irrigation og prop-fobrug

Spørgsmål/debat vedrørende irrigation
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende irrigation - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om irrigation og stomi
BTS
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. nov 2010 15:35

irrigation og prop-fobrug

Indlægaf BTS » 18. mar 2011 12:40

Hej.
Jeg kunne godt tænke mig at høre jer som irrigerer og bruger conseal propper, hvor stort jeres forbrug af propper er. Kan I nøjes men en om dagen ? Det synes jeg nemlig ikke jeg kan. Hvis det skal være helt godt synes jeg nemt jeg kan bruge en 2-3 stykker om dagen. Min tarm virker temmelig aktiv, og der kan være meget "uro" nede omkring stomien. Ofte kan jeg jo ikke mærke om det kun er luft, hvilket jo giver mange bevægelser, eller om det er lidt afføring der står og vil ud. Og i disse tilfælde synes jeg ikke rigtig kulfilteret kan følge med, så der alligevel opstår lugtgener, og så ender det med at jeg alligevel går ud og skifter. På en måde er det nemmere at bruge minicap'en, for så kan man bedre følge lidt med i hvad der sker, men så får jeg jo ikke de fordele propperne har, som jo er lydfrie. Og minicap'en synes jeg har endnu sværere ved at følge med mht luft og dermed lugtgener.
venlig hilsen Birgit

123Mio

Re: irrigation og prop-fobrug

Indlægaf 123Mio » 19. mar 2011 13:26

Hej Birgit

Jeg bruger også af og til 2-3 stk. consealpropper om dagen, idet livlig tarmaktivitet skubber proppen ud i løbet af dagen, og så må der et skift til. Jeg spiser lige præcis, hvad jeg lyster, og kosten kan så godt give en del tarmluft, der skubber til proppen. Når jeg tager en magnesium om aftenen ved sengetid (irrigerer om morgenen) og giver mig god tid til irrigation, således at alt får tid til at blive skyllet ud, så bliver min tarm så velspulet, at der ikke kommer afføring mellem irrigationerne overhovedet. Afføring mellem irrigationer oplevede jeg mest i starten, hvor det hele formodentlig ikke var faldet helt på plads, eller efterfølgende, når jeg har sjusket med vædskeindtagelse i løbet af dagen og magnesium, således, at der ikke bliver spulet ordentligt ved irrigation. Og du har ret: ved afføring kommer kulfiltrene helt til kort.
Cap har jeg ligeledes fravalgt pga manglende "lyddæmpning" i den model.

Mio

BTS
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. nov 2010 15:35

Re: irrigation og prop-fobrug

Indlægaf BTS » 20. mar 2011 11:39

Hej Mio.
Det er rart at høre der er andre, der har det sådan. jeg spiser og drikker altså også lige hvad jeg har lyst til, og så må man jo også tage følgerne :-)
Jeg kan mærke, at i weekenden er stomien lidt mere "vrøvlet", nok pga lidt mere lækker mad og vin :-)
Og så tror jeg også mit tarmsystem er lidt påvirket af, at jeg stadig får en del smertestillende medicin, og det kan jeg altså ikke undvære endnu. Men med tiden bliver det hele nok lidt mere stabilt.
Jeg kan huske, at du tidligere har skrevet at du irrigerer dagligt. Jeg tror altså det også er sådan det ender her. men når man fra tidligere er vant til at være på toilettet dagligt, hvorfor skulle det så pludselig kunne udskydes i 2 døgn ? Hilsen Birgit

janner
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. okt 2010 21:34
Årgang: 1955
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: irrigation og prop-fobrug

Indlægaf janner » 21. mar 2011 23:46

Hej
Nu har jeg irrigeret i 1 1/2 år og det fungerer fint. Jeg er for længe siden gået over til at irrigere hver anden dag men en gang imellem må jeg gøre det dagligt. Det er normalt kun hvis jeg har lidt dårlig mave.
Jeg bruger 2 propper pr dag men har nogen gange været ude for ubehagelig lugt. Det kunne godt være lidt nervepirrende hvis man var ude så jeg sætter altid en lille pose udenpå proppen når jeg går i byen.
Så er jeg dækket af 2 filtre og det giver lige den ekstra sikkerhed.
mvh
Janner

Rehan125
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. dec 2013 13:16

Re: irrigation og prop-fobrug

Indlægaf Rehan125 » 20. dec 2013 14:46

Det kunne være fint, om vi her i dette forum beskrev vore erfaringer og måske især fejltrin i forbindelse med irrigationsprocessen, - for rigtignok: det er lidt magert med godt stof om emnet. På den måde kunne vi hjælpe hinanden og nye "irriganter" med hurtigst muligt at få succes med metoden.

Marianne Andersen

Re: irrigation og prop-fobrug

Indlægaf Marianne Andersen » 21. dec 2013 21:03

Hej på siden.
Det gør livet nemmere når man har en kolostomi at man også kan irrigere.
Jeg har også prøvet med propper, syntes det lød smart. Men min aktiviten i tarmen gjorde, at tarmen skubbede proppen ud. Jeg prøvede over en lang periode, stomien skulle ikke bestemme over mig, men jeg måtte tage ved lære og opgive.
Jeg har irrigeret i min rytme siden 1983 og alt er stadig ok.
Dog syntes jeg at klæberen på skylleærmerne er blevet meget ringe. Klæberen er så tynd at den nemt tørrer ud i æskerne, har kun 2 stk. æsker hjemme af gangen, så jeg må gøre huden våd, duppe vandet af igen for så at klæbe skylleærmet på, så håber jeg at det bliver siddende. Det gør det nemmere. Jeg har afprøvet de modeller der kan fås i Danmark.
Har jeg reddet mig en dårlig mave, skyller jeg en gang ekstra. Jeg lover der er gevinst, men maven falder til ro igen.
Hilsen
Marianne Andersen.

molly

Re: irrigation og prop-fobrug

Indlægaf molly » 15. jun 2014 22:00

Hej Marianne, det er 30 år du har irrigeret og du skriver, at alt stadig er ok,har du brugt samme mængde vand alle årerne?
Hej Molly


Tilbage til "Irrigation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster