Hejsa
Nu har jeg googlet og kan ikke finde svar, så efter at havde kigget rundt på siderne håber jeg at nogle kan hjælpe med lidt afklaring på følgende: har nogen fået "slicet" en forsnævring som sidder lige inden for ringmusklen??? Sagen er at jeg gennem de sidste 1½ år har døjet med 2 fistler som bare ikke vil læges. De danner betændelse - som enten jeg selv eller sygehuset har fikset (afhængig af hvor slemt det var) konstant. Har været på Humira da alt andet ikke virker længere - det hjalp på min kroniske diarré som jeg har haft siden jeg fik fjernet min tyktarm, men så heller ikke mere.
Man besluttede sig så for at jeg skulle have stomi som både min kæreste og jeg var indstillede på og havde accepteret - men pludselig vil man nu forsøge at slice forsnævringen, da den snævrer til meget hurtigt (har fået udvidet den 2 gange inden for 2 måneder).
Mine betænkligheder går på om man kan skade lukkemusklen når forsnævringen sidder lige inden for og om det i så fald (når tarmen bliver "forstørret") kan gøre at jeg har risiko for inkontinens pga. tynd afføring.
Så jeg håber bare nogle kan fortælle - godt som skidt.
Forsnævring
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
-
Peter Sørensen
Re: Forsnævring
Hej Dichte
Jeg har kun hørt om striktur-plastik i forbindelse med forsnævringer
Metoden udføres ved at gennemskære det forsnævrede afsnit af tarmen på langs , og derefter sy det sammen på tværs . Herved genetableres tarmens rumfang, og samtidig
bevarer man tarmens længde.
Det er selvfølgelig muligt at man har nye operationstyper i gang, på forskellige sygehuse , jeg tror ikke at man overhovedet vil forsøge, hvis man samtidig skader lukkemusklen med inkontinens til følge.
Som jeg læser dit indlæg har du pouch eller en ileorektal anastomose, der betyder at din afføring er tynd i forhold til normal afføring, og derfor er din lukkemuskels funktion ekstra vigtig.
Jeg syntes du skal skrive dine spørgsmål og forbehold ned og bede om en snak med lægen, så du får belyst hvordan de vil operere dig og hvilke risisci der kan være, så du kan finde ud af om dette eller stomien er den løsning du bedst kan leve med.
Jeg har kun hørt om striktur-plastik i forbindelse med forsnævringer
Metoden udføres ved at gennemskære det forsnævrede afsnit af tarmen på langs , og derefter sy det sammen på tværs . Herved genetableres tarmens rumfang, og samtidig
bevarer man tarmens længde.
Det er selvfølgelig muligt at man har nye operationstyper i gang, på forskellige sygehuse , jeg tror ikke at man overhovedet vil forsøge, hvis man samtidig skader lukkemusklen med inkontinens til følge.
Som jeg læser dit indlæg har du pouch eller en ileorektal anastomose, der betyder at din afføring er tynd i forhold til normal afføring, og derfor er din lukkemuskels funktion ekstra vigtig.
Jeg syntes du skal skrive dine spørgsmål og forbehold ned og bede om en snak med lægen, så du får belyst hvordan de vil operere dig og hvilke risisci der kan være, så du kan finde ud af om dette eller stomien er den løsning du bedst kan leve med.