irrigation, der kom kun vand ud??

Spørgsmål/debat vedrørende irrigation
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende irrigation - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om irrigation og stomi
molly

irrigation, der kom kun vand ud??

Indlægaf molly » 22. maj 2014 13:40

14 dage har jeg irrigeret, tit er det vandigt, det der kommer ud, jeg har da tænkt, om jeg skulle gøre det hveranden dag, men kan godt lide tanken og følelsen om at blive tømt ud hver dag. Idag kom der så intet, kun vandet , jeg gjorde det imorges og lidt over middag og begge gange kom alt vandet ud igen , begge gange prøvede jeg med en halv liter vand, hvor jeg de sidste 14 dage har brugt mellem 7,5 dl og 1 liter vand, er der nogen der har et godt råd??

Marianne Andersen

Re: irrigation, der kom kun vand ud??

Indlægaf Marianne Andersen » 25. maj 2014 12:53

Hej Molly.
Du må en tur til dit stomiambulatorium med dine spørgsmål.
Hvor meget vand du bør bruge afhænger af hvor meget tyktarm du har tilbage efter OP. Det kan din stomisygeplejerske se i din journal.
Hvor meget afføring du bør aflevere afhænger af hvor meget du spiser.
Har du det meste af din tarm tilbage kan du nemt vente med at skylle til hver anden dag, det er en vanesag. Man skal træne sin tarm og sig selv til at lytte til de signaler som kroppen sender dig.
Føler man sig enormt oppustet, så skyl.
Held og lykke.
Hilsen Marianne.

molly

Re: irrigation, der kom kun vand ud??

Indlægaf molly » 25. maj 2014 20:23

Hej Marianne
Tak for dit svar. jeg har fået fjernet hele endetarmen og 1 gang da jeg gjorde det hos stomisygp, brugte jeg en liter og blev renset helt ud. Hun sagde ,at hun mente jeg kunne gøre det, hveranden dag, men jeg tænker, at jeg ,trods jeg kan vænne min tarm til hveranden dag, slet ikke skal tænke på luft og evn "kommer der nu noget" og nemmer kan springe en dag over,hvis nu jeg gør det hver dag og ikke hveranden ??
Måske det er tyndt med lidt fyld ,fordi jeg kommer godt op med skyldningen med 7,5 dl, som ser ud til at passe bedst.0,5 så kommer der ikke så meget ud og 1 liter, ja så kan der komme en lille smule aff 1,5 time senere, hvilket ikke er så smart .
Hej fra Molly

Marianne Andersen

Re: irrigation, der kom kun vand ud??

Indlægaf Marianne Andersen » 26. maj 2014 15:22

Hej igen Molly.
Det ser godt ud hvad du skriver, men du kan kun selv finde ud af hvad der er bedst for dig og din mave. Tarmen skal trænes til at du bestemmer hvornår den skal tømme sig ud. Det tager noget tid. Vandmængden kan du også øge hvis du har på fornemmelsen at der skal mere væske til. Husk ikke at være i væske underskud den dag du skyller. Det tager ca. 1 - 1½ time inden sådan en omgang kan være tilendebragt. Det er vigtigt at man ikke stresser for så kan du risikere at tarmen driller dig og ikke vil samarbejde.
Hilsen Marianne..


Tilbage til "Irrigation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster