slim fra "nummeren"

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

slim fra "nummeren"

Indlægaf bve » 24. aug 2006 19:54

hej

er der nogen der har haft problemer med slim fra nummeren?

jeg ved godt at det er ok at der kan komme lidt slim, lidt blod, jeg har haft lidt, men i dag her til eftermiddag (det er ikke så lækkert det her) så jeg en slimklat i mine trusser, som var lidt gult ligesom, hvis man er forkølet.

jeg er nervøs for om det er et problem, og vil lige høre jer om der er nogen der kender til det, og hvad skulle der gøres/eller blev gjort ved det?

Peter Sørensen

slim fra endetarm

Indlægaf Peter Sørensen » 24. aug 2006 19:59

Hej

Prøv at kigge på denne tråd i forummet der står om det samme

http://copa.dk/forum/viewtopic.php?t=176

Jes

Indlægaf Jes » 26. aug 2006 18:57

Det er ret normalt at slimet varirere i mængde og konsistens.

F.eks. havde jeg i starten af året en ret irriterende stump som ville af med slim flere gange om dagen. Da vi kom til maj måned så var der lidt mere ro på min dagligdag og også min stump, så det var kun et par gange om ugen. Jeg syntes at opleve at jo sjældnere det er, desto mere mørkegult/brunt bliver slimen, men den har det også med at blive mere klumpet og sejt. F.eks. har jeg oplevet er der nærmest kom en * klump ud. Pt. er jeg ret forkølet, hvilket bevirker at jeg både har en våd snude, men også en stump som er "forkølet" og godt vil af med noget lysebrunt/lyseguld snot-agtigt slim.

Jeg har sågar oplevet at stumpen, hvis den er meget livlig nærmest får suget noget luft op, hvorved den ligefrem kan lave en lille prut og skyde en klat slim ud - ligesom når man pusser næsen.

Det med blodet er også varierende. Nogle perioder er der intet blod, andre gange kommer der et par enkelte små prikker med i slimet. Men andre gange hvor stumpen er meget irriteret (f.eks. hvis ikke har været muligt at komme på toilettet og lukke slimen ud fordi man ikke var i nærheden af et toilet) så kan slimhinderne godt finde på at bløde lidt mere - ligesom hvis man går og pudser næser igen og igen. Jeg har selv lige haft en tur på toilettet hvor der var lidt blod på toiletpapiret bagefter, men det viste sig at være huden omkring endetarmen, som var blevet irriteret af slimen. Så er barrierecreme en god ting.

Så i bund og grund ville jeg ikke være for nervøs over det hvis jeg var dig. Men jeg syntes faktisk også selv at det er lidt irriterende at det nærmest er et tabu at der kommer slim ud af endetarmen og også nogle gange med lidt blod. Første gang jeg oplevede det 1 måned efter min operation troede jeg at den var helt gal, da der kom brun slim ud af stumpen. Jeg tog på hospitalet og fik at vide at det var helt normalt... Et stykke tid senere havde min stump en rigtig dårlig dag, og der kom noget blod med. Jeg tog endnu en gang fat i hospitalet - og fik at vide at det altså også var normalt hvis tarmen var lidt irriteret. Men de oplysninger kunne jeg godt have brugt inden da, så jeg ikke skulle blive forskrækket hver gang. Der er heller ikke mange som skriver om det på Internettet, men jeg håber at dette indlæg måske kan få nogle flere ud af busken med deres problemer/oplevelser omkring stumpen.

Brugeravatar
bve
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf bve » 27. aug 2006 16:36

tak for dit indlæg, hvor er det altså godt med sådan en side så man kan skrive til hinanden

jeg har efterfølgende talt med min stomi sygeplejeske, som også fortæller at jeg skal tager det roligt, så det gør jeg

Kc

Indlægaf Kc » 28. aug 2006 19:52

Hej..
Vil godt lige fortælle lidt om min stump..
Har haft ileostomi siden juli 2004 og skal have det resten af mit liv.Er sidst blevet opereret her i marts måned med henblik på at stump og lukkemuskel skulle fjernes,men det kunne ikke lade sig gøre pga sammenvoksninger osv..
Jeg havde de første knap 2 mdr ingen problemer med stumpen,men så havde jeg sex og så gik det galt :oops:
Min stump har stort set skabt sig siden og den har "mimret" og lukket en del brun-rødt slim ud.. Kan mærke når det vil ud for så får jeg en fornemmelse af at nu skal jeg på toilettet ligesom ved ræser mave :)
Det har jeg kunnet leve med indtil nu for nu er den gået helt amok,så jeg skal en tur på riget på torsdag og snakke med en mediciner for den gør for alvor ondt nu.Jeg kan nogen gange næsten ikke sidde hverken på en stol/sofa eller på toilettet.Det føles som om der bliver stukket nåle op bagi og det gør bare så ondt så det næsten trækker tårer.. :cry:
Jeg har før fået Remicade med god virkning så det håber jeg lidt på at jeg kan få igen og at det hjælper ligeså godt igen...
Men skulle nogen have gode råd,så modtages det med kyshånd..

Knus..

Tilbage til "Komplikationer"