Hvad er en fistel og hvilken skade kan den gøre ?

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Benny Jørgensen

Hvad er en fistel og hvilken skade kan den gøre ?

Indlægaf Benny Jørgensen » 10. maj 2007 21:12

Hej i gruppen.
Tak for en masse gode indlæg, det er rart at kan sidde og læse om andres erfaring i forbindelse med de sygdomme jeg selv har. Jeg er ikke god til at bede om hjælp, men tager nu mig selv i nakken og gør det da jeg pt. er meget deprimeret bl.a. pga. at der er noget jeg ikke ved i forbindelse med en af mine sygdomme.
Det drejer sig om følgende:
I oktober måned sidste år fik jeg lavet permanent stomi, fik ende og tyktarmen fjernet pga. Crohns sygdom – detaljerne skal jeg undlade, for ikke at trække i langdrag.
Stomien virker i det store hele godt uden nævneværdige problemer.
En af årsagerne til at jeg fik lavet Stomi var at en eller flere fistler havde gjort stor skade.
Nu er tyktarmen væk men fistlen er der stadig.
Det jeg ved om fistlen er at den går cirka 8 cm op lysken, den generer meget ved at være øm eller det klør, der kommer væske fra den hele tiden , væsken kommer ud fra den pt. i skridtet.
Det er i det hele taget meget ubehageligt.
Jeg skyller mig dagligt, bruger nogle bind til at opsuge væsken med og en masse køkkenrulle til hygiejne.
Kirurgen der har opereret mig og som jeg har gået til kontrol over er desværre et meget forvirret menneske at tale med, det er ikke lykkedes mig at få nogen forklaring fra ham som kan give mig information og lidt ro i sindet om hvad det er jeg har udover at jeg har en fistel.
Han har talt om operation men vil på samme tid helst ikke operere mig igen blandt andet pga. at jeg har en hjerteklapfejl og øvrige komplikationer der kan opstå i forbindelse med narkosen.
Samme tid med at han fraråder operationen mener jeg at jeg bør opereres, da der menes at være omkring 50% chancer for at det kan blive bedre og det samme for at det bliver værre.
Alt i alt det ene øjeblik mener han det ene det andet øjeblik mener han det andet, for til sidst for et par dage siden at meddele at jeg frem i tiden må gå til kontrol ved min egen læge.
Jeg kan ikke selv træffe nogen beslutning om hvad der er bedst, mangler generel viden om hvad en fistel den er mv.
Jeg har søgt information om fistler, har fundet noget men ikke ret meget.
Jeg tænker meget på hvad der kan ske ved ikke at blive opereret igen og hvad der kan ske, hvad sådan en fistel kan udvikle sig til – udover jeg ved at der kan dannes bylder – og i det hele taget.
Hvis der er nogen der har fistler og vil fortælle mig om deres erfaring med fistlen/erne vil jeg være taknemmelig.
Det er altid – for mig i alt fald – lettere at leve med en sydom hvis jeg ved hvordan og hvorledes i forbindelse med sygdommen.
Tak.
Venlige hilsener fra
Ben

Peter Sørensen

fistel

Indlægaf Peter Sørensen » 10. maj 2007 22:34

Hej Ben

en fistel er en gang,man kan kalde det et unaturligt dræn, mellem organer eller fra en byld til overfladen, de kan dannes alle steder i kroppen, en tandbyld kan f.eks lave en fistle der udmunder på kinden, så det er et afløb kroppen selv danner for at lette et pres.

Fistler er forholdsvis hyppige ved de kroniske tarmsygdomme, hvor der jo også er betændelse i slimhinden.
Men kan også opstå i forbindelse med bylder i endetarmsområdet, det har jeg selv haft, behandlingen er kirurgisk /medicinsk afhængig af årsagen.

Man vil allerhelst forsøge at få den til at lukke af sig selv,ved at fjerne årsagen, fordi der så ikke opstår en ny byld me fistel .

Jeg synes umiddelbart at du skal bede om en sekond opinion, og undersøgelse, af en anden læge,så man kan se hvor den kommer fra, bla. Mr-scanning kan vise udstrækningen så man kan lægge en strategi, jeg er i mit eget forløb ikke stødt på at de sagde det kunne blive værre, men risikoen for at den kom igen var der trods alt, da jeg selv fik fjernet endetarmen og vævet der omkring, slap jeg selv for min fistel, det er nu 11 år siden at jeg var igennem et to årigt forløb for at komme af med den.

Hvis du sender mig din mail adresse til nepe@privat.dk
kan jeg sende dig en kopi af en artikel fra ugeskrift for læger der handler om fistler.

Perlen5
Årgang: 1982
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: København

Re: Hvad er en fistel og hvilken skade kan den gøre ?

Indlægaf Perlen5 » 23. mar 2009 19:31

Hej Peter

Kunne du måske sende omtalte artikel til mig?

posttilperlen@gmail.com

Det ville jeg blive meget glad for.
Hej fra
Perlen

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 23. mar 2009 19:39

er sendt :D

maiken
Årgang: 1984
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: ØsterVrå
Kontakt:

Indlægaf maiken » 25. mar 2009 23:27

Hejsa

Da jeg i starten af min sygdoms periode med fistler, heller ikke vidste så meget om det, søgte jeg også på nettet efter oplysninger. Desværre fandt jeg heller ikke meget eller noget brugeligt nogle steder! Egentlig underligt, for der er rigtig mange mennesker der døjer med det!

Du er altid velkommen til at læse min dagbog på min hjemmeside om fistler og hvad dertil høre!!!

Held og lykke med det

Kh Maiken
www.antlia.dk

Tilbage til "Komplikationer"