smerter, svien og kløe 2 mdr. eft. operation

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
amlundorff
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. mar 2009 19:33

smerter, svien og kløe 2 mdr. eft. operation

Indlægaf amlundorff » 29. mar 2009 19:13

Hej
Jeg er blevet opereret for 2 mdr. siden og har fået fjernet min tyktarm på nær endetarmen. Hvor lang tid varer det inden man er smerterne, ømheden og svien kvit? Og kan det forlænge forløbet, at jeg har haft og stadig har et voldsomt vægttab?
Jeg er desuden ved at blive vanvittig over hvor meget det klør overalt. Det har nu stået på i et par uger. Er der nogen, der kan genkende det?
Jeg skal senere have forbundet endetarm med tyndtarmen. Er der nogen som har erfaringer med dette?
Anne Mette

Peter Sørensen

Re: smerter, svien og kløe 2 mdr. eft. operation

Indlægaf Peter Sørensen » 29. mar 2009 19:49

Hej Anne Mette

Smerter og ømhed i operations sår, burde blive mindre og mindre som dagene går, men svie må der ikke være , specielt ikke hvis det er under stomipladen.
Hvis smerterne er daglige så bør du tale med lægen om hvorfor de ikke forsvinder.
Dit vægttab kan godt have indvirkning på din heling, kroppen har brug for blandt andet masser af protein for at hele efter en operation, så det er vigtigt at du bliver undersøgt for vitamin og mineral status ,hvis du fortsat taber dig.

Du må ikke gå og have gener, årsagen til smerterne og svien skal findes og behandles.
Så du er nødt til at tage det op med dels læge eller stomisygeplejersken hvis det er relateret til stomien.

Er det en pouch operation man vil foretage(hvor man laver et reservoir af tydntarm, eller det de kalder en anastomose (direkte sammensyning af tynd og endetarm) de vil lave ?

amlundorff
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. mar 2009 19:33

Re: smerter, svien og kløe 2 mdr. eft. operation

Indlægaf amlundorff » 30. mar 2009 21:41

Hej Pter
Smerter og svien er også blevet mindre, det er nok tidshorisonten, jeg synes er lidt lang. Jeg har kontaktet en stomisygeplejerske, som siger, at det er typisk når nerveenderne vokser sammen, at man føler svien.
Min endetarm er blevet bevaret, så det er den del og tyndtarmen, der skal forbindes. Jeg håber på at tarmfunktion vil blive nogenlunde "normal" derefter.
Anne Mette

Peter Sørensen

Re: smerter, svien og kløe 2 mdr. eft. operation

Indlægaf Peter Sørensen » 31. mar 2009 15:45

Hej igen

Så er det en Ileo-rektal anastomose (IRA) de har planlagt.

Her er der lidt generelt om operationen, indtil der er en der har fået samme operation der skriver.

Umiddelbart efter operationen vil du have fuld kontrol over endetarmens
lukkemuskel. I de første måneder har de fleste problemer med
hyppig og lidt tynd afføring. Her kan det være nødvendigt at tage stoppende
medicin for at nedsætte afføringens hyppighed. Efter tre-fem
måneder har fordøjelsessystemet hos langt de fleste vænnet sig til den
kortere tarm og fungerer gradvist mere og mere normalt, indtil du har
regelmæssig grødet afføring to-tre gange dagligt. Det afhænger dog alt
sammen af den enkelte person – elementer såsom aktivitetsniveau og
kost kan spille ind.

Erik

Re: smerter, svien og kløe 2 mdr. eft. operation

Indlægaf Erik » 25. nov 2013 11:56

Hei.
Jeg har foretatt denne operasjonen (IRA), for ett og ett halvt år siden.
Jeg fikk da beskjed om at jeg hadde ca 6 cm igjen av endetarmen etter
operasjonen. Jeg synes dette er litt kort, og lurer derfor på om hvor
mange tømmninger jeg kan forvente i døgnet ?
Grunnen til at jeg fortsatt bruker pose og har tarmen i bøyle er
at jeg er så redd for at jeg må på do veldig ofte med så kort endetarm...


Tilbage til "Komplikationer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster