Anal Fistler og plug med eller uden midlertidig stomi

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Brugeravatar
kat
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. apr 2012 20:20
Årgang: 1977

Anal Fistler og plug med eller uden midlertidig stomi

Indlægaf kat » 6. maj 2012 15:23

Hej Alle, jeg har ikke skrevet så meget herinde, men fulgt en del med.
Jeg fik som 17 årig konstateret CU, og har siden det, blevet opereret 30 gange, senest for 10 dage siden. Det jeg kæmpet med det sidste halvandet års tid er en anal fistel, de på Herlev hospital "blottede" fordi lægerne troede det ved Bartholin cyste. Nu har jeg været igennem 4 operationer pga. den. De sætter en Plug op, og desværre ryger den ud i løbet af nogle dage, oveni det har jeg haft så mange smerter og spist morfin, i torsdags valgte jeg så at tage en "kold tyrker" <----beklager udtrykket, og har kæmpet med det hele weekenden, det har været forfærdeligt og skræmmende at som kroppen er blevet afhængig af det skidt.
Jeg har været hos Overlæge Jens Andersen, som er fistel ekspert på Hvidovre Hospital, han vil her den 11 juni, sætte en ny plug op og samtidig give mig en midlertidig stomi, for at aflaste området (i op til et år), og det har jeg det rigtig godt med, jeg er super spændt. Jeg er bare lidt nysgerrig for at høre om der er nogen af jer andre der har prøvet at have en fistel, og har haft succes med at få sat en plug op, både med og uden en midleritidig stomi, for jeg ved at sansynligheden er ret lille for succes? Jeg er 100% afklaret med det og glæder mig lidt til at slippe for alle de gener jeg har haft indtil videre, de hæmmer mig psykisk og socialt. Heldigvis har jeg verdens bedste kæreste, som elsker mig lige meget hvad .... er spændt på at høre fra jer :-)

kat

trines
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. apr 2007 13:56
Årgang: 1972
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: vestsjælland

Re: Anal Fistler og plug med eller uden midlertidig stomi

Indlægaf trines » 6. maj 2012 19:05

Jeg har prøvet at sende dig en privat besked, ved ikke om det lykkedes...det så underligt ud!

Brugeravatar
kat
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. apr 2012 20:20
Årgang: 1977

Re: Anal Fistler og plug med eller uden midlertidig stomi

Indlægaf kat » 6. maj 2012 19:09

Der er ikke kommet noget :-(

Mao

Re: Anal Fistler og plug med eller uden midlertidig stomi

Indlægaf Mao » 19. jan 2013 15:52

Hej Kat

Kort fortalt

Jeg har, for et par år siden, 2 gange fået plug af biomateriale i 2 af mine anal fistler,(lange stænger der minder om tykke ukogte spaghettier, som blev ført ind i fistelsgangene hvor de tittede lidt ud i begge ender), det var stadig på forsøgsstadiet da jeg fik foretaget indgrebene.
Desværre var det ikke et positivt resultat det endte med, men absolut forsøget værd når man tænker på alternativet med at skulle skæres i.

Da forsøget var afsluttet fik jeg resultatet af vide... 2 af 16 havde haft et mere eller mindre positivt resultat, altså 12,5% succesrate, så absolut ikke tilfredsstillende.

Her for nogle dage siden var jeg så til samtale på det lokale sygehus ifbm. planlægning af stomi operation, hvor lægen fortæller lidt om en konference han var til for 2 mdr. siden, her var der en professor fra USA som havde sagt at den eneste nogenlunde sikre måde at komme anal fistler til livs på, var at få anlagt en stomi, for at forhindre at afføringen inficerer fistlerne, og give ro til helingen.

Mtfot
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4. apr 2011 22:14

Re: Anal Fistler og plug med eller uden midlertidig stomi

Indlægaf Mtfot » 19. jan 2013 16:21

jeg har fået anlagt en stomi og haft den i 8 mdr og der har været en masse bøvl.....8 operationer siden jeg skrev sidst.... var ude ved jens andersen på hvidovre og der er kommet en ny operation til Dk hvor man brænder fistelen væk med en tynd sonde og så skulle det være der, hvis ellers det hører. det skal jeg den 25 marts og jeg er spændt.....
tænk at jeg kan blive rask sådan der, hvis ellers det virker :-)

jlf

Re: Anal Fistler og plug med eller uden midlertidig stomi

Indlægaf jlf » 22. jan 2013 19:18

Hej Kat.

Hop ud i permanent stomi, så slipper du for alt det andet bøvl.
Har prøvet hele møllen, blev først "hel mig selv igen" efter den store operation.
Det som skal heles er også ens psyke,nemmere når mar er på vej til at blive rask
MVH JLF


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst