Irrigation

Spørgsmål/debat vedrørende irrigation
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende irrigation - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om irrigation og stomi
Vibeke
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. nov 2005 00:09
Årgang: 1959
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: København Amager

Irrigation

Indlægaf Vibeke » 4. feb 2006 14:36

Jeg fik en kolostomi d. 7 dec. 2005 og begyndte på at irrigere for
3 uger siden.
Jeg irrigerer hver dag og bruger ca. 1 time på det. Jeg vil godt ned
på at gøre det hveranden dag, er der nogen der har erfaring med,
om det kan lade sig gøre, og hvordan ??

Peter Sørensen

irrigation

Indlægaf Peter Sørensen » 5. feb 2006 12:52

Hej Vibeke
Du har ret i at de fleste kan klare sig med at irrigere hver anden dag, hvor hurtigt den frekvens opnås afhænger af flere individuelle ting, her kan nævnes, tarmens bugtninger, om vandet når højt nok op i tarmen, om man bliver tømt nok, om tarmen er påvirket af medicin/behandling, det kan medføre at tarmbevægelserne er så kraftige at maden passerer meget hurtigt fra tyndtarm over i tyktarmen.
Så det er svært at give dig en "opskrift", det bedste er at du kontakter
stomiambulatoriet og får en tid , således at stomisygeplejersken, kan bedømme om der er noget der skal ændres, du kan altid henvende dig på
stomiambulatoriet uden henvisning fra læge.

Gæst

irrigation

Indlægaf Gæst » 20. feb 2006 16:52

Jeg irrigerer stadig hver dag, jeg tør ikke rigtig gå over til hveranden
dag, jeg tror at der vil komme noget imellem irrigationerne.
Jeg bruger ca. 1½ l. vand , stomisygeplejersken mener, at det skulle
være nok med ca. ½-1 l. vand.
Er der nogen der selv irrigerer, der vil skrive og fortælle mig, hvor
meget vand I bruger ????
Det vil glæde mig meget , hvis der er nogen der vil svare mig.

Polle

Re: Irrigation

Indlægaf Polle » 15. sep 2011 21:05

Jeg er ny her på siden,og vil fortælle om mig selv:

65 år sidst på måneden, fik colostomi i dec. 1010, alt gik galt og såret sprang op, lå på sygehus i 2 mdr,
have hjemmesygeplejerske i over 2 mdr, og så endelig er såret groet - men jeg har et krater på maven så stort at mave nærmest er delt i to, og en brok rundt stomien på størrelse med pænt stk bryst.(undskyld udtrykket). Jeg har også et mindre brok på maven længere ned. Jeg irrigerer hver morgen og har det meget fint med det, men er meget interesseret i den stomipumpen fra bbraun som vi har hørt lidt om. Jeg ville også gerne høre om nogen har erfaring med at blive opereret for brok rundt stomien .
Med venlig hilsen til alle.
Polle. :)

Peter Sørensen

Re: Irrigation

Indlægaf Peter Sørensen » 15. sep 2011 21:41

Hej Polle

Der er nogle indlæg om brok her viewforum.php?f=21
Min erfaring er at det er meget individuelt om operation er løsningen, da der er en tendens til at brokket kan komme igen samme sted eller et andet sted.

123mio

Re: Irrigation

Indlægaf 123mio » 16. sep 2011 20:33

Omkring irrigation, så er der flere indlæg herinde, når I søger under overskriften, også med besvarelser om forbrug af vand. Ligeledes omkring Brauns irrigationsapparat. Med hensyn til optræning i irrigation hver anden dag, så fik jeg god vejledning af stomisygeplejersken op OUH, - for mit vedkommende er der bare så hurtig gennemløb i tarmsystemet, at jeg må efter det hver dag. Men oplægget fra denne sygeplejerske var, at man efter 14 dages irrigation går over til processen med at opnå kontinens på 48 timer mellem irrigationerne.
Held og lykke med at få det optimale ud af modellen.

molly

Re: Irrigation

Indlægaf molly » 10. jun 2014 11:03

Jeg har nu irrigeret 5 uger og med rigtig godt resultat. For mig har det indtil videre været nemt. Jeg bruger 7,5 dl vand . Jeg gør det hver dag, da jeg føler , jeg bliver helt tømt . Når jeg tager conseal proppen ud efter 12 timer, er den lige så ren som da jeg puttede den ind. Hvis jeg spiser noget, der virkelig giver luft i maven, tager jeg proppen ud, fugter et lille stykke gaze , lægger det om stomien og binder et løst klæde om eller tager løse træningsbukser på, så går jeg så lang tid, jeg har lyst uden noget på, der klæber. Lader min hud slappe af og lader ophobet luft komme ud. Der kommer intet afføring ud, mens jeg går sådan rundt. Når jeg irrigere stiller jeg uret til en halv time og det passer med den tid det tager fra start til slut.Jeg har downloadet en app "food map diet" og synes den er en god rettesnor ang luft i maven. Jeg tænker dog slet ikke så meget på "luft" efter jeg er begyndt at irrigere. Da den ophobede luft kommer ud når jeg irrigere.Hej Molly


Tilbage til "Irrigation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst