Jeg er ikke meget, for mere kirurgi.

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Jeg er ikke meget, for mere kirurgi.

Indlægaf GR » 11. jan 2012 01:48

Hejsa. Som nogen herinde ved, har jeg i mange år haft bylder og fistler. I år er det 10 år siden mit forløb startede.
Jeg var blevet stomist året før, og jeg havde ligesom regnet med, at nu skulle lives rigtig leves. Men lykken varede lidt kort og her mange år senere og mange hårde og mærkelige operationer senere, ser der endelig ud til, at der er kommet lidt ro på det hele. :)

Det er jeg super glad for, det var tiltrængt og livet kan nu handle meget mere om noget andet. Mit lille dilemma er nu, at jeg i sommers fik lavet min anden lap operation.
Den første fik jeg lavet i 2007, da jeg fik fjernet min endetarm og lukkemuskel og fik sat venstre lårmuskel op bagi.

En hård operation, som jeg ikke slap, så godt fra, som jeg havde håbet. Det ben hvor musklen er fjernet havde jeg store problemer med, da mit ben sov efterfølgende. Det gør det stadig den dag i dag fra knæet og ned med via træning og medicin, går jeg uden stok og går normalt i dag.
Jeg har også haft mange problemer med, at sidde og har det stadig. Jeg får til tider så ondt bagi, at jeg lukker af for min egen urin.

Min anden lap er taget i højre ben, der er taget en kile ud. Gud det gjorde ondt. :cry: Mit ar sidde nemlig også på baglåret og jeg lå i 14 stive dage på ryggen i sengen efter operationen. Da jeg fik lavet denne lap, forsvandt min lyske i højre ben. Min kirurg vil gerne her i år, lave en ny lyske og nogle andre ting.

Jeg er personlig ikke meget for det. Jeg har i de her 10 år aldrig haft det bedre og er lidt nervøs, for at mere kirurgi skal snuppe mit ny fundne gode liv. :D Det gør rigtig ondt at få lavet kirurgi down under, det er langt mere smertefuld end en tarmoperation, man har nemlig ikke lige en pumpe i ryggen med drogs.

Jeg er sgu kørt lidt træt i syghusmad, indlæggelser, hjælpløshed, sår, pleje mm. Jeg er så frisk pt. at jeg kan træne hver anden dag i fitness og er ved, at træne op til mit første lille motionløb. Det er sgu store sager, når man tidligere gik som en fuld. :lol: Jeg har ligeledes overskud til, at passe mit studie langt nemmere.

Jeg har ikke hele tiden ondt her og der og alle vejne. Inden denne her lap operation gik jeg jo rundt med et ca. 10 cm langt åben sår næsten i et år. De sidste 2 år har været rigtig hårde pga. det her store sår og 2 indlægger på hver 6 uger. Jeg har været så meget plejede krævende. Jeg blev jo inden de lavede min lap sidste år transplanteret, men den operation mislykkes.

Så nu har jeg bare et donersted som minde om den operation. Så ligner efterhånden noget en bjørn har tykket på og kaste op igen, så er ikke så kritisk selv mere, det bliver da snart næppe værre, derfor synes jeg også det er svært, at skulle have lavet mere kirurgi, når det mest faktisk i mine øje er mest kosmetisk.

Noget af det skal laves, det er nødvendig, så en mindre operation bliver der. Jeg har jo så mange ar, at hvis man laves noget for syn skyld, ser man det jo næppe alligevel. Synes det er lidt svært, der er jo heller ikke ligefrem nogen der glor en op i lysken.
Jeg har også altid så mange problemer med de lysker og er opereret mange gange, hvor de har været skåret op helt om bagi. Der hvor den mangler, der er bare ingen problemer nu.

Psykisk har dette her også været rigtig hårdt for mig, det er ikke almindelig i min alder at have sådan en lap her, jeg har nu og der er jo ikke rigtig lige nogen i samme situation man kan sludder med det om.
Synes jeg har været nok igennem efterhånden og har jo også andre sygdomme at slås med.

Siden 2001 er der kun 1 år, at jeg ikke har været på op. Det var i 2003 og det var fordi jeg aflyste en operation, fordi min bror døde ret pludselig.
Så synes faktisk jeg fortjener lidt fred og ro nu og leve livet lidt mere normalt med alle min fejl og skavanker.
Tak fordi du læste denne lange smøre, det var rart at få ned på skrift. :D
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

erikjg
Indlæg: 36
Tilmeldt: 31. aug 2006 19:32
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Re: Jeg er ikke meget, for mere kirurgi.

Indlægaf erikjg » 11. jan 2012 10:15

Kære GR,
jeg har fulgt dig på forummet i længere tid, og jeg må sige, at jeg beundrer dig for dit smil og gå på mod trods de besværligheder du har måttet leve med. Jeg håber for dig at du kommer godt igennem den næste, og forhåbentlig sidste, operation, det fortjener du.
med venlig hilsen,
Erik J-G

Peter Sørensen

Re: Jeg er ikke meget, for mere kirurgi.

Indlægaf Peter Sørensen » 11. jan 2012 13:00

Hej GR

Åhh hvor jeg forstår dig, det er så urimeligt når man har trukket det lod at snuppe alle komplikationerne.
Håber alt går godt med den sidste operation, og så skal du godt nok have ros for at klare både studier, genoptræning og fitness og aldrig se sort på livet. :D

Ved jo godt selv, hvor godt det føles når man endelig kan slippe hospitalsverdenen og overgår fra at være patient, til et "almindeligt" menneske, og det var jo så kun et 2 årigt forløb.

Mit yndlingscitat : kroppen med sine folder og ar, er et landkort, der viser hvor vi har været.


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst