uheld med brokbælte og stomi

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Brille
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. dec 2008 18:29
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Vestsjælland

uheld med brokbælte og stomi

Indlægaf Brille » 4. feb 2010 10:03

Hej

Jeg er har nu fået vendt mig til at have stomi, mit største problem er at jeg har en lille brok rundt om stomien hvilket gør at det er som at sætte pladen fast på en kugle, den holder fint (bruger coloplast sensura 1-dels) og har aldrig haft et uheld (utæt mellem hud og plade) siden jeg fik stomien for 1,5 år siden, før nu... i mandags og igen i dag, jeg har fået et par "brok bukser" fra ETO, de er rigtig behagelige og strammer ikke for meget, men nu er det ligesom at det gør noget ved pladen så den ikke sidder ordentlig fast, jeg tjekker hver morgen om der er noget at se og den sidder fint fast, så på med bukserne og afsted på job, men så snart jeg kommer på job, så sker det. jeg har heldigvis med så jeg kan klare uheldet der, men det irriterer mig det sker. jeg har været til fester med bukserne på og posen har været fyldt til bristepunktet uden der er sket noget, men de seneste 2 poser har der altså været et eller andet med.

Mit spørgsmål er om det der modellerbar pasta kan afhjælpe at det kan ske igen, om det kan lukke mellem stomi og kant af pose, nogen der har erfaringer?

Peter Sørensen

Re: uheld med brokbælte og stomi

Indlægaf Peter Sørensen » 4. feb 2010 10:40

Hej

Du kan godt anvende pasta til at tætne ekstra omkring stomien, du kan lægge det omkring roden af stomien, og så sætte pladen på eller lægge pastaen omkring stomien når pladen er sat på.
brokbæltet/bukserne kan godt gøre, at du skal have tilpasset skabelonen der klippes efter, fordi de glatter "kuglen" ud, således at hullet i pladen ikke passer, eller holder dårligere.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: uheld med brokbælte og stomi

Indlægaf Steen Samuelsen » 4. feb 2010 10:42

Hej

Jeg har stor nytte af Coloplast Stomiring, som er en elastisk pakningsring som sætten på huden omkring stomien før du sætter pladen på. Ringen leveres i forskellige hulstørrelser afhængig af stomiens størrelse. Bestil den størrelse der passer eller nummeret mindre hvid stomien ligger mellem to ringstørrelser.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Brille
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. dec 2008 18:29
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: uheld med brokbælte og stomi

Indlægaf Brille » 4. feb 2010 12:06

mange tak for tilbagemelding, jeg må prøve med ringene eller pasta og se om det hjælper.

har aftalt møde med stomisygeplejerske om en uge, så må se hvordan det går indtil da med ring/pasta :)

inger h

Re: uheld med brokbælte og stomi

Indlægaf inger h » 11. feb 2010 11:56

Brille skrev:mange tak for tilbagemelding, jeg må prøve med ringene eller pasta og se om det hjælper.

har aftalt møde med stomisygeplejerske om en uge, så må se hvordan det går indtil da med ring/pasta :)


Hej.
Har selv brok og bruger et mavebælte. Har ikke problemer med at posen lækker. Men synes at bæltet er ubehageligt at have på og at stomien presses ud i hullet. Det gør tit ondt. Har du hul i bukserne til posen? Du skriver nemlig at det føles behageligt når du har dem på. Kunne virkelig godt tænke mig at høre mere om de bukser. Det er et problem hver dag. Jeg blev opereret maj 2009 og har kolostomi.

Peter Sørensen

Re: uheld med brokbælte og stomi

Indlægaf Peter Sørensen » 11. feb 2010 12:23

Hej Inger


hvis du har smerter og gener med det bælte du bruger nu, så bør du tale emd din læge eller stomiambulatoriet, det er ikke meningen at det skal gøre ondt.

Du kan se Eto´s udvalg her, de laves både med og uden hul til stomien.

http://www.stomibandager.dk/index.htm

Brokbukserne og bælterne, opmåles ,tilpasses og skrædder syes til den enkelte, for at sikre at det ikke gør ondt eller strammer, hvor det ikke skal stramme, der ansøges om bevilling via stomiambulatoriet.


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster