stor hjælp i securety så bestil dette ved sekretariatet.Og tag så ud og oplev verden - god rejse.
Venlig Hilsen JK-1958

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: rejse med stomi

Indlægaf Henning Granslev » 5. jun 2009 16:13

Kære hannav

Ja, du skal selvfølgelig tage på den planlagte flyrejse. Gør som der er skrevet i de forgående indlæg. Og husk så også, at du i håndbagagen absolut ikke må medbringe en saks der er spids. Hvis du har en "stomisaks," der er krum og døv, plejer der normalt ikke være problemer med denne ved sikkerhedskontrollen.
Og du kan hjemmefra klippe et antal poser i den rigtige hulstørrelse, så du har rigelig i din håndbagage. Lige inden du skal i flyet, kan du som en ekstra sikkerhed for dig selv gå en tur på toilet for at kontrollere, om posen sidder ok.
Held og lykke med turen

Henning Granslev :)
Henning Granslev

hannav
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. jun 2009 17:48

Re: rejse med stomi

Indlægaf hannav » 29. jul 2009 09:33

hej jeg vil bare lige fortælle at min rejse til bali gik rigtig godt og jeg havde ikke nævneværdige problemer hverken under rejsen eller i det varme klima. de tips og råd jeg fik her var guld værd - plus de råd jeg fik af min hjemmesygeplejerske med at bruge duraderm under pladen når huden svedte meget som en ekstra sikkerhed. alt fungerede perfekt.
en lille pudsig oplevelse, jeg troede at min saks ville være det største problem i min håndbagage, men nej - i djakarta airport blev jeg vinket ind og skulle vise hvad jeg havde i bagagen og tolderen gik målrettet efter den pose jeg havde med gummihandsker, (viste så mit stomikort og der var ingen problemer) men jeg kan lige se at gummihandsker er til stor fare for flysikkerheden ha ha pas på eller jeg kaster med gummihandsker jow jow

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Re: rejse med stomi

Indlægaf jk » 17. aug 2009 16:05

Tillykke med en vellykket rejse.
Er selv lige endnu engang hjemkommet fra en dejlig rejse i sydafrika.
No problemos! Dog er Frankfurt security ikke de mest service venlige.Man tror ikke at tyskere kan læse eng som der står på stomi kortet .
Joburg i RSA der er de bedøvende ligeglade selv om den bimler og bamler i metal slusen.
En hurtig hånd visitation og et smil med at I got a ostomybag on my belly og vupti glat igennem selv med støvler på. I Frankfurt støvler af gennemlyses und so weiter.
Man tror de germanere har fået sure citroner til både morgemad og frokost. Et smil er ikke noget man får dernede.
Alt bagagen var med derned, men ikke hjem(det kom først et par dage efter hjemkomsten ) og det viser bare at det er vigtigt at have alt man skal bruge til en ferie tur i HÅNDBAGAGEN ihvertfald på vej ud.
På vej hjem kan det jo næsten være lige meget for man har jo extra derhjemme.
Gå så ud og læg verden ned - Oplevelserne venter derude med eller uden pose på maven .
Venlig Hilsen JK-1958

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: rejse med stomi

Indlægaf Steen Samuelsen » 17. aug 2009 16:46

Hej JK

Så skulle du prøve at tage til de arabiske lande eller Israel, så vil du opleve sikkerhedskontrol :roll:

Mine erfaringer med Tyskland adskiller sig ikke fra hvad jeg har oplevet f.eks. i Danmark
Med venlig hilsen ;-)

Steen

jk
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. jan 2008 13:42
Geografisk sted: Vestjylland

Re: rejse med stomi

Indlægaf jk » 17. aug 2009 17:15

hej steen : Det har jeg heller ikke tænkt mig for de har ingen jagt dernede . Det skulle da lige være jagten på terorister :D
Venlig Hilsen JK-1958

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: rejse med stomi

Indlægaf Steen Samuelsen » 18. aug 2009 09:35

Hej JK

De har da masser af dromedarer :D

Mere seriøst har de også antiloper i den arabiske ørken, men det koster gryn hvis du vil på jagt sammen med oliesheikerne :mrgreen:
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster