Siddeproblemer efter ileostomi operation

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Torben M

Siddeproblemer efter ileostomi operation

Indlægaf Torben M » 20. maj 2013 08:10

I 1979 fik jeg en ileostomi operation, hvor man fjernede alt bagtil, det har virket fint hele tiden, jeg har rejst meget, uden de store problemer, selv da jeg ad 2 gange besøgte hovedjægerne i Borneo klarede jeg de møjsomme ture, selvom der ikke fandtes nogen form for toiletter, det var bare ud i junglen med en hord af smågrise efter dig.
Der er dog opstået et problem de sidste år, idet på grund af at man har fjernet mine muskler omkring endetarmen, har mine "siddepuder" mindsket meget og jeg sidder nærmest på mine "ædlere" dele, dette giver nogle smerter i pung og urinrør og da jeg fornylig måtte gå med urinkateter en uge, blev smerterne endnu værre.
Og jeg kunne næsten ikke køre min bil, jeg konstruerede en pude af tæpperester, så mine "ædlere" dele kunne hænge frit og det hjalp utroligt meget, jeg tror dette er et problem kirurgerne ikke kender meget til, eller ikke kan gøre noget ved, er der nogen der har hørt om dette problem??

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Siddeproblemer efter ileostomi operation

Indlægaf Steen Samuelsen » 21. maj 2013 09:15

Hej Torben

Jeg har hørt om det før, især efter operationer af fistler eller kræft i endetarmen, hvor man har været nødt til at fjerne større områder væv.
Der findes så vidt jeg ved særlige aflastningspuder.
Spørg din stomisygeplejerske om dine muligheder for hjælp til dit problem.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster