væske i udlandet

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Tove
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17. jan 2009 15:34

væske i udlandet

Indlægaf Tove » 27. mar 2009 13:50

Er der nogen der ved om man kan få væske i udlandet.? der er saltvand
Min hustru får pt væske 3 gange om ugen på Køge sygehus efter ileostomi.
Vi har de sidste 14 dage fogæves søgt at få svar på, hvor lang tid det skal vare for vi har, før operationen, bestilt rejse til sydfrankrig fra den 22. maj og 14 dage frem.
Måske har hun ikke behov for det til den tid, men som sagt kniber det meget med at få et svar eller blot et sandsynligheds svar.
Vores forsikring mener, man kan give en forhåndsgaranti for dækning, men det er man ved at undersøge.
Toves mand Jørgen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: væske i udlandet

Indlægaf Steen Samuelsen » 27. mar 2009 15:46

Hej Jørgen

Sterilt isotonisk saltvand anvendes i sygeplejen overalt i verden. Derfor findes det også i Sydfrankrig. Det er mere et spørgsmål om hvor og hvordan I får fat i det. Når I nu kender destinationen, må det være muligt at sende en forespørgsel til det lokale apotek eller sygehus og få afklaret spørgsmålet.

I forbindelse med din sidste bemærkning, vil jeg af hensyn til andre læsere, forklare at forsikringen gennem sygesikringen kun gælder i EU-lande og kun hvis man ikke har været alvorligt syg inden for de sidste to måneder inden afrejse. I visse tilfælde kan man dog få en forhåndstilkendegivelse af forsikringsdækning. Læs selv mere herom på http://www.sos.dk , idet det er SOS, der er forsikringsselskabet bag sygesikringen.

Jeg håber at I får afklaret situationen og får en god forårsoplevelse i Sydfrankrig.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Tove
Indlæg: 34
Tilmeldt: 17. jan 2009 15:34

Re: væske i udlandet

Indlægaf Tove » 27. mar 2009 17:43

Jeg har været igennem min rejseforsikring og blevet henvist til Gouda og derfra fået at vide, at jeg skal bruge det blå sygesikringskort. Som vi i øvrigt har, og så kan vi med det i hånden og en erklæring om sygdommen og dens behandling, henvende os til et fransk sygehus og få den væske min hustru skal have.
Vi skulle så være dækket ind, men vi har hørt om andre med det blå kort som selv skal betale og så få refundering når de kommer hjem.
Jørgen

Peter Sørensen

Re: væske i udlandet

Indlægaf Peter Sørensen » 27. mar 2009 18:52

Hej
Det er rigtigt ,der kan være en egenbetaling i enkelte lande,eller fuld betaling der så refunderes ved hjemkomst,nogle lande, fx Belgien, Frankrig og Luxembourg skal sikrede selv
betale hele regningen og efterfølgende søge refusion i den lokale syge(for)sikring i opholdslandet eller efter hjemkomsten gennem den sikredes bopælskommune.
reglerne for det blå kort og det gule kan læses her

http://kortlink.dk/6eup


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster