Hejsa Kirsten... Jeg har fået rettet min ileostomi to gange i 2002. Første gang var ved et mindre indgreb udefra. Der skære man stomien fri og trækker tarmen lidt ud og sætter den fast igen. Så skal stomien jo lige hele og blive sig selv igen, man har jo kun ondt i den og det er til, at overskue. 14 dage efter mit indgreb, var jeg da på disko og danse og drikke lidt, det gjorde stadig lidt ondt, men det kunne da drikkes væk.
Desværre forblev min stomi ikke høj, den fik igen en meget lav størrelse, så senere det samme år blev det besluttet, at prøve, at rette den igen. Denne gang blev det så nødvendig, at åbne mig helt op, det er nemlig ikke altid man kan lave indgrebet udefra. Min kirurg dengang var så flink, ikke at åbne de sidste 5 cm af mit ar, jeg har over navlen, så kunne bedre stå oprejst, end jeg plejer. Havde været åbnet 3 gange inden den sidste rettelse. Kunne derfor også tage tidligere hjem fra sygehuset end jeg plejer og var mere frisk end normalt, var jo heller ikke syg af min tarmsygdom. Men det var da et større indgreb igen. Så ville da have fortrukket, de havde kunne lave det udefra. Desværre hjælp denne rettelse mig heller ikke og min stomi blev igen lav. Vi drøftede en 3 operation, men jeg synes nu var det ligesom forsøgt.
Så måtte blive ved med, at bruge dyb convex, det virkede også ok, havde ikke uheld, hvis jeg bare gik med den, men det trykker jo en del.
I slutningen af 2004 og starten af 2005 tabte jeg mig ufrivillg 13 kilo, så jeg blev undervægtig. Så voksede min stomi sig høj og flot. Jeg er efterfølgende blev normaltvægtig igen efter flere års kamp, men min stomi forblev høj, så det blev løsningen på mit problem. Og min dybe convex plade blev skiftet ud med light, det lettet godt nok.

Min stomi trækker sig meget ind og er lidt skæv derfor, er pladen ikke flad.
Pøj pøj med det hele.