Har nu fået rettet stomien

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Har nu fået rettet stomien

Indlægaf bve » 15. apr 2007 13:30

Hej

Ja så var jeg på Herlev i fredags, og sik min stomi rettet. fra 11 til 12 cm så er den så lille, at jeg næsten ikke kan få øje på den.

Jeg har jo haft så r rundt om stomien.

Jeg fik at vide af kirugen, at der var en fistel, den var kommet af at nogle tråde fra operationen var gået ned igennem tarmen og havde så dannet den fistel. Jeg glemte desværre at spørge om hvpordan den så kom væk. Men jeg kan se at der er et ar nu med sting/tråde der hvor fistlen var. Jeg havde jo selv hele tiden sagt, at jeg ikke unne forstå at jeg var rød og mørkerød på huden i et stort område, og dethar så væet der hvor fistlen vaar.

Desuden sagde han, at hullet til stomien havde været for stort, i forhold til stomien, så jeg havde også brok. Des skulle han havde gjort et eller andet med bugvæggen,og så eller snøret hullet ind.

Jeg kan bare ikke forstå at jeg ikke har mærket noget til det. Om det er de smerter og kriblen i min stomi som jeg havde i starten der har noget at gøre med brok, ved jeg ikke.

Men nu har jeg så kun en 2 delt pose på, den er meget stor og svær at holde rent og åbne når jeg skal tømme den. Den hedder Dansac nova 2 foldup, jeg kan heller ikke få åbningen il at blive oppe i den fold hvor man kan gemme lukkemekanismen.

NB det er en konvekstpose plade

Men pladen har dt med at løsne sig hurtigt udefra, så jeg er bange for at den vil glide af, og desuden i går måtte hjemmesygepl skifte både pose og plade, selvom hospitalet havde sagt at det kun skulle være posen.

Nu er det jeg spørger, kan man ikke få en plade hvor den bare sidder fast, og kan man ikke få en mindre pose, og hvor man kan folde den op så lukkedimsener gemt, og også en bedre lukkedims, ligesom den pose jeg havde før, det var den nye sensura

Men ellers gik det godt,jeg måtte lige have 2 x morfin og nogle piller, og ligeledes fået 5 xefo piller med hjem som jeg skal tage til 2 panodiler.

Min hud uden om pladen er helt il rød og med små knopper/sårskorper som klør helt vildt, hvad kan man gøre, jeg har prøvet med lokobase repair.

Ja og desværre er jeg blevet forkølet, det har jeg ellers ikkeværet i meget lang tid,det sidder oppe ihovedet og så nyser jeg, så jeg er helt nervøs for min nye stomi

Peter Sørensen

rette

Indlægaf Peter Sørensen » 15. apr 2007 19:03

Hej

Tillykke med at det er overstået.

fistel og brok ,så er der ikke noget at sige til du har haft problemer.
Man kan normalt ikke mærke brokket, kun se det som en bule under huden, hvid det gør ondt skal man til lægen, for så kan det være afklemt.

Med hensyn til bandager er der ikke noget i vejen for at bruge mindre poser, de fås i mange størrelser, så når du har fundet en klæber der holder godt (på dig) sammen med stomisygeplejersken, kan du skifte størrelsen alt efter hvad du skal.

Hvordan kan det være at du har konveks på nu efter operationen ?

Du kan også skifte mellem de forskellige mærker, men jeg ville ikke kaste mig ud i noget før du lige er kommet dig ovenpå i fredags, og din stomi ikke er hævet mere og trådene taget.


Det er fint nok med locobase uden for pladen, det kan være det afdækning de klæber på maven under operationen, du ikke kunne tåle, hvis det fortsat klør og danner skorper så få stomisygeplejersken til at se på det.

God bedring med forkølelsen

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 15. apr 2007 19:55

Hej Peter

Tak for din hilsen, ja det er dejligt at det er overstået.

Jeg håber snart at jeg får det bedre med forkølelsen, jeg tør næsten ikke hoste af angst for at der sker noget med stomien.

Kirugen sagde, at jeg skulle bruge Conveks i 1 måned, da han havde lavet den lille stomi, jeg mener han sagde noget med 1cm på den ene led og 2 cm på den anden, men er ikke sikker, jeg var jo lidt tummelumsk.

Jeg håber ikke han nu har lavet for lille at det er derfor.

Da hjemmesygepl. skiftede plade og pose i går, ja så kunne jeg næsten ikke få øje på den. Men det er måske fordi jeg ligger ned, og jeg har været vant til at kunne se "den lange".

Ved du noget om fistler, hvordan har han fjernet den? jeg glemte helt at spørge, da jeg ikke regnede med at han sagde det med brok og fistler.

Kan brok komme igen?

Fortsat god weekend :D

Peter Sørensen

fistel

Indlægaf Peter Sørensen » 15. apr 2007 20:23

Fistel er en lille rørformet gang mellem organer eller fra f.eks tarm til hud,
de kommer mange gange som følge til en byld, og har du haft en tråd der ikke er opløst er det sikkert derfra, en ukompliceret fistel kan lukkes af kirurgen ved at skære den væk, det er sikkert det han har gjort.

Når de har opdaget dit brok og at det skyldes et for stort hul, i musklerne ,som de har gjort mindre, så er der ikke stor risiko for at det skulle komme igen, når bare du ikke begynder at jonglere med ølkasser og tunge vægtstænger. :)
Jeg løfter selv ølkasser, etc. det mest afgørende er at løfte korrekt med ryg og lårmusklerne, og det er da gået godt for mig og min colostomi i 11 år.

Men der er selvfølgelig ingen garantier, men med en ileostomi, er det forholdsvis sjældent i forhold til colostomierne.

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 15. apr 2007 21:32

ok så blev jeg lidt klogere på det.

Jeg må hellere holde mig fra ølkasserne, og så finde en der kan bære dem for mig.

Tak for hjælpen :lol:

RH
Indlæg: 59
Tilmeldt: 22. jan 2007 10:41

Indlægaf RH » 16. apr 2007 12:23

Hej bve,

Jeg bruger også Dansac nova 2 foldup og bryder mig heller ikke om dem. De er ikke nemme at have med at gøre! Jeg er nødt til at bruge de plader der hører til da alt andet ikke holder så godt som de.

Jeg har faktisk kontaktet Dansac og de er klar over problemet og er igang med at udvikle nye poser. Hun mente at de ville komme i løbet af sommeren - så der er håb forude.


Mvh RH

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 16. apr 2007 12:43

Hej Bve....

Er du blevet informeret om at Sensura posen er kommer som convex, ihvertfald den fra coloplast.. jeg har selv i dag snakket med Gitte LArsen fra coloplast og hun ville sende mig en vare prøve af den nye convex sensura...
Mette Kristensen

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 16. apr 2007 12:51

Hej RH

Pladen løsner sig udefra i kanten, jeg har lige fået ny plade på i dag af hjemmesygeplejesken, og den har allerede løsnet sig i kanten. Desuden er jeg lidt rød og irriteret omkring stomien.

Ja jeg er igang med storvask pga lækage, jeg håber ikke det bliver for tit det sker.

Jeg har kigget på Coloplast, og set at de har en der hedder Assura Convex light med ekstra klæber, og der passer en pose til der hedder Assura Plus med hide-away udløb 2 delt.

Jeg har jo tidligere brugt sensura, deres nye pose, som pt kun er 1 del, da fik jeg posen sat på en duoderm plade, og akvasel nedenunder, men lukningen på posen er rigtig god, og man bliver ikke smasket på fingerne.

I morgen skal jeg til stomisygeplejesken, så vil hun kigge på det, jeg skulle jo nødig få sår igen, og jeg vil jo gerne føle mig sikker når man skal ud, så det ikke lækker.

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 16. apr 2007 12:58

Hej Mette

Jeg har lige talt med stomisygeplejesken for list siden, og hun nævnte noget om den, og at Gitte Larsen ville komme i morgen og vise den, men hun er der ikke selv i de næste 2 dage, så hun får den ikke at se lige nu, men jeg kunne jo ringe til Coloplast, så det vil jeg gøre.

Jeg skal til stomisygeplejeskens afløser i morgen, og hun vil vist give mig nogle Assura convex light, men vist ikke den meed ekstra klæber, og så AssuraPlus pose med hide-away udløb atil 2 delt, så må jeg se hvordan det går, men jeg vil lige ringe til Coloplast.

Det er nu altså nogle gode poser de laver, og smart at man kan lukke udløbet op under og ligeledes yderligere op, hvis man har brug for at posen ikke skal daske, hvis du forstår mig.

Hilsen Betty

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 16. apr 2007 14:41

Jeg forstår...
Jeg bruger selv assura convex light lige nu, men synes ikke pladen er nær så behagelig som sensuraen...
Men min stomi er lidt for lav så jeg skal bruge convex.
Mette Kristensen

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 16. apr 2007 17:38

jeg har lige fået et nyhedsbrev fra Coloplast, hvor der bl.andet står:

NYHED - Nu introduceres SenSura Convex Light 1-dels kolo-og ileostomiposer.

For nylig introducerede Coloplast en helt ny standard inden for stomi: SenSura. Nu kan du også nyde fordel af SenSura 2-lags klæberens unikke egenskaber med convexitet.
En Convex bandage kan benyttes til stomier, der er lave eller uregelmæssige eller, hvis der er ujævnheder i huden omkring stomien.

Læs mere om SenSura Convex Light 1-dels kolostomiposer
http://www.coloplast.dk/ECompany/DKMed/ ... BA00429F8E

og Sensura Convex LIght 1-dels ileostomiposer
http://www.coloplast.dk/ECompany/DKMed/ ... BA0044202A

SenSura giver dig tryghed hele vejen rundt!

Brugeravatar
bve
Indlæg: 118
Tilmeldt: 19. aug 2006 19:02
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 16. apr 2007 17:43

Mette, når din stomi også ligger lidt lavt, laver den så også høje pruttelyde, og gør den det tit.

Jeg syntes at min stomi prutter meget, og højt efter at jeg er blevet opereret, men det er måske kun i starten.

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 17. apr 2007 07:59

Det kommer meget an på hvad jeg spiser og drikker..
Mette Kristensen


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster