Hud problemer

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Børge
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. okt 2009 21:28

Hud problemer

Indlægaf Børge » 11. jan 2010 19:28

Mit navn er Børge.
ER blevet opereret i marts 2009 og fået stomi da min endetarm er fjernet.
Mit problem er min hud den bliver rød og blødende af bandagerne, jeg har mindst gene hvis jeg bruger adaptringe, stomisygeplejerskerne har ikke været ude for det før, at de ikke kunne finde noget min hud vil acceptere, så jeg eksperimemterer selv, med salver og aloe-vera gel men er kommet i en blindgyde, så hvis der er nogle der kan give mig råd, bliver jeg glad

Henning Granslev i Kolt

Re: Hud problmer

Indlægaf Henning Granslev i Kolt » 11. jan 2010 20:22

15Hej Børge.

Det vil være en god ide, hvis du får en henvisning til en hudlæge, når din stomisygeplejerske ikke kan finde en løsning på hudproblemet.
Du kan evt. selv prøve med at sætte et lille stykke på huden (overarmen) af det plaster/hudbeskyttelse, der er på pladen. Hvis du også bliver rød på dette testfelt, skal du finde et andet produkt. Men det har du måske allerede prøvet i samråd med stomisygeplejersken??

Prøv også at kontakte din leverandør af stomihjælpemidler for at få et godt råd og få tilsendt nogle forskellige prøver fra andre producenter.

Jeg håber, du finder et egnet produkt, der ikke hudproblemer. Held og lykke.

Henning Granslev :?

Peter Sørensen

Re: Hud problmer

Indlægaf Peter Sørensen » 11. jan 2010 21:16

Hej Børge

Jeg vil også mene at du skal henvises til hudlæge, for at finde ud af præcis hvad din hud reagerer på.
pas på med salver og cremer der ikke er lægeordineret, da der kan være allergifremkaldende indhold der ikke er deklareret.

firmaet convatec laver en hudklæber der i mange tilfælde kan afhjælpe hud problemerm den hedder
stomahesive, materialet den indehlolder anvendes til afdækning af åbne sår og hudafskrab.

Stomahesive® fra www.convatec.dk, kontakt dem og få tilsendt prøve.

Børge
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. okt 2009 21:28

Re: Hud problmer

Indlægaf Børge » 11. jan 2010 22:32

Tak Peter for dit hurtige svar, men jeg har prøvet Stomahesive fra convatec samt deres modulerbare bandager det var ingen succes det tog mig 8 dage at få min hud i rimelig stand. Både dig og Granslev anbefaler en hudlæge, jeg har også drøftet det med sygeplejersken men jeg er ikke sikker på at nogle vil ændre deres lim kun for mig derfor har jeg droppet tanken. Jeg har prøvet praktisk talt alle produkter der er fremme på markedet og når jeg bruger adaptringe kan jeg nøjes med at få rød kløende hud. Håber stadig på en løsning.
Venlig hilsen Børge

Peter Sørensen

Re: Hud problmer

Indlægaf Peter Sørensen » 12. jan 2010 01:26

Hej Børge

Jeg tror heller ikke man ændrer indholdet i klæberen ,men det er meget vigtigt ,at finde ud af hvad din hud reagerer på, fordi der så er mange muligheder for at finde en klæber som du kan tåle.
Indholds stofferne er alle materialer der er godkendt til ernæring, forskellene ligger i blandingsforhold og kombinationer af indhold, firmaerne ( pt. 9 på det danske marked), har alle mange forskellige klæbere med forskelligy indhold og egenskaber.
Allergi overfor klæberne er en forholdsvis sjælden lidelse, og en hudlæge kan få oplyst og bedømme indholdet, hvis man finder ud af hvad du specifikt reagerer på.
Du skal nok presse på, og ikke acceptere at du har konstant rød og kløende hud.
Huden omkring vores stomier skal ses på og behandles som en rød numse på børn.

Børge
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. okt 2009 21:28

Re: Hud problmer

Indlægaf Børge » 12. jan 2010 15:19

Hej Peter.
Du er da dejlig hurtig på tasterne med dine råd og vejledning.
Jeg vil nu kontakte Sygeplejerskerne for at få en analyse af mine problemer, og jeg lover dig du får resultatet når det foreligger.
mange tak for jeres venlige omsorg for mine problemer.
Med venlig hilsen.
Børge

Gæst

Re: Hud problmer

Indlægaf Gæst » 13. jan 2010 09:07

Hej Børge

Jeg har haft lignende problemer, men tørrer nu huden af med en vådserviet kaldet "Silesse - sting free skin barrier". den laves af et firma kaldet Trio Healthcare (UK). Vådservietten indeholder en polymer i et opløsningsmiddel. Når opløsninsgmidlet fordamper (hurtigt) efterlades et ultratyndt lag plastik på huden som beskytter mod limen på pladerne. Jeg har fået dem af sygehuset - så det er velkendt (nogle steder).

mvh. thomas

Gæst

Re: Hud problmer

Indlægaf Gæst » 13. jan 2010 14:05

Hej Thomas.
Tak for dit råd jeg bruger et lignende produkt WBF fraWelland og har brugt det lige siden min operation
jeg ved ikke om det er bedre det du bruger

Børge
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. okt 2009 21:28

Re: Hud problmer

Indlægaf Børge » 13. jan 2010 14:12

Hej Thomas igen.
Der gik kage i det, så jeg fortsætter her, det er desværre ikke muligt at se hvad de forskellige produkter indeholder så det er da muligt jeg skal forsøge med det.
med venlig hilsen
Børge

Anonym

Re: Hud problemer

Indlægaf Anonym » 17. jan 2010 13:59

Hej Børge
Jeg har haft samme problem som dig, og har kæmpet mere end 2 år for at finde en løsning.
Jeg vil som andre har nævnt her, opfordre dig til hurtigst muligt få en akut henvisning til hudklinikken eller en privat hudlæge for at få en udredning på dit problem.
For mit vedkommende forløb det således. Fra første dag efter operationen har jeg haft problemer med at pladen kunne klæbe på huden. Efter utallige forsøg med alverdens produkter, nåede stomisygeplejersken frem til, at jeg skulle bruge 2dels bandage da de klæber bedre, samtidig skulle jeg bruge convexplade da der var problemer med at outputtet sivede ud på pladen ved stomien. Ligeledes skulle der monteres en Eakin 48mm ring da den indeholder "stoffer" der kan neutraliserer enzymerne og beskyttehuden, og inden pladen skulle klæbes på skulle jeg aftørre hele området med WBF fra Welland.
Jeg havde fortsat problemer med lækager, og til tider var det så slemt, at jeg få minutter efter jeg havde sat en plade på faldt den af. Problemet blev værre og værre, huden var rød og efterhånden var det kun ca. 3 cm. yderst der ikke blødte, ja jeg havde faktisk intet hud 3 cm omkring stomien, derfor prøvede man også at klæbe hele molevitten fast med medicinskklæber, det hjalp heller ikke.
Så blev jeg henvist til hudklinikken hvor man behandlede med penicilin, og jeg fik sat 55 lapprøver på ryggen både af mine produkter og af de kemikalier og andre ting der er standart ved sådanne prøver, men man fandt ikke noget andet end nogle konserveringsstoffer og farver jeg var allergisk overfor.

Jeg fortsatte med de nævnte problemer et årstid, hvor jeg så igen blev henvist til hudklinikken, her prøvede de det samme igen, jeg fik også noget kordisonskum til at smører på, det hjalp i en kort periode, det plejer den slags produkt jo. Der blev taget biopsi der ikke viste forandringer. Efterhånden var jeg meget træt af problemet, og da jeg blev ved med at tabe posen prøvede jeg at bruge en 98mm Eaikin ring, 2 dage senere blev der først problemer med huden, fra at jeg havde 50 mm blodig hud havde jeg nu 100 mm. Det tegnede et tydeligt billede af at det var Eakin ringene der skabte problemerne.

Det er nu et halvt år siden, jeg gik over til at bruge Conform 2del og Adaptring, og ikke andet, nu er huden fin igen uden blødninger, jeg bruger heller ikke WBF mere. Så selvom man får lavet prøver og hudlægerne forsøger at finde hvad indholdsstofferne der er i de forskellige klæbere, så har de vanskelighed med at finde hvad producenterne kommer i af "hemmelige" kemi, selvom man kontakter dem, tyder det på at de ikke oplyser alt. Derfor stoppede jeg også med WBF, det hjalp meget på klæbeevnen, så nu bruger jeg kun vand til afvaskning sætter pladen og ring på, og nu skal jeg kun skifte pladen hver 3-4 dag.

Børge
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. okt 2009 21:28

Re: Hud problemer

Indlægaf Børge » 19. jan 2010 17:47

Tak til anonym af 19-1
Jeg er også kommet til det resultat at gå til en hudlæge.
Mvh Børge

Børge
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. okt 2009 21:28

Re: Hud problemer

Indlægaf Børge » 10. mar 2010 19:14

Nu har jeg Været hos hudlæge og der er ingen allergi overfor produkter jeg bruger til min stomi Så resultatet er på Det må VAERE kontakteksem, som skal behandles med noget creme på recept. Jeg takker alle der har interresseret sig for mit problem.
m.v.h.
Børge

anomym

Re: Hud problemer

Indlægaf anomym » 10. mar 2010 20:47

Hej Børge
Det var udmærket at du ikke var allergisk overfor produkterne, men problemet er så at det ikke løser dit problem.
Som jeg skrev d.17.1. gik det ligeledes for mig, men selvom laptesten var negativ, var der aligevel et produkt jeg ikke kunne tåle.

Du skriver at du skal benytte noget creme på recept, i første omgang fik jeg også noget creme, men problemet er at de fleste creme fedter huden, så klæberen ikke kan holde og så er man lige vidt med endnu mere hudproblem.

Derfor vil jeg foreslå, at du spørge din læge om du ikke kan få en recept på produktet jeg her nævner. Jeg havde en overlæge på hudklinikken der mente jeg skulle prøve noget andet creme, det er egentlig ikke creme det jeg fik, men en slags skum navnet på det er BETTAMOUSSE.

Du skal bruge ganske lidt mindre end en ærte, og så forsigtigt fordele det på den ødelagte hud, da det har den ulæmpe, at det svider en hel del. :twisted:

Jeg skulle bruge det 2 g pr. dag de første 3 dage, derefter 1 g. i 3 dage. og tilslut 1 g. hver anden dag. 6 dage.

Får jeg en nu en lille plet med ødelagt hud, kommer jeg det blot på en enkelt gang, næste gang jeg skifter er huden hel og fin igen. :D

OBS.
Da produktet indeholder binyrebarkhormon, skal man benytte så lidt af det og i så kort tid som muligt.

Børge
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. okt 2009 21:28

Re: Hud problemer

Indlægaf Børge » 11. mar 2010 19:11

Tak anonym.
Den creme jeg i første omgang skal bruge er FUCICORT det er en hormoncreme men må ikke bruges i længere tid, jeg har fået en anden jeg skal prøve den hedder ELOCON og derudover kunne jeg anvende INOTYOL som også kaldes tjæresalve, jeg ved ikke hvordan det vil gå men jeg vender tilbage, for du siger at BETAMOUSSE er godt så det vil jeg have i baghånden hvis det andet ikke går godt, jeg håber bare at bandagerne vil sidde fast.
tak for hjælpen.
M.V.H.
Børge.

2hna

Re: Hud problemer

Indlægaf 2hna » 11. mar 2010 20:14

Hej Børge
ELOCON har jeg også liggende, den er udmærket hvis der er lidt kløe udenom klæbeområdet på maven, den er der heller ikke hormoner i.

Som jeg skrev, så var det en overlæge der udskrev det til mig, efter at andre læger havde prøvet en del andet, og hvor jeg havde gjordt dem opmærksomme på at fede creme ikke duede, da klæbeevnen så var væk fra pladen, og den faldt af konstant, og det ikke var til at leve med.

Det kunne han så godt se, men det havde lægerne egentlig aldrig tænkt på, de tænkte kun på behandlingen, ikke så meget på at patienten fortsat skulle havde stomiposen på.

Jeg har været udsat for en hudlæge der anbefalede at når jeg kom cremen på, så at lægge mig en 1 eller 2 timer på sofaen uden pose, så huden kunne få luft. :!: :shock: (NB. lægen var dansk)

Jeg håber du få løst dit problem, ellers må du have mit forslag i baghånden, men som skrevet, kom det forsigtigt på, da der er sprit i skummet, det er årsagen til det ikke fedter huden AV - av. :cry:

Børge
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. okt 2009 21:28

Re: Hud problemer

Indlægaf Børge » 11. mar 2010 23:32

Hej igen 2hna.
Vil det sige at du bruger elocon uden at bandagen falder af?
mvh.
Børge

Anomym

Re: Hud problemer

Indlægaf Anomym » 12. mar 2010 12:45

Hej Børge
Der var lige en fejl i mit sidste indlæg, jeg kom til at skrive koden i brugernavn 2hna, jeg er samme Anonym som 17.1. Beklager fejlen.

Nej jeg bruger ingen creme under pladen, ligegyldigt hvad jeg har fået udskrevet dur det ikke, der må ikke være fedt under pladen, så klæber den ikke.

Derfor bruger jeg kun vand på gaze ved skift og intet andet, heller ikke nogen form for film da jeg kan mærke at klæbeevnen mindskes betydeligt, både indvendigt ved stomien og i kanten. Jeg blev rådet til at bruge WBF for at beskytte huden og havde konstant problem med at pladen blev utæt, til tider faldt den efter skift kort tid helt umotiveret af.

Så bestemte jeg mig for kun at vaske af i vand, og efter få dage var problemet løst, pladen blev hvor den skulle være, jeg havde aldrig tidligere oplevet at pladen kunne sidde så godt fast.

Jeg har først på ugen haft lidt hudproblemer, lidt Bettamusse i et par dage og så er det væk. Normalt skifter jeg pladen morgen og aften, heller en gang formeget så man er sikker på der ikke opstår lækager.


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst