muskelsmerter - vitaminmangel

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Anom63

muskelsmerter - vitaminmangel

Indlægaf Anom63 » 22. mar 2011 20:47

Jeg har haft endetarmskræft (sep. 09) og blev opereret i januar 2010, hvor der blev lagt en midlertidig stomi som blev tilbagelagt i maj. I september fik jeg anlagt midlertidig stomi igen pga fistel i endetarm. Jeg venter nu på en større operation som forhåbentlig kan laves til juni (der har lægen først tid og han er den eneste i DK der kan foretage denne form for operation).
Det skal lige nævnes, at jeg i oktober/november 2009 fik 30 strålebehandlinger og kemo i pille form.

Mit problem er, at jeg føler min krop er 100 år gammel og har ikke ret mange kræfter. Nogle gange viser det sig ved, at jeg knap kan trykke tandpastaen ud af tuben, jeg har svært ved at rejse mig fra siddende stilling, taber indkøbsvarer og meget andet, 2 timers stående arbejde kan bevirke, at jeg næsten ikke kan gå resten af dagen og jeg er meget træt.
Jeg opsøgte derfor egen lægen i februar, hvor det blev konstateret, at jeg har D vitamin mangel (værdien lå på 16). Jeg blev straks sat i behandling med UniKalk Mega 2 stk. pr. dag.
I lørdags fik jeg så brev fra egen lægen, om at jeg skulle kontakte ham pga. D vitamin mangel. Jeg ringede selvfølgelig til ham mandag morgen og det viste sig, at det var en fejl for jeg var jo sat i behandling. Jeg spurgte i samme forbindelse om det kan passe, at jeg skal have det på denne måde, hvilket han ikke kunne svare på, men jeg skulle stoppe med at tage D vitamin.
Nu er jeg helt forvirret for jeg har læst på nettet, at de symptomer jeg har kan skyldes D vitamin mangel.

Jeg tror selv det kan skyldes, at jeg har en midlertidig stomi og måske ikke kan optage alle vitaminer i maden.

Er der andre der har haft samme oplevelse?

Venlig hilsen Mona

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: muskelsmerter - vitaminmangel

Indlægaf migo » 22. mar 2011 23:38

Stomien i sig selv burde ikke have så meget indflydelse på hvad du optager. Kommer mere an på om og hvor meget tarm du har fået fjernet. Jeg har f.eks fået fjernet hele tyktarmen, og har problemer med at optage nok D-vitamin. Jeg har fået at vide at jeg skal spise 3*25 ug D-vitamin om dagen (det samme som dine 2*UniKalk Mega (2*38 ug). Den tidligere dosis på 2*25 ug var ikke nok sidst jeg var til kontrol, mit D-vitamin tal var faldende på den dosis.

Derudover får vi meget D-vitamin fra solens stråler, og det er jo lidt begrænset hvad man får af dem om vinteren.

Ved ikke lige hvorfor han ville have dig til at stoppe med at tage D-vitamin, afhjælper jo trods alt også potentiel knogleskørhed, hvilket jo ikke er unormalt hos kvinder. Formoder ikke at din læge har målt dit D-vitamin tal efter du startede på at spise dem ? Så kan da ikke være derfor. Eller misforstod han dig så han troede smerterne/problemerne var startet efter du var begyndt at spise D-vitaminer ?

mvh
Michael

Peter Sørensen

Re: muskelsmerter - vitaminmangel

Indlægaf Peter Sørensen » 23. mar 2011 01:08

hej
det er normalt kun b12 vitamin der er et problem, og kun i forbindelse med ileostomi(tyndtarms stomi),
men der kan være andre årsager end selve stomien til dårlig optagelse af vitaminer, og her kan kemo behandling, strålebehandling og sygdommen selv være en årsag.
Jeg syntes du skal tale med onkologisk afdeling om disse problemer.

Anom63

Re: muskelsmerter - vitaminmangel

Indlægaf Anom63 » 23. mar 2011 20:52

Hej igen.

Tak for jeres svar.

Michael: Ja, jeg er bange for at egen læge har misforstået mig og troede, at smerterne er opstået efter jeg er startet med D vitaminerne. Sagde ellers til ham, at jeg havde smerterne inden og at det var derfor jeg kontaktede ham i første omgang. Jeg har hele min tyk- og tyndtarm i behold, jeg har fået et stykke af min endetarm fjernet og jeg har en midlertidig tyndtarms stomi.

Peter: Tak for opfordringen, jeg har idag kontakt overlægen på sygehuset og fortalt hvordan jeg har det. Han har bestilt en scanning (imorgen kl. 12.30) også vil han tale med andre der evt. har et bud på, hvad det kan være jeg fejler/mangler. Men det er dejligt, at føle sig hørt og blive undersøgt for hvad der evt. kan være galt.
Mit forløb har været 2 forskellige steder: I Esbjerg hvor kræften blev konstateret og operationer har forgået og i Vejle hvor selve stråle og kemo behandling har foregået. Så jeg synes det har været svært at skulle kontakte onkologisk fordi jeg føler, at jeg er færdig på dette hospital. Men opfordringen har alligevel gjort, at jeg fik kontaktet Esbjerg sygehus - så tak for det.

Venlig hilsen Mona

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: muskelsmerter - vitaminmangel

Indlægaf migo » 23. mar 2011 22:51

Anom63 skrev:jeg har en midlertidig tyndtarms stomi.
Når hele tyktarmen er taget ud af funktion (selvom den er der, løber der ikke noget i gennem den) kan du sagtens lide af mangel på et eller andet. B12 vitamin og væske mangel er nok de mangler man hyppigst oplever. Så f.eks multivitamin piller er sikkert et godt sted at starte for lidt generel beskyttelse mod diverse vitamin og mineral mangler, og så må blodprøver vise hvad/hvis der mangler noget i større grad.

Lyder rigtig godt at du har fået tid på hospitalet til at blive undersøgt.

Et par klip om blandt andet B12 og væskemangel fra COPA materiale:

"Patienter med ileostomi, kun lidt tyndtarm tilbage eller stort output, skal bede lægen være opmærksom på vitaminmangel, symptomer som træthed og mathed kan skyldes mangel på f.eks. B12 og jern, der giver blodmangel(anæmi)" fra http://www.copa.dk/raadgivning/komplika ... taendelse/

"Det anbefales at indtage mere salt, idet saltbehovet hos ileostomiopererede er øget. Det betyder ikke, at du hæmmingsløst skal tømme saltbøssen, men det betyder, at du f.eks. kan drikke saltholdig mineralvand i stedet for kildevand, spise lidt mere saltede fødevarer osv. Salt hæver blodtrykket, så hvis du har hjerte-/kar-problemer, skal du især være mådeholden med hensyn til dette råd." fra http://www.copa.dk/raadgivning/kost-og-stomi/


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster