Belastende meget væske fra endetarmen

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
LineF

Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf LineF » 25. sep 2011 10:50

Goddag i stuen :)

Jeg fik iliostomi for en lille måned siden,
og det fungerer heldigvis ok, trods den lækker når jeg får kontrast ved skanninger,
og når jeg får kemo!

Men jeg har problemer med at jeg har rigtigt meget væske fra min endetarm ( det stykke som er tilbage)

Jeg har fået fjernet stort set hele min tyktarm, men undtagelse af et par cm som sidder på endetarmen,
og som så er syet sammen! ( den var angrebet af min æggestokkræft)

Men først troede lægen at der måske var kommet en overgang fra blæren og til endetarmen,
grundet alt det væske der kom derfra - men jeg blev skannet med kontrast - og der var ingen overgang.
(heldigvis - orkede simpelthen ikke mere operation på det tidspunkt)

Men bliver det med væsken bedre tror I?
Det føles som om min endetarm bliver fyldt op ligesom min blære,
og ind imellem kan jeg slet ikke styre det - så jeg må gå med bind for at være sikker på ikke at lække!
Jeg tør' ikke rigtigt drikke så meget - og det er jo den helt forkerte vej - da min stomi jo netop har behov for væske for at fungere ordentligt!
Men jeg opvejer lidt udlemperne - og vil faktisk hellere have tyk "afføring" end at skulle lække væske fra endetarmen.

Nå men tror I at der er nogen mulighed for at væskemængden vil aftage med tiden så det bliver nemmere at styre? For pt er det godt nok ikke noget hyggeligt liv med det her! :(

Med venlig hilsen
Line

Peter Sørensen

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf Peter Sørensen » 25. sep 2011 11:43

Hej Line

Der er desværre ikke noget man selv kan gøre for at styre slim afgang fra endetarmen, slimhinden vil fortsat være aktiv uanset hvad du drikker og hvis du får kemo påvirkes slimhinderne i hele kroppen så de er ekstra sarte.
Hos nogle går produktionen lidt ned med tiden, hos andre bliver det værre, det er meget forskelligt.

Problemet med at være tæt skyldes dels at det er vandtyndt til slimet og dermed kan sive og de ubrugte lukkemuskler bliver mere slappe når de ikke anvendes "normalt" mere.

Nogle anvender en analprop, bind ,andre har effekt ved at skylle stumpen med saltvand og hos nogle få kan imodium påvirke slim produktionen, det er altsammen noget du skal drøfte med lægen.

Der ligger nogle andre indlæg her i forummet

viewforum.php?f=21&start=50

LineF

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf LineF » 26. sep 2011 14:19

Hej Peter.

Tak for svar :)

Jeg havde nok håbet på lidt mere positivt - men jeg må nok vente til endt kemo med at finde ud af præcis hvordan min endetarm har tænkt sig at producere i fremtiden.
For som du skriver - er billedet måske ikke helt reelt lige nu!

En prop lyder nu ikke så behageligt - og bind resten af livet - heller ikke!

Jeg vil prøve med imodium - den nemmeste løsning lige pt,
og ellers må jeg se hvad lægen siger.

Onsdag har jeg tid i stomi-ambulatoriet - så der håber jeg måske også at de kan hjælpe mig lidt videre.

Kunne det være en idé at træne lukkemusklen - ligesom ved knibeøvelser!?
Eller har det ingen reel effekt?

Mvh Line

Peter Sørensen

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf Peter Sørensen » 26. sep 2011 16:19

hej Line
knibeøvelserne hjælper lidt :) men ikke altid problemet er at hvis slimen er tynd, kan det sive ud alligevel, man slapper jo ubevidst mere af om natten.

LineF

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf LineF » 26. sep 2011 22:20

Men det siver sjovt nok ikke når jeg sover - problemerne opstår når jeg sidder og går! Som om der kommer mere væske til når jeg er oppe!
Hvilket faktisk også mest er grund til mine frustrationer omkring det - for jeg kan jo ikke ligge konstant!
Det virker som om det løber til når jeg rejser mig! Meget mærkeligt!

Måske der alligevel har gemt sig en overførsel som de ikke kunne se på skanningen!

Peter Sørensen

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf Peter Sørensen » 26. sep 2011 23:01

Hej igen

når man går,løber og sidder kommer der et øget tryk i baldemusklerne og bækkenmuskulaturen og peristaltikken i tarmstumpen sættes i gang ,det medfører et tryk på endetarmen og kan udløse en tømningsrefleks eller presse slim ud.

