brok i stomi

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
per schramm

brok i stomi

Indlægaf per schramm » 11. nov 2005 20:47

hej. Hvem ved noget om brok og stomi.
Kan brokken fjernes?
Det er slemt, når man har hoste osv

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 11. nov 2005 22:17

Hej Per

Ja brok er den hyppigste komplikation specielt ved colostomier op til 50 %
får et brok, der forskes i at forebygge samt operere net ind for at støtte bugvæggen, nogle kan opereres andre får brokbandage, det er individuelt
hvad der tilbydes, fordi man skal tage hensyn til tidligere operationer, det bedste råd ved brok, og smerter derfra er at få en tid hos lægen for en vurdering af den optimale løsning, på de 2 links står der mere om stomi brok.
http://www.coloplast.dk/ECompany/DKMed/Homepage.nsf/(VIEWDOCSBYID)/559C5F63E1278AD2C1256F9500471F8A

http://www.ditlaegemagasin.dk/C1256EB4002F83F3/(internet_articlesArch)/03-05-6

SB

Re: brok i stomi

Indlægaf SB » 22. maj 2011 10:36

Hej,
Jeg har fået tilbageført min stomi efter en operation (Ul.Co.) for 25 år siden. Fik lavet et resoir af tyndtarmen osv. Det har fungeret fint. Nu har jeg imidlertid fået brok der hvor stomien tidligere sad. Er der nogle der har erfaringer indenfor dette område ? Jeg vil gerne høre mere herom.
Hej

Peter Sørensen

Re: brok i stomi

Indlægaf Peter Sørensen » 22. maj 2011 11:18

Hej SB

man vil altid have en større eller mindre svaghed i de ar ,hvor man har haft stomi eller er opereret gennem, risikoen ændrer sig med alderen, i takt med at musklerne bliver slappere.
behandlingen vil ligesom ved stomi brok, være individuel ,efter hvilket type brok der er tale om, patientens kondition, aktivitetsniveau etc. spiller ind, så afhængigt af den lægelige vurdering vil man behandle med enten brokbind, eller en af de mange operationsformer man anvender.


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster