Hej!
Jeg fik ilostomi i marts måned 05 på grund af en doven tarm. Jeg er kørestolsbruger og har mange spasmer i mavemusklerne, ja, i hele kroppen (dystoni). I de sidste 3 -4 måneder er min stomi begyndt at væksle meget i størrelse. Om morgenen er den som regel "normal". Men så snart jeg kommer op, bliver den længere. Den kan godt blive 1o-12 cm lang. Det er svært at tilpasse posen under disse forhold, da stomien også bliver tykkere i løbet af dagen. For ikke at få revner af posen, er vi nødt til at gøre pose og "marcipan" rigelig stor og så tætne hullerne med stang- marcipan. Det er en langsommelig proces hver dag. Og det værste er, at jeg ikke kan gøre det selv, men må have hjælp til det. Jeg tror, at grunden til at stomien opfører sig sådan er på grund af mine spasmer. Så det vil nok ikke hjælpe med en operation.
Jeg har tænkt meget på at få lavet et reservoir. Jeg har aftalt tid til en konsultation den 31. januar hos Niels Quist på OUH.
Men jeg ved ikke, hvad der er bedst.
Er der andre der oplever, at stomien væksler sådan i størrelse?
.
vækslende størrelse på stomien
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
stomien vokser
hej bibber
Jeg tror du har en form for prolaps, eller et "glidebrok", det kan skyldes at hullet hvor tarmen er ført igennem er lidt for stort, således at tarmen kan glide frem, og tilbage .Jeg er ikke læge men når du beskriver at det ligesom falder på plads når du ligger ned, så mener jeg det kan være det ,der er problemet.
En ting er ihvertilfælde sikker , det er en god ide at få kigget på den og høre lidt om hvilke muligheder der er, for der kan helt sikker gøres noget.
Det er jo heller ikke holdbart at man skal bruge så meget tid på at tilpasse plade og pasta.
Med hensyn til reservoir tror jeg det er bedst du får vurderingen fra Niels Quist , han er en stor ekspert på alt inden for mave tarm kirurgi.
Jeg tror du har en form for prolaps, eller et "glidebrok", det kan skyldes at hullet hvor tarmen er ført igennem er lidt for stort, således at tarmen kan glide frem, og tilbage .Jeg er ikke læge men når du beskriver at det ligesom falder på plads når du ligger ned, så mener jeg det kan være det ,der er problemet.
En ting er ihvertilfælde sikker , det er en god ide at få kigget på den og høre lidt om hvilke muligheder der er, for der kan helt sikker gøres noget.
Det er jo heller ikke holdbart at man skal bruge så meget tid på at tilpasse plade og pasta.
Med hensyn til reservoir tror jeg det er bedst du får vurderingen fra Niels Quist , han er en stor ekspert på alt inden for mave tarm kirurgi.