Fistler holde rent

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
SugarlessCandy

Fistler holde rent

Indlægaf SugarlessCandy » 9. nov 2009 17:00

Harj - er ikke medlem af copa - men håber at det er iorden at jeg skriver alligevel ... Efter min seneste operation (Illeostomi) Har jeg fået fistler , den største sidder der hvor endetarmen engang sad - men har fået en mistanke om at der også sidder et par stykker i underlivet - det ser forfærdeligt ud dernede - det som om at alt har rykket sig dernede og blevet større og der kommer ildelugtende udflåd - har prøvet at tale med min læge på hospitalet om det , men han slår det hen og har aldrig tid til at kigge på det :( så jeg vil hører om der er andre der har tips til hvordan jeg holder det rent (andet end at vaske sig 4 gange om dagen som jeg gør nu) Og om det nogensinde kommer til at se normalt ud dernede igen ??? som nok er min største bekymring ...
Håber at der er en der kan hjælpe ...
Kh SugarlessCandy

Peter Sørensen

Re: smerter i og omkring stomi

Indlægaf Peter Sørensen » 9. nov 2009 18:51

Hej

Du kan ikke rigtig gøre andet end hvad du gør for at holde det rent, men når du beskriver at du får ildelugtende udflåd , har følelse af tyngde og forandring, så er det på tide at slå i bordet.
Fistler fra tarm til underliv er ikke ukendte i forbindelse med operationer og tarmsygdomme, og kan medføre infektioner i underlivet.
Hvis din hospitalslæge ikke tager dig alvorligt så skal du bede om at komme til en anden, tal eventuelt med din privat praktiserende læge om henvisning til andet sygehus hvis det ikke er muligt der hvor du kommer.
Du bør tilses af både mave/tarmlæge og gynækolog.
Med hensyn til udseendet så kan lægerne bedømme ,om det er muligt at rekonstruere de steder hvor fistler og arvæv skæmmer .

Tilbage til "Komplikationer"