Jeg havde selv meget slim også før operationen/diagnosen ,hvis jeg sad på hug ,det var en tarmfistel ,der tømte sig i tarmen.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf migo » 26. sep 2011 23:04

Formoder de scannede dig mens du lå ned, og ikke mens du stod op ? For hvis det kun er et problem når du er oprejst kunne det måske være værd at prøve hvis de da overhovedet har opretstående scannere ud over normal røntgen.

LineF

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf LineF » 26. sep 2011 23:36

Jo jeg blev scannet liggende i ct skanner - de havde sat blærekateter op, og sprøjtede så kontrast op i blæren, for at se om der var overgang fra blæren og til endetarmen!
Men de sagde at kontrastvæsken ikke strømmede over - selvom jeg selv følte at det gik over da de sprøjtede det ind!
Da jeg blev scannet var jeg mega dårlig med infektion ovenpå operationen, og fik antibiotika ! Og sjovt nok stoppede alt væske i 2 dage dage på det, men så startede det desværre op igen!

Øv!!!

lisbon

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf lisbon » 29. sep 2011 12:34

Hej Line
Jeg kan som sådan ikke give dig nogle gode råd, men synes lige at jeg vil fortælle dig, at du ikke er alene om at have æggestokkræft og stomi. Det samme er overgået mig i 2010, hvor jeg fik konstateret æggestokkræft for 2. gang (denne gang en anden type end 1. gang) og æggestokkræften have spredt sig til tyktarmen, så jeg nu har kolostomi. Jeg har også fået forebyggende kemo-terapi 6 sessions sidste år. Det er en stor omvæltning alt sammen.
Ønsker dig held og lykke.
Venlig hilsen
Lisbon

LineF skrev:Goddag i stuen :)

Jeg fik iliostomi for en lille måned siden,
og det fungerer heldigvis ok, trods den lækker når jeg får kontrast ved skanninger,
og når jeg får kemo!

Men jeg har problemer med at jeg har rigtigt meget væske fra min endetarm ( det stykke som er tilbage)

Jeg har fået fjernet stort set hele min tyktarm, men undtagelse af et par cm som sidder på endetarmen,
og som så er syet sammen! ( den var angrebet af min æggestokkræft)

Men først troede lægen at der måske var kommet en overgang fra blæren og til endetarmen,
grundet alt det væske der kom derfra - men jeg blev skannet med kontrast - og der var ingen overgang.
(heldigvis - orkede simpelthen ikke mere operation på det tidspunkt)

Men bliver det med væsken bedre tror I?
Det føles som om min endetarm bliver fyldt op ligesom min blære,
og ind imellem kan jeg slet ikke styre det - så jeg må gå med bind for at være sikker på ikke at lække!
Jeg tør' ikke rigtigt drikke så meget - og det er jo den helt forkerte vej - da min stomi jo netop har behov for væske for at fungere ordentligt!
Men jeg opvejer lidt udlemperne - og vil faktisk hellere have tyk "afføring" end at skulle lække væske fra endetarmen.

Nå men tror I at der er nogen mulighed for at væskemængden vil aftage med tiden så det bliver nemmere at styre? For pt er det godt nok ikke noget hyggeligt liv med det her! :(

Med venlig hilsen
Line

LineF

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf LineF » 29. sep 2011 17:05

Hej søde Lisbon!

Tak for dine søde ord, - man ønsker for ingen de skal igennem det samme, men rart ikke at være alene!

Jeg har nu prøvet umodium - og det lader muligvis til at kunne hjælpe mig!
Der er stadig meget væske - men har nemmere ved at holde på det!

Så er meget mere optimist Idag :)

LineF

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf LineF » 1. okt 2011 21:34

Nogen som ved hvor mange Imodium man må tage?
Pakken siger max 4 om dagen i max 2 dage!

Venter stadig på at lægen ringer - så kan ikke spørge der pt!

Jeg tager 3 om dagen - det kan holde det nede, men bliver nødt til at blive ved med at tage dem, så overskrider max antal dage!
Har ingen bivirkninger - kun lidt svien i maven lige når jeg tager dem!

Hilsen Line

Peter Sørensen

Re: Belastende meget væske fra endetarmen

Indlægaf Peter Sørensen » 2. okt 2011 11:04

Hej Line
Indlægs seddelen er altid kun vejledende, hvis man tager medicin gennem "længere" tid end beskrevet eller til andre formål ,er det vigtigt at vende det med lægen, da der kan være sygdomsmæssige årsager, behandlingsmæssige årsager og samspil med anden medicin der kan påvirke virkning/bivirkninger.


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster