Indvendig knude ved stomi / arvæv / forstørret Lympfe

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
LineF

Indvendig knude ved stomi / arvæv / forstørret Lympfe

Indlægaf LineF » 8. mar 2012 22:47

Et mindre spørgsmål !

Har en 6 måneder gammel iliostomi som er blevet nødvendig pga kræft!
Er nu i kontrolforløb og bliver skannet hver 3 måned!
Nu kan lægen så se en lille knude ved min stomi ( indvendig) som de holder øje med! Lægen siger så at det er almindeligt at man kan få sådan noget knude lignende arvæv / forstørret lymfeknude!
Aka måske er det "ny" kræft - måske er det ingenting!

Mit spørgsmål er så - er der andre ( ikke nødvendigvis kræft stomister) som har oplevet at få sådanne knuder? Min stomi har været stoppet 2 gange på 14 dage (lige inden skanning) og jeg har haft plastrør oppe! Måske det kan give forstørrelser!?

Jeg er afklaret med situationen - men synes bare ikke at have hørt om noget lignende før - og kunne heller ikke se nogen havde skrevet indlæg med det herinde!

Mvh Line

Peter Sørensen

Re: Indvendig knude ved stomi / arvæv / forstørret Lympfe

Indlægaf Peter Sørensen » 9. mar 2012 12:10

Der vil næsten altid opstå arvæv efter operation i tarmen, i dit tilfælde hvor man har konstateret forandringer ved kikkert undersøgelse og med din sygehistorie er man selvfølgelig ekstra opmærksom.
Rigtig mange får nogle granulomer, små blødende knopper/vorter på stomiens slimhinde de kan formentlig også opstå indvendig, de kan ved gener pensles væk eller brændes.
Kikkert undersøgelsen burde ikke øge chancerne for stop, det skyldes næsten altid en forsnævring på overgangen mellem tarm og bugmuskel eller en fiber bolle.

LineF

Re: Indvendig knude ved stomi / arvæv / forstørret Lympfe

Indlægaf LineF » 11. mar 2012 01:15

Ja arvæv kunne jeg godt se at andre bøvlede med, men dette er en forstørret lympfe knude der kan ses! Ikke via en kikkert - men via CT skanning!
Jeg tænker bare om andre har fået forstørret lympfer af et fiber stop!?
( og ja det er jo nok ikke så nemt at vide vedmindre man har fået uddybende skanning i forbindelse med stoppet)
Den slange jeg fik op IFb med stop - var bare en tyk plastslange til at skabe passage!
Mvh Line


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst