Fantomsmerter

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Jørn

Fantomsmerter

Indlægaf Jørn » 15. jun 2013 20:23

Hej med jer

Er jeg den eneste der slås med Fantomsmerter, efter alt bagi er Ryddet?

Kh. Jørn

AnneHJ

Re: Fantomsmerter

Indlægaf AnneHJ » 16. jun 2013 12:37

Kære Jørn.....
Nej, jeg kan forsikre dig med, at du ikke er alene med oplevelsen af fantomsmerter "bagi" efter en total-rydning......
Det er ikke noget, der snakkes ret meget om.....og jeg fik overhovedet ingen information om det inden jeg besluttede mig for min operation.....ikke forstået på den måde, at så ville jeg ikke have været opereret.
Men jeg synes blot, at når man indstiller sig mentalt til så stor en operation, så er det også lidt vigtigt at vide lidt om, hvad man kan forvente i efterforløbet, så man er lidt forberedt......
Det er jo faktisk temmelig stærke smerter på sine dage.....
Det er nu et år siden jeg blev opereret og jeg synes lidt, at smerterne nu så småt er i aftagende, men de kommer stadig, især når jeg bliver træt.....
Hvad gør du for at få smerterne til at gå væk??....foreløbigt har jeg kun kunnet gå i seng og "sove" det væk......
Mange hilsner fra Anne

Conni
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. jan 2013 20:56

Re: Fantomsmerter

Indlægaf Conni » 16. jun 2013 14:52

Hej
Du er ikke alene. Jeg vil ikke sige jeg ligefrem har smerter, men ubehag. Det er forskelligt hvor meget. Nogle dage er jeg sikker på, der igen er en svulst, andre dage mærker jeg intet. Jeg er blevet undersøgt 3 gange siden operationen for 1,5 år siden, så jeg går og tror jeg er rask. Jeg oplever også, at der kommer "slim" fra hvor anus var, men det skulle vist være helt normalt.

Jeg mærker ubehaget mindst når jeg er travlt optaget, mest når jeg fokuserer på det, eller har siddet meget. Lige efter operationen havde jeg også afføringstrang, det er nu helt forsvundet.

Er der andre der oplever det med "slimet"?

Hej Conni

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Fantomsmerter

Indlægaf Jesper » 17. jun 2013 17:45

Hej Jørn.

Min sengenabo på Herlev havde fantom smerter og derude gjorde de meget for at få dem væk, forskellige pille * for at finde ud af hvad som virkede bedst.

Faktisk havde de en læge derude de andre ansatte havde døbt Gud, grundet hans viden indenfor dette område (smerter)

Måske de er værd at snakke med? Uanset, du er bestemt ikke alene med det.
/Jesper

Jørnalban

Re: Fantomsmerter

Indlægaf Jørnalban » 21. jun 2013 13:46

Hej Igen

Har heldigvis en forstående Læge, så Har div. liggende, når smerterne bliver for slemme.

Var jo så meget at en knytnæve kunne komme op i mig helt op til bækkenet, selv der måtte de skabe noget af, og skulle så vokse sammen indvendigt fra, så Sgu nogle hårde måneder, så stoppede selv ret hurtigt med Morfin. Vidste ikke det med Fantom smerter.

Jørnalban

Re: Fantomsmerter

Indlægaf Jørnalban » 21. jun 2013 14:25

Hej anne

Har jo "heldigvis" ikke det med om det kommer igen, og havde jo intet valg. Gasgangren, så var jo liv eller død Omg. Så helikopter til Rigsen de eneste der kan klare det. Så blev slet ikke spurgt, måtte bare til hvis jeg skulle overleve. Så ja Koma osv. og Familien blev tilkaldt. Så er "bare" skide heldig , sjovt ordvalg ikke. Men vågne og alt er klaret, sådan da. 1½ måned bagefter på Åbenrå, og 3 mdr med frem og tilbage til Åbenrå.

Så jo Anne har vist haft nok at se til

AnneHJ

Re: Fantomsmerter

Indlægaf AnneHJ » 23. jun 2013 11:10

Kære Jørn
Hold da op en tur du har taget dig der.....Nej, med den historie var der ikke mange valg som du skulle tage......jeg er bare glad over at du er i live i dag......"skide heldig".....har en helt ny betydning :D ......
Jeg håber dine fantomsmerter bliver mindre og mindre.....finder du et godt middel mod dem...ud over stærk medicin...så må du gerne sende et tip til mig.....
Held og lykke med ALT....
Mange hilsner fra Anne

Sindal

Re: Fantomsmerter

Indlægaf Sindal » 6. jul 2013 23:09

En lille beretning.
For næsten 3 år siden fik jeg konstateret en endetarmskræft. Den blev senere opereret væk, det var en såkaldt radikal operation. En sikkerhedsbehandling blev gennemført. Fik den melding, at vi vil se dig igen til september 2013 til en ct-skanning. Fint, dette næsten lig med en frifindelse for kræft.
I april måned d.å. henvendte jeg mig så til egen læge for at få fundet ud af, hvad det er for smerter der er i bækkenbunden (måske fantomsmerter). Min lægehenvendelse resulterede i et besøg på sygehus, hvor de efter en klinisk undersøgelse, som ikke førte til noget, tilbød mig hhv. en mr- og en ct-skanning. Denne skanning blev foretaget på mave og bryst. Resultatet af den skanning var et slag i hovedet på mig. Der var adskillige metastaser i lungerne. Jeg er nu atter i gang med en omfattende kemobehandling. Det skal lige siges, at jeg kan holde disse metastaser i ro. Absolut meget tilfredsstillende for mig. Det var altså min reaktion på disse smerter i bækkenbunden der satte dette efterfølgende behandlingsforløb i gang. Går det som planlagt, er det 12 kemobehandlinger jeg skal igennem. Smerterne i bækkenbunden har jeg stadig. Det føles, som om man har fået et ordentligt spark på halebenet. Det er til at leve med, men det er noget ubehageligt. Ligeledes føleforstyrrelser under fødderne, som jeg stadig må affinde mig med. Jeg er dog stadig i besiddelse af et rigtig godt humør samt en fast overbevisning af, at heller ikke denne tur skal få mig ned med nakken. Så til jer alle med dette symptom, hav det godt, vær positiv, vær aktiv, vær optimistisk. Jeg tror vi alle kan finde tidspunkter, begivenheder og oplevelser, hvor vi helt kan glemme de smerter.
De bedste hilsener fra Ove


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst