Havde fistel på tyndtarm/brok

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
jennice
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13. sep 2009 13:57

Havde fistel på tyndtarm/brok

Indlægaf jennice » 2. nov 2009 11:27

Jeg fik ved en blindtarms operation (der var ingen dårlig blindtarm) et hul på tyndtarmen (fistel). Dette har jeg gået med siden maj i år (har skrevet et indlæg før desangående). Den 22/10 09 skulle fistlen lukkes.
Jeg skriver lige hvad der står i journalen.
Patologi: Patienten har en tyndtarmsfistel midt i cikatricen. Der er et ret stor cikatricelt hernie (brok og det vidste jeg intet om, havde tidligere klaget over, at jeg syntes min mave var enorm stor og spændt som et trommeskind. Fik mange gange at vide når jeg gentagne gange kom på hospitalet på grund af smerter, at det hele foregik oppe i mit hoved), som måler ca. 8 x 5 cm. Kan ikke lukkes uden meget stramning. Procedure: Man ligger cikatricen og fistlen fri. Resecerer lidt af det fistelbærende tarmstykke og lukker nu tarmdefekten med Biosyn 4-0 forløbende seromuskulær sutur. Der oversyet en serosalæsion. Herefter vælger man at ilægge en permacol meche idet såret jo potentielt er forurenet, og der for ønsker "jeg" (lægen) ikke at anvende uresorberbar materiale. Permacol mechen syes hele vejen rundt med Maxon 2-0. Der lægges sugedræn og subcutis syes med Biosyn 4-0 og der sættes clips i huden. Patienten skal longuette den næste måneds tid. Jeg ved godt i store træk hvad der står, men er alligevel lidt usikker. Kan det pensles lidt ud???????

Jeg blev udskrevet onsdag den 28/10 09 (tilfredshed med operation fra lægen) med meget stor svimmelhed og rysten på hænderne. Dette er jeg så næsten sikker på nu, skyldes svaghed i lænden (smerter og svider rigtig meget i lænden og jeg kan næsten ikke holde mig opretstående/siddende) og måske noget der trigger i nakken (jeg har en metal skive siddende mellem to nakkehvirvler efter operation i 2007, egen læge tør ikke manipulere med nakken, er bange for at gøre det værre). Her vil jeg gerne spørge, hvordan kan jeg styrke lænden når jeg ikke må hverken strække, bøje, vride eller noget i den retning?????

Et spørgsmål mere. Jeg har rimelig ondt i maven, lidt til højre for arret, ja faktisk har jeg haft ondt der de sidste fem måneder, men nu er det meget værre, kan jeg have beskadiget noget af det nylavede. Jeg har nyst og hostet noget siden operationen.
Mvh
Jennice

Peter Sørensen

Re: Havde fistel på tyndtarm/brok

Indlægaf Peter Sørensen » 2. nov 2009 12:20

Hej Jennice

Det bedste råd jeg kan give dig er at tage dine papirer med til din egen læge, og få oversat og forklaret dem, det kræver lægelig viden.
Med hensyn til smerterne omkring såret, så er du så ny opereret, at det kan være overskårne nerveender der giver reaktion, og smerter når du hoster og nyser .
Men kontakt alligevel lægen hvis du syntes det er blevet værre

Du skal også bede duin læge om henvisning til fysioterapeut, så du kan få lagt et program for genoptræning, specielt når du har problemer i ryg og nakke, jeg ville ikke turde anbefale dig øvelser når der har været brok og rygproblemer, det kræver ekspertviden

karinaa

Re: Havde fistel på tyndtarm/brok

Indlægaf karinaa » 2. nov 2009 15:27

hej

sikke noget rod, nå men jeg har også haft massere af fistle gange fra mit operationssår. Har ligenu haft det i ca et år og det skal prøves lukket om 3 uger.
Men det de gør, de deler gangen og renser og lukker. PRoblemer er så tit at det ikke er sterilt og derfor opstår der problemer. De ord der står i din journal skal du spørge lægerne om jeg kan kun genkende nogle få af dem:)
Jeg har haft disse gange, som skulle skylles for ellers går der byld i dem. Det er noget langvarigt noget og mit er forsøgt lukket før uden resultat.
Jeg håber du kommer godt videre og held og lykke

karina

erikjg
Indlæg: 36
Tilmeldt: 31. aug 2006 19:32
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Re: Havde fistel på tyndtarm/brok

Indlægaf erikjg » 2. nov 2009 20:52

Hej Jennice,
her lidt ordforklaring, der måske kan hjælpe :?: :
Cikatrice: er et ar (nok arret efter din "blindtarmsoperation)
Resecere: fjerne ell. bortskære
Biosyn 4-0, Maxon 2-0: forskellige slags sytråd.
Serosa: er et lag på tarme og bughule, der gør at de kan gnide mod hinanden uden at vokse sammen. Hvis der er hul (læsion) i dette lag risikeres sammenvoksning, derfor syes disse.
permacol meche: net af svineproteiner for at lukke brokket. Nettet bliver opløst med tiden og forurenende bakterier ophobes ikke som det risikeres ved uresoberbar materiale.
uresorberbar materiale: uopløseligt materiale.
subcutis: underhuden
longuette: er jeg ikke helt sikker på, men jeg formoder der er tale om en forbinding om maven.

Jeg håber det forklarer en smule :) , men du bør alligevel spørge din egen læge, så kan du bedre stille uddybende spørgsmål, hvis der er noget du ikke helt forstår.
Held med det og god bedring :D
med venlig hilsen,
Erik J-G

jennice
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13. sep 2009 13:57

Re: Havde fistel på tyndtarm/brok

Indlægaf jennice » 8. nov 2009 12:51

Jeg vil blot lige sige rigtig mange tak for de besvarelser i har givet mig - de er brugbare og jeg vil kontakte min egen læge. Jeg har stadig lige mange smerter, men som Peter skriver er det måske overrevne nervetråde noget af det Mvh Jennice


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster