Brok.

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Brok.

Indlægaf Annie » 15. aug 2010 00:06

Hej alle.
jeg har desværre anskaffet mig et brok :( ,heldigvis vil hvidovre hospital godt operere mig, det er op til mig,hvad jeg vil, mange tak til hvidovre,men jeg har fået at vide at man kan risikerer at få smerter bagefter, bla. fordi man sætter skruer på det net som holder tarmen på plads, hvis man er rigtig uheldig(hvad jeg er) kan man risikerer at få så voldsomme smerter der aldrig forsvinder at man må tage morfin og at ens tilværelse er ødelagt :cry: . Er der nogen der ved noget om det, selvfølgelig går det som regel godt, mit brok er efter deres mening ikke særligt stort, jeg har heller ikke de store problemer, kun rent kosmetisk, også fordi jeg er meget slank med en hel flad mave, så jeg syntes det er rigtig grimt med en bule, min stomi er også høj :? det ville være dejligt hvis der er nogen der selv eller bare ved lidt om det.
venlig hilsen Annie. :)

Peter Sørensen

Re: Brok.

Indlægaf Peter Sørensen » 15. aug 2010 12:57

Hej Annie

Jeg har hørt om et par stykker der efterfølgende har fået smerter der var morfinkrævende, men det var begge voldsomt store brok, der skulle holdes på plads.

jeg har en artikel fra ugeskrift for læger vedr. kirurgisk behandling af stomi brok, med indsættelse af net, der omtaler metoden lovende, men selvfølgelig er det vigtigt at man informerer patienterne om at der kan tilstøde komplikationer, desværre er det jo ikke muligt at udstede garantier og specielt efter tarmoperationer er det svært at bedømme forholdene før man ligger på operationsbordet pga sammenvoksninger og arvæv.

send mig din mail adresse på nepe@privat.dk, så sender jeg dig artiklen, den er selvfølgelig skrevet i lægesprog, så du skal muligvis google nogle af ordene.

Anette
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. sep 2007 08:36
Årgang: 1974
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Brok.

Indlægaf Anette » 16. aug 2010 07:57

Hej Annie. :D

Jeg har også haft brok som er blevet ordnet ved at sætte net ind i bughulen.
Mit brok var på størrelse med en grape frugt :shock: og var rigtig meget irriterende.
Jeg havde kun smerter fra nettet i en lille måned og har derefter ikke mærket noget til det.

Synes du skal få det ordnet, da det tilsyneladende er noget der generer dig :D
MVH Anette

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: Brok.

Indlægaf Annie » 16. aug 2010 22:03

Hej Peter :D .
Mange tak for dit svar, der er super at du skriver så hurtigt tilbage tak for det.
Jeg kan ikke komme ind på den der side, så jeg skriver bare min mail adr her,
mormor0132@gmail.com Ved du noget om, at alle der får lavet et brok altså dem der ikke har stomi
også får de skruer sat ind. :?:
Tak for hjælpen.
Venlig Hilsen. Annie.

Peter Sørensen

Re: Brok.

Indlægaf Peter Sørensen » 16. aug 2010 22:14

Hej Annie
Det er meget forskelligt, afhængigt af broktype, størrelse og årsag, det spiller også ind om man har en sygdom der medfører at man måske skal opereres i bughulen flere gange, der vil man fravælge net og i nogle tilfælde slet ikke operere.

Jeg sender atiklen med det samme.

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: Brok.

Indlægaf Annie » 16. aug 2010 22:36

Hej Anette. :wink:
Tak for dit svar, det var dejligt at du tog dig tid til at svare mig. :)
Mit brok er også sådan ca på den størrelse, men det er lidt forskelligt, alt efter hvor flink frk, stomy
er til at tømme sig :o , jeg er også blevet enig med selv om at jeg have lavet det, jeg bliver rigtig
ked når jeg ser mig selv, jeg har det fint med min stomi, syntes næsten hun er sød,men det brok er
ikke pænt, og så fylder det også meget :oops:.må jeg spørge hvor du blev opereret, jeg skal på
hvidovre. Tak for hjælpen. :)
Venlig Hilsen. Annie.

Anette
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. sep 2007 08:36
Årgang: 1974
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Brok.

Indlægaf Anette » 17. aug 2010 08:06

Hej Annie :)

Jeg er blevet opereret for Brok i Esbjerg.

Der har jeg et par fantastiske læger, selve stomien fik jeg lavet i Århus. :D
Det er klart at det fylder meget.
Ved du om det er brok i arvævet, eller om det er i tarmen?
Den jeg havde var lige ved stomi åbningen, og gjorde at det nærmest var umuligt for tarmen at " komme af med noget" da udgangen var blokeret.

Det er rigtig godt at det kan ordnes :D

MVH Anette

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: Brok.

Indlægaf Annie » 18. aug 2010 00:13

Hej Anette :)
Det er godt at du har et par gode læger i Esbjerg :D
Jeg er også heldig med de to læger jeg talte med i fredags, jeg syntes det er så rart at jeg selv må bestemme, og de var rigtig søde og gav sig god tid, så fik jeg en ny tid fredag, så jeg kunne finde ud af om jeg vil opereres, hvad jeg jo har bestemt mig til. :? Jeg har, før jeg kom til hvidovre, blevet mr scannede
på glostrup,og efter hvad man kunne se var det tyndtarmen som smutter op igennem hullet i mavemusklen, fordi hullet er for stort. :evil: Jeg tror faktisk ikke at jeg har så meget arvæv heldigvis :)
Der var noget øv med at din tarm var blokeret, det har ikke været sjovt, håber ikke du gik længe med det :cry: . Ha det godt.
Venlig Hilsen Annie :)

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: Brok.

Indlægaf Annie » 18. aug 2010 00:59

Hej Peter,
Tusind tak for artiklen,jeg har lige læst den, og jeg er blevet mere sikker på jeg takker ja til operationen, tænker også at det brok vil blive større med tiden, og så er det måske svære at lave, nu er det jo lille :? så skal der nok ikke så mange skruer til hmm,
Tak for hjælpen Peter, og ha det godt. :)
Venlig Hilsen. Annie.


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst