Rejse med væsker

Gode råd når du skal ud at rejse med din stomi.
Forumregler
Husk stomiordbogen, download brochuren At rejse med stomi og læs også artiklen om Stomikortet når du skal ud at rejse
Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Rejse med væsker

Indlægaf Karen » 1. maj 2008 13:15

Hej Peter!

Jeg har chekket linket til Statens Lufthavnsvæsen, du skrev til mig d.27.4. og er nu blevet i tvivl. Som jeg læser det, kan man(det anbefales ligefrem)medtage flydende medicin til hele ferien med i håndbagagen, man skal bare medbringe recept og kassebon fra apotek.

Medicinen skal ligeledes være i ubrudt emballage.

Er det mig der ikke kan læse indenad og misforstår - eller har jeg ret???

Der er her tydelig forskel på medicin og andre væsker, som jeg læser det. Tror du alligevel jeg skal pakke noget af det i indchekket bagage for en sikkerheds skyld??

Hilsen
Karen
Karen

Peter Sørensen

væsker

Indlægaf Peter Sørensen » 1. maj 2008 13:41

Hej karen

Jeg kan godt forstå du bliver forvirret.

Medicin og væske er ikke sammenligneligt, det vigtigste er at den er deklareret så man kan se hvad det er (original emballage) og recept.

Men du skal være opmærksom på at kodein eller codeine er optaget som euforiserende stof på ,Fortegnelse over euforiserende stoffer optaget i FN's narkotikakonventioner

Euforiserende (narkotiske) stoffer er i stort set alle lande, herunder Danmark, underlagt regler om kontrol. Det betyder, at du ikke frit må indføre eller besidde medicin, hvori sådanne stoffer indgår.

Når du rejser til et andet land, har du ansvaret for at undersøge hvilken medicin med euforiserende stoffer, du frit kan medbringe til eget brug.

Du kan frit rejse rundt med normal medicin til eget brug, f.eks. hovedpinepiller, hostesaft, gigtmedicin mv. uden euforiserende stoffer.

Hvis du tager medicin med euforiserende stoffer bør du overveje at sikre dig bedst muligt inden du medbringer medicinen på rejsen. Du skulle jo nødig risikere at få frataget nødvendig medicin.

Tyrkiet er ikke med i Schengen samarbejdet (EU)

Medicin med euforiserende stoffer – hvad gør man ved rejse til udlandet?Hvad gør jeg ved en rejse til et land uden for Schengen-samarbejdet ?
Hvis du rejser til et land uden for schengen-samarbejdet, må du rette henvendelse til rejselandets ambassade for at få oplyst, om der efter rejselandets lovgivning er mulighed for at medbringe medicin med euforiserende stoffer til det pågældende land.

du kan læse det hele her på link til sundhedsministeriet

http://www.sum.dk/sum/site.aspx?p=391&ArticleID=3594

Karen
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27. apr 2008 12:50

Rejse med væsker

Indlægaf Karen » 1. maj 2008 14:00

Hej Peter!

Tak endnu engang.

Jeg vil kontakte ambassaden, så jeg ikke ryger i spjældet for narkobesiddelse, der er ingen vel udenom.

Hilsen Karen
Karen


Tilbage til "Rejseråd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster