Teknisk irrigationsapparat

Spørgsmål/debat vedrørende irrigation
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende irrigation - læs også Stomiforeningen COPAs rådgivende artikler om irrigation og stomi
Mio
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. aug 2010 11:38

Teknisk irrigationsapparat

Indlægaf Mio » 19. aug 2010 10:43

Hejsa
Er der nogle, der har kendskab til tekniske irrigationsapparater og i givet fald nogle erfaringer hermed?
I mine forberedelser til planlagt kolostomioperation researcher jeg på, hvordan mit liv med stomi kan gøres bedst muligt, og da irrigation vil være god hjælp (også i forhold til udadvendt job) undersøger jeg diverse muligheder. Jeg har i det daglige "2 hjem" idet jeg ikke er samboende med min kæreste og de typiske ophæng af poser til irrigation virker lidt Flintstone-agtige på mig og lidt bøvlet og for "hjælpemiddelagtigt" med at skulle etablere ophængsmuligheder flere steder. B Braun lancherer i deres katalog et apparat til irrigation, som bl.a. også varmer vandet op til rette temperatur. Ved kontakten til Producentens mellemled i DK fik jeg at vide, at hun rent faktisk ikke havde noget kendskab til apparatet, idet det kun ind til videre efterspørges i andre lande end DK. Endvidere oplyste hun, at firmaet ikke er helt opdateret med stomiprodukter og at der muligvis i andre lande forhandles endnu bedre tekniske apparater til irrigation. MEN jeg kan simpelhen ikke finde frem til disse muligheder, - alternativt må jeg forsøge med det fra B Braun. Smart er det jo at kunne tage et apparat med sig, som også kan indstilles til skyld på en bestemt måde.
Generelt kunne jeg høre på denne B Braun kontakt samt på den tyske læge i kirurgisk ambulatorium, at DK er meget bagefter i forhold til bl.a. Tyskland i forhold til irrigation, - er der nogen i dette forum, der har et link til tyske sider omkring emnet? Tænker at dette kunne bringe mig tættere på udvalg af apparatur.
Det er uden betydning for mig, at man evt. ikke vil give tilskud til anskaffelse af et apparat, - briller er jo også dyre og uden tilskud og kan finansieres af de fleste husholdninger.
Hilsen
Mio

Peter Sørensen

Re: Teknisk irrigationsapparat

Indlægaf Peter Sørensen » 19. aug 2010 12:45

Hej MIO

jeg har søgt på ostomy irrigation pump, for at finde ud af om der er andre end den fra B Braun, det er der intet der tyder på, der ligger nogle patentansøgninger på pumper spredt omkring i verden men ikke på flere forskellige mærker, jeg tror ikke den er så udbredt ,da der ikke rigtig findes indlæg om den i de internationale stomi fora.

ved søgning på B BRAUN BIOTROL Irrimatic Irrigationspumpe kan man finde bla disse forhandlere.
http://www.idealo.de/preisvergleich/Off ... braun.html

Man skal oplæres ,i de lande hvor den forhandles, af en sygeplejerske, da man skal sikre sig at irrigation er en mulighed for patienten.

http://www.ilco.de/adressen-links/hersteller.html de har følgende link http://www.schaefers-medizintechnik.de/ der har info om irrigation i tyskland også kun B Brauns.

Jeg tror ikke man i DK vil godkende den til salg, med mindre man kan sige god for apparatet fra stomisygeplejerskernes/lægelig side ,da de skal have kendskab til og kunne undervise i sikker brug, af samme, prøv at spørge på stomiambulatoriet ,om de har set eller hørt om fordele/ulemper på de internationale kongresser for stomisygeplejersker.

At man i Danmark skulle være bagud i forhold til irrigation, er vidst kun en påstand,fra lægens side, det er jo helt frivilligt om kolostomi opererede vil oplæres i at irrigere eller vælger det fra, så hvis salget af irrigations udstyr er mindre i DK skyldes det nok mere, at efterspørgslen er mindre fra patienternes side.

Mio
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. aug 2010 11:38

Re: Teknisk irrigationsapparat

Indlægaf Mio » 26. okt 2010 16:33

Hejsa

Jeg har nu gennem en tysk forhandler erhvervet mig irrigationspumpen fra B Braun. Idet en fornyet udgave af pumpen er under udarbejdelse, har man ingen interesse i at markedsføre en snart udgående pumpe i Danmark som nyt marked for produktet. Jeg er i kontakt med B Brauns produktchef i Danmark for at følge op på muligheden for lancering af den nye pumpe her i landet.
Jeg betalte 507 euro for pumpen, hvilket jeg synes er i overkanten. Der medfulgte noget tilbehør, som jeg i hvert tilfælde ikke har brug for.
Pumpen har jeg taget i brug, og jeg synes, at der er så mange fordele ved den, at den på sigt burde være et tilbud til irrigerende stomister her i DK.
Den er handy og kan nemt pakkes i weekendtasken, hvor irrigation i andre badeværelser end det hjemlige kan foretages, uden at man skal til at finde eller etablere poseophæng, hvilket bl.a. giver mere diskretion omkring processen. Pumpen kan lades op og kræver ingen stik ved drift i badeværelset. Den er nem at fylde, nem at rengøre og så forekommer det mig nemmere såvel at indstille indløbshastigheden som at aflæse vandforbruget på pumpen end ved det gængse posesystem.
Der er en vandtemperaturindikator på pumpen, men intet varmelegeme, hvilket ville være en klar fordel, når man også gerne ville slæbe apparatet med på udenlandsferier, hvor man skal varme drikkevandet op og ikke kan bruge vand tappet fra hanen. Måske B Braun får indbygget varmelegeme i den nye pumpe, - for hvor svært kan det lige være....
Medfølgende slange og konus er meget brugervenlig.
Jeg vil holde dette forum opdateret, når der foreligger en mulighed for at anskaffe sig pumpen herhjemme ( tidligst i det sidste halvår af 2011) og jeg samarbejder med stomisygeplejersken om til den til at gøre muligheden støtteberettiget.

MVH
Mio

Peter Sørensen

Re: Teknisk irrigationsapparat

Indlægaf Peter Sørensen » 26. okt 2010 17:43

Hej Mio

Godt arbejde, håber det lykkes at få det indført som hjælpemiddel. :)

Søren Smollerup

Re: Teknisk irrigationsapparat

Indlægaf Søren Smollerup » 2. jun 2011 17:33

Hej Mio og alle andre

Jeg har læst dit indlæg om irrigationspumpen fra B Braun.
Jeg har irrigeret i et års tid men har nu fået problemer med at vandet ikke rigtig vil løbe ind i stomien.
jeg tænkte at hvis det blev pumpet ind ville det gå lidt nemmere, hvis det er tilfældet så har jeg tænkt mig at anskaffe sådan en pumpe.

Du skriver også noget om en ny model, ved du hvor langt Braun er kommet med den?
MVH Søren

Peter Sørensen

Re: Teknisk irrigationsapparat

Indlægaf Peter Sørensen » 2. jun 2011 17:48

Hej Søren

vend lige problemet med en stomisygeplejerske, tarmen kan have ændret stilling, fået en forsnævring eller slået en krølle, der pludselig gør at det driller, så det er vigtigt at det konstateres om der er en fysisk årsag før du forsøger andre metoder.

123mio

Re: Teknisk irrigationsapparat

Indlægaf 123mio » 2. jun 2011 21:44

Jeg kan ikke forholde mig til, om et teknisk irrigationsapparat ville være løsningen på dit problem, men jeg kan oplyse dig om, at B Braun lancerer det nye apparat i 2012, og jeg har fået at vide, at det ser rigtig lovende ud. Jeg har nu fået bevilliget slanger til det apparat, som jeg selv købte. Jeg kan ikke forestille mig gode argumenter for, at man ikke også vil bevillige det nye apparat, som også skal lanceres i DK.
Jeg er super tilfreds med den tekniske model, - nem at tage med alle steder, og ingen bøvl med krog, der skal hænges op her og der.
Mio

Gæst

Re: Teknisk irrigationsapparat

Indlægaf Gæst » 4. jun 2011 12:47

Hej
Tak for svarene, jeg vil kontakt min stomisygeplejerske
Venlig hilsen
Søren

Vibeke
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. nov 2005 00:09
Årgang: 1959
Stomi siden: 2005
Geografisk sted: København Amager

Re: Teknisk irrigationsapparat

Indlægaf Vibeke » 31. aug 2014 17:26

Hej

Jeg har irrigeret siden 2005 og har "kun" brugt et irrigations mærke, fra Coloplast. Jeg synes det er et godt sæt, jeg hænger det op på mit tørrestativ, der hænger på væggen, hvor jeg bruger en bøjle, hvor jeg kommer krogen igennem "øjet" på vandbeholderen, det har fungeret fint for mig.
M.v.h. Vibeke


Tilbage til "Irrigation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst