Hudinfektion under pladen

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Maibritt
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. jul 2010 14:18

Hudinfektion under pladen

Indlægaf Maibritt » 18. jul 2010 12:51

Hejsa
Jeg fik lavet en midlertidig kolostomi den 5/5. Det viser sig, at udgangen er placeret ned ad maveskindet (kombineret med en lunke i huden), hvilket har givet mig store problemer med at finde et system, der virker uden, at pladen bliver skudt af. Pt. prøver jeg dansac to-dels med bælte og pasta.
Det store problem lige nu er en rød og væskende infektion under pladen, som spreder sig til resten af kroppen. Under pladen er huden ildrød og væskende, hvilket opløser pasta og klæber, så skift må foretages flere gange om dagen. Huden på kroppen er nu voldsomt kløende, og udslettet spreder sig i form af røde knopper og plamager. Stomisygeplejersken har testet for svamp, og det var det ikke, men derimod en multiresistent bakterie, som vi normalt har i huden, men som har taget overhånd.
Beskeden var, at det bedste var, hvis jeg selv kunne bekæmpe infektionen, da det ellers vil kræve daglige indsprøjtninger for at slå det ned.
Er der nogen, som har nogen erfaring med dette problem? Det er temmelig opslidende for at sige det mildt.
Mvh.
Maibritt

Maibritt
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. jul 2010 14:18

Re: Hudinfektion under pladen

Indlægaf Maibritt » 18. jul 2010 13:44

Nå, har talt med min læge, og han indlægger mig på infektionsmedicinsk afdeling, så I behøver ikke at bruge krudt på at svare mit første indlæg.
God søndag til Jer alle.
Mvh.
Maibritt

Peter Sørensen

Re: Hudinfektion under pladen

Indlægaf Peter Sørensen » 18. jul 2010 13:49

Hej Maibritt
God bedring, det er godt at du bliver indlagt, multiresistente bakterier er ikke noget at spøge med.

Rikke H
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20. maj 2010 22:51
Stomi siden: 2010

Re: Hudinfektion under pladen

Indlægaf Rikke H » 18. jul 2010 16:46

God bedring, lad os høre fra dig når du kommer hjem. Det lyder bestemt ikke rart.
Stomi 12maj 2010 - stomiinfo.dk

Maibritt
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. jul 2010 14:18

Re: Hudinfektion under pladen

Indlægaf Maibritt » 23. jul 2010 09:23

Lidt opdatering som afslutning på mit indlæg:

Blev indlagt søndag på Hvidovre hospital og lagt i isolation for ikke at smitte nogle af de andre patienter med min ESBL-multiresistente bakterie, der var fundet ved dyrkning under stomipladen. En lidt surrealistisk oplevelse at få besøg af sygeplejersker og andre iført kittel, maske og handsker, men så er det også prøvet.
Til alt held er der ikke sygdomsudbrud af den multiresistente bakterie, den lever tilsyneladende blot et stille liv i min tarm, og der skal den bare bekæmpes fra.
Derimod viste mit voldsomme udslæt, som spredte sig til et kløehelvede på hele kroppen, at være allergi overfor klæber. Så det var hverken varmeknopper, svamp eller andet sjov.
Så til info for sarte og allergiske sjæle som mig, pas på allergi overfor klæber/pasta.
Jeg kom i behandling med prednisolon og kortisoncreme samt skiftede posesystem til eakin, og hvilken lettelse!!!!! I løbet af få dage er der nu væsentlig bedring.
Kom hjem onsdag og er nu klar til at nyde nogle dejlige sommerdage.
Fortsat god sommer til Jer alle.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hudinfektion under pladen

Indlægaf Steen Samuelsen » 23. jul 2010 19:30

Tillykke med det gode forløb og held og lykke fremover.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